• Marängsvisss

    Ingen mens efter ppiller stopp

    Hej, i december slutade jag med mina ppiller och fick då en bortfallsblödning men efter det ingenting. Jag har varit i kontakt med VC och fått en remiss av läkaren till gyn men verkar vara rätt lång väntetid. Ville mest kolla om det finns någon mer i samma sits då det känns extremt frustrerande.... känns som kroppen aldrig kommer komma igång och man börjar undra om nåt är fel :(

  • Svar på tråden Ingen mens efter ppiller stopp
  • Anonym (Samma)

    Jag hade samma. Slutade med p-piller och fick sen ingen egen mens. Din gynekolog kommer hjälpa dig, ingen fara. Men ja, väntetiden är seg och det finns inte supermycket du kan göra själv mer än att äta och sova bra.

  • Panacea

    Utebliven mens är Inget ovanligt. Det är individuellt hur lång tid det tar för din kropp att komma tillbaka.

    Första gången jag slutade efter 2 års användning tog det 6 månader. Andra gången tog det 9 månader efter 6 års användning. Fick till slut utskrivet Provera för att framkalla blödning.

  • Anonym (anonym)

    Ja jag hade samma problem. Fick hjälp av gynekolog att få igång ägglossningen och blev gravid rätt snabbt. Efter första barnet kom så småningom mensen igång av sig självt.

    Bra att du varit på VC och fått remiss! Det kommer ordna sig men jag förstår att väntan är seeeeeeg. Där jag bor (Sthlm) behövs ingen remiss till gynekolog, men det kanske skiljer sig mellan regioner? Jag ringde bara runt till lite olika gynmottagningar tills jag hittade någon som hade tid ganska snabbt...

  • Sucken

    Jag hade samma problem efter p-piller. Ringde gyn efter 3 månader då jag även har diagnostiserad pcos och skulle få hjälp, men väntetiden var över 3 månader. Var lite otålig och testade själv med att smörja med progesteronkräm och framkallade en bortfallsblödning då det gått ytterligare en månad. Trettio dagar efter blödningen fick jag min första ägglossning och på den blev jag gravid otroligt nog. Egentligen kanske det inte är smart att mixtra med sånt själv om man ska få hjälp av gyn och ta prover och sånt. Men eftersom jag redan har en diagnos så vågade jag testa en gång och det verkade ha gjort susen för att få första ägglossningen. Du kommer säkert att få ta prover hos gyn och märker dom att du har brister av nått, så kommer du få hjälp. 😊

Svar på tråden Ingen mens efter ppiller stopp