• amsway

Trotsig sexåring

Vi har en fin sexårig kille som är världens goaste och finaste kille men under senaste månaden har han börjat få hemska utbrott på kvällarna innan han ska på förskolan. Bara då och aldrig på helgerna. Det blir direkt han ska sova kvällen innan förskola. Han slåss, sparkas, kastar saker, skriker, skrattar oss i ansiktet, springer ut på gården och skriker. Vi står helt handlingsförlamade och vet inte vad vi ska göra. Försöker att bara ignorera hans beteende men det funkar inte, då står han och skriker oss allt vad han kan i öronen. 

Enligt förskolan så är det inga problem där men jag vet inte vad jag ska tro, är ju bara när han ska fara dit. Han beter sig bara såhär mot oss föräldrar. Aldrig sett ett sånt här beteende hos honom förut och jag blir så orolig vad det är som händer med honom. När vi pratat med han när han lugnat ner sig så säger han att det är för att han inte vill vara på förskolan men inte varför. 

Hur ska vi hantera det här? Det blir liksom ohållbart när han slåss och springer ut och skriker. 

• Svar på tråden Trotsig sexåring
  • Mortiscia80

Fortsätt prata med honom. Fråga fler gånger varför han inte vill vara på fsk. Någon kanske är stygg mot honom?

• LFF

Jag hade problem med min ena son ibland både på morgonen och kvällen när han var i den åldern och sen periodvis även lite senare när han börjat skolan.

För honom var det en kombination av flera saker. Att han tyckte det var tråkigt. Att någon varit dum mot honom. Att han ville vara ledig. Att han kände sig lite utanför. 

Det enda som hjälpte var att fortsätta prata. Att luska ut vad som var felet och hur vi tillsammans skulle hantera det hela.

• scanmia

Skulle mutor funka? Typ att ni fixar favoritpannkakor till frukost om det inte är något tjafs på kvällen eller att han får titta på barnprogram efter frukost.

Ge honom alternativa sätt att uttrycka frustration och ge honom full uppmärksamhet bara om ifall att han har något han skulle behöva berätta - helst då innan han flippar ut.

Kan det handla om en kombination av övertrötthet och överskottsenergi? Ljusare kvällar kan ha den effekten ... Se över era rutiner och se om ni kanske kan få in lite mer spring och lek samt nedvarvning innan läggdags. Ett hett tips är en tur till stranden efter middagen: han rasar av sig i vattnet och får sedan en lugn promenad eller åktur hem efter det. 

Svar på tråden Trotsig sexåring