• Yuppyupp

Kinkig bebis på bröllop

Hej allihopa! 

Fick så himla fina och hjälpsamma svar sist från er andra föräldrar och tänkte därför se om någon har något riktigt guld-tips igen. 

Jag har en liten bebis på 3 månader som blir otrolig kinkig efter klockan 18:00 på kvällen. Efter 20:00 (vanligtvis läggdags) är det oftast hysteriskt gråt om liten inte kommit i säng. Detta gör naturligtvis inget i vanliga fall. Det är okej att vara liten och extra trött, men i slutet av sommaren (augusti) vankas bröllop. 

Det är min syster som gifter sig och det finns få saker jag längtat lika mycket till i livet som hennes stora dag. Vi hade hoppats på att kunna vara med och delaktiga sålänge som möjligt, eller åtminstone till typ 21-22:00 utan ramaskri. Det spelar alltså ingen roll om bebis tagit en tupplur vid 19. Hon är minst lika arg vid 20:00 i alla fall. 

Hjälp mig snälla med bra tips, lösningar eller hur jag kan tänka. Vet att mycket kan förändras på en månad, men behöver back up om det inte gör det. 

• Svar på tråden Kinkig bebis på bröllop
  • nernu

Jag hade gjort vad som helst bara det funkar. Var också på bröllop med en liten som blir gnällig på kvällen. Ammade mycket. Gick undan och ut från alla intryck. Räkna med att inte kunna sitta med vid bordet på kvällen. Bär i sele/sjal.  

• Medborgare

Finns det möjlighet för er att gå undan med bebisen om det blir skrikigt, så ni inte stör de andra och ni inte blir stressade?

• Yuppyupp
    Medborgare skrev 2023-06-20 11:20:39 följande:

Finns det möjlighet för er att gå undan med bebisen om det blir skrikigt, så ni inte stör de andra och ni inte blir stressade?

Det finns möjlighet att få undan :) på sätt och vis. Vi får vistas utomhus då förvisso men det är ju sommar så det borde egentligen inte göra så mycket. 
  • Yuppyupp
    nernu skrev 2023-06-20 11:19:06 följande:

Jag hade gjort vad som helst bara det funkar. Var också på bröllop med en liten som blir gnällig på kvällen. Ammade mycket. Gick undan och ut från alla intryck. Räkna med att inte kunna sitta med vid bordet på kvällen. Bär i sele/sjal.  

Tack snälla för ditt svar! Vi är placerade längst ut på bordet så att vi kan ha vagnen och dessutom snabbt gå ut ur lokalen om vi skulle behöva. 

bärselen kommer vara med, men den är inte så uppskattad av bebis så funderar på att köpa en sjal istället. Verkar som många barn tycker de är mysigare. 

jo, om jag bara visste vad som funkade hade jag kört på det hehe... Rynkar på näsan

• Medborgare
    Yuppyupp skrev 2023-06-20 11:25:45 följande:

Tack snälla för ditt svar! Vi är placerade längst ut på bordet så att vi kan ha vagnen och dessutom snabbt gå ut ur lokalen om vi skulle behöva. 

bärselen kommer vara med, men den är inte så uppskattad av bebis så funderar på att köpa en sjal istället. Verkar som många barn tycker de är mysigare. 

jo, om jag bara visste vad som funkade hade jag kört på det hehe...  // Rynkar på näsan

Känns som att både ni föräldrar och brudparet kommer att lösa detta på ett bra sätt. Hoppas att den lilla blir lite lugnare till bröllopet så ni också kan njuta av det så mycket som möjligt. Mycket ändras på kort tid med bebisar. 
  • nernu
    Yuppyupp skrev 2023-06-20 11:25:45 följande:

jo, om jag bara visste vad som funkade hade jag kört på det hehe...  // Rynkar på näsan

Haha. Förlåt. Menade inte att låta dum. Men ibland tänker man att såhär kan man väl inte göra och det här borde jag inte. Strunta i allt sånt. Prova sjal. 
  • partytsljus75

Vissa bebisar behöver tränas in i bärsele/sjal. Bär mycket några veckor/månader innan så hen blir van vid det och kan slappna av och somna. 

• Yuppyupp
    nernu skrev 2023-06-20 11:43:33 följande:
    Haha. Förlåt. Menade inte att låta dum. Men ibland tänker man att såhär kan man väl inte göra och det här borde jag inte. Strunta i allt sånt. Prova sjal. 

Åh jag förstod vad du menade :) önskar mest att jag bara hade sånt där superbra knep som andra verkar ha. Esset i rockärmen. När skriker vän är igång är det bara läggdags som hjälper i vanliga fall. 

en sjal ska köpas in, men blev lite förvånad över vilken summa en sjal innebär haha! 

• Yuppyupp
    partytsljus75 skrev 2023-06-20 11:53:02 följande:

Vissa bebisar behöver tränas in i bärsele/sjal. Bär mycket några veckor/månader innan så hen blir van vid det och kan slappna av och somna. 

Jo men sova i bärselen går bra, men typ maximalt en gång. Der skulle vara om sjal passar bättre (ska inhandla en) och se hur det går under kommande veckor! Tack för att du tog dig tid att svara och komma med bra råd! Min första älskade bärselen direkt och det är lätt att tro att andra barnet ska vara lite samma sak ;)
  • glassgumman78

Bägge mina barn var väldigt känsliga och blev övertrötta jättelätt. De grät då otröstligt och reagerade extra mycket på t.ex magont när det hade varit mycket på dagen.
    Ju äldre de blev desto bättre var det....

Mitt råd är att ha bärsjal och försöka undvika att bebisen utsätts för mycket kontakt med alla bröllopsgäster. Ofta vill folk gulla och prata med en liten och även om bebisar ofta i stunden tycker det är supermysigt blir det ju jättelätt för mycket med alla olika ansikten...

• Yuppyupp
    glassgumman78 skrev 2023-06-20 12:44:19 följande:

Bägge mina barn var väldigt känsliga och blev övertrötta jättelätt. De grät då otröstligt och reagerade extra mycket på t.ex magont när det hade varit mycket på dagen.
    Ju äldre de blev desto bättre var det....

Mitt råd är att ha bärsjal och försöka undvika att bebisen utsätts för mycket kontakt med alla bröllopsgäster. Ofta vill folk gulla och prata med en liten och även om bebisar ofta i stunden tycker det är supermysigt blir det ju jättelätt för mycket med alla olika ansikten...

Tack snälla du för bra tips! Om bebis mot alla förmodan skulle vill bärsjal, hur länge kan dom sitta i en sådan? Vet att bärsele inte rekommendera för länge för ryggen på de små, men hur är det med sjal? i sådana fall blir det lättare att säga nej till släktingar som vill hålla, eftersom hon då sitter fast på mig. 
  • nernu
    Yuppyupp skrev 2023-06-20 12:37:46 följande:

Åh jag förstod vad du menade :) önskar mest att jag bara hade sånt där superbra knep som andra verkar ha. Esset i rockärmen. När skriker vän är igång är det bara läggdags som hjälper i vanliga fall. 

en sjal ska köpas in, men blev lite förvånad över vilken summa en sjal innebär haha! 

Du kan köpa sjal för 10000 kronor. Tossigt. Finns jättebra grupper på facebook där du kan köpa begagnat. Det gör typ alla. 
  • Yuppyupp
    nernu skrev 2023-06-20 16:26:03 följande:
    Du kan köpa sjal för 10000 kronor. Tossigt. Finns jättebra grupper på facebook där du kan köpa begagnat. Det gör typ alla. 

Hittade begagnat på Sellpy för någon hundring :) beställde dirket men tack snälla för tips! 

• Deeru

De flesta ungar somnar när man åker bil. När det är läggdags, ta en svängom med bilen och åk tillbaka till festen när bebisen somnat :)

Svar på tråden Kinkig bebis på bröllop