• hannakw

Spelar dagarna någon roll?

Hej!

Jag och min sambo planerar att vara föräldralediga lika länge. Först jag ett år, sedan han ett år.

Problemet är att när barnet har fyllt 1 år så måste man ta ut 5 dagar i veckan med föräldrapenning för att inte förstöra sin SGI. För att kunna vara hemma i två år måste jag därför ta ut färre dagar första året, kanske 2 i veckan, och sedan tar han ut 5 dagar i veckan andra året.

Vi delar på alla inkomster och vi klarar detta ekonomiskt, så det är inga problem där. Men jag måste ju ge bort dagar till honom och han kommer ta ut fler föräldradagar än jag.

Finns det någon nackdel med detta, blir det orättvist på något sätt? Vi vill gärna ha det helt jämställt. Men om vi är borta lika länge från våra jobb, spelar det någon roll vem som tar ut föräldrapenningen när? Är den pensionsgrundande eller liknande?

• Svar på tråden Spelar dagarna någon roll?
  • Anonym (Ellen)

Det finns en mekanism i den allmänna pensionen som heter barnårsrätt. Det är en pensionsgrund som räknas fram utifrån tidigare inkomst och faktisk inkomst (lön + föräldrapenning) från det att barnet föds och fyra år framåt.
    Förmånen ges till den förälder som har den lägsta inkomsten.
    Så egentligen kommer ni inte  att kunna se vilken effekt ert upplägg haft och om någon på något vis ska kompenseras förrän ni är förbi dessa år.
    Den som tar ut mer fp kanske ändå tjänar mer än den andre så att hen ändå inte får barnårsätten utan att den som jobbar får den.

Det ni också kan ha i åtanke är att vid fyraårsdagen får det bara finnas 96 dagar kvar totalt. Beroende på era jobb och hur flexibla de här kan man önska att ena parten har fler dagar kvar än den andra. Jag tex behöver mina dagar pga min verksamhet är sån, min chef kommer inte godkänna en dag ledigt om inte jag har stöd i lagen att få ledigt. Medan min man kan byta pass med en kollega eller liknande för att få vara ledig när det är planeringsdag. Så han behöver inte lika många föräldradagar kvar.

Tjänstepensionen kan det också finnas kompensation för, det behöver ni stämma av i respektive kollektivavtal.

Vi skolade in vårt yngsta barn sommaren efter att hen fyllt två, så hen var väl närmare 2,5 år. Bästa vi gjort, att unna oss den tiden. Och vi gick omlott i våra ledigheter. 

• nnnnnnnn

Tänk på att man kan dela rättvist på andra sätt än att du tar 1 år och sen tar han 1 år. Det blir kanske mer rättvist om ni är mer hemma tillsammans i början? 
    När barnet är 1 år är det helt annat att vara hemma med ett barn än med en nyfödd som inte har några rutiner och man själv inte kan något om barn...

Det kan även vara bra att ta tex 3 dagar/vecka ledigt när barnet inte ammas längre, så om barnet inte ammar vid tex 9 månader, kan båda föräldrarna vara FL 3 dagar/vecka och på så sätt dela rättvist även på uppfostran av det lite mindre barnet. Ett tips är att ena är ledig mån, tis, ons och den andre är hemma ons,tors,fre. Då får man bara 2 dagars jobb per vecka och 3 dagar tillsammans hemma varje vecka = mer familjetid än arbetstid. 
    Och naturlig överlämning på onsdagen och söndagen så båda är inkörda på barnets behov när det är dags att vara hemma sina 2 dagar ensam med barnet.

Första året kan ju båda vara hemma utan att ta ut FP om man klarar sig ändå, så ni kan låta den med högst SGI ta ut FP-dagarna ni behöver för att överleva = få mer pengar tillsammans för samma ledighet.
    Om någon av er har låg SGI kan man ge bort så många SGI-dagar som möjligt till den andre och ändå vara hemma från jobbet exakt lika många dagar.

• dansandegrodan

Följer tråden. Har gjort precis som ni tänker er. 

Det är nog väldigt individuellt hur det passar en (får man fler barn finns alltid möjlighet att göra annorlunda) men jag är väldigt glad för att vi kunde göra så. 

Mitt barn ammade till större delen fram till ett års ålder så jag tyckte nästan att det hann bli stressigt inför att jag skulle börja jobba att han var så beroende av mig. Jag hade inte trivts alls med att börja jobba tidigare någon dag i veckan utan var väldigt nöjd med 100% bebisfokus i ett år. 

Jag tog som jag minns det ut 2-3 dagar i veckan och min sambo tar ut 5 nu. 

• hannakw

Tack snälla för svaren! Jag har fortfarande lite svårt att förstå ifall det är viktigt att man tar ut exakt samma antal dagar med föräldrapenning? Påverkar det någonting rent praktiskt?
    (Vi kommer alltså vara lediga lika mycket med barnet, men undrar bara om disponeringen av själva föräldrapenningen)
    Tack <3

• Anonym (Ellen)
    hannakw skrev 2023-06-19 08:00:13 följande:

Tack snälla för svaren! Jag har fortfarande lite svårt att förstå ifall det är viktigt att man tar ut exakt samma antal dagar med föräldrapenning? Påverkar det någonting rent praktiskt?
    (Vi kommer alltså vara lediga lika mycket med barnet, men undrar bara om disponeringen av själva föräldrapenningen)
    Tack <3

Det spelar absolut ingen roll.
    Det är upp till en själva som familj att fördela dessa dagar. Rättvisan utifrån hur försäkringen är uppbyggt, "villkoren" i dem är att man har lika många från början och sen kan man föra över x antal sinsemellan.
    Men utöver det får man bestämma själv.

Ena kanske kan jobba hemifrån eller har förtroendearbetstid och kan hämta på förskolan ett par gånger i veckan utan att gå ner i tid.
    Den andra behöver lägga in en föräldraledighet på deltid för att korta ner sina dagar och tar ut fp på 1/8 två dagar per vecka för att ha kvar sin SGI. 
    Är det då rättvist att man kan hämta lika många dagar? Är det rättvist att ena tar ut dagar och inte andra?
    Det är väl bara bra i det exemplet att ena parten INTE behöver nyttja fp.

Eller som för oss, på pappret så har jag (mamman) tagit ut klart fler dagar. Just för att jag skrev tidigare att min verksamhet är väldigt noga med att godkänna föräldraledighet på rätt grunder. Det är en offentlig verksamhet så jag har inga problem alls med det, det är så det ska vara. Men det gör att jag nyttjat fler dagar. Men räknar vi tid rent praktiskt hemma med barnet så leder min man överlägset. 

Från det att barnet var ett år tills att vi skolade in på förskolan drygt ett år senare jobbade jag 2 dagar per vecka och tog ut fp resterande 3 för att skydda SGI (ha sysselsättning totalt 5 per vecka). Han jobbade som vanligt och hade barnet hemma på sina fridagar som också var mina arbetsdagar.
    Nu när barnet går på förskolan så är hen där 2-3 dagar, resten hemma med sin pappa på hans fridagar. Jag jobbar måndag-fredag. 
  • hannakw
    Anonym (Ellen) skrev 2023-06-19 08:18:52 följande:
    Det spelar absolut ingen roll.
    Det är upp till en själva som familj att fördela dessa dagar. Rättvisan utifrån hur försäkringen är uppbyggt, "villkoren" i dem är att man har lika många från början och sen kan man föra över x antal sinsemellan.
    Men utöver det får man bestämma själv.

Ena kanske kan jobba hemifrån eller har förtroendearbetstid och kan hämta på förskolan ett par gånger i veckan utan att gå ner i tid.
    Den andra behöver lägga in en föräldraledighet på deltid för att korta ner sina dagar och tar ut fp på 1/8 två dagar per vecka för att ha kvar sin SGI. 
    Är det då rättvist att man kan hämta lika många dagar? Är det rättvist att ena tar ut dagar och inte andra?
    Det är väl bara bra i det exemplet att ena parten INTE behöver nyttja fp.

Eller som för oss, på pappret så har jag (mamman) tagit ut klart fler dagar. Just för att jag skrev tidigare att min verksamhet är väldigt noga med att godkänna föräldraledighet på rätt grunder. Det är en offentlig verksamhet så jag har inga problem alls med det, det är så det ska vara. Men det gör att jag nyttjat fler dagar. Men räknar vi tid rent praktiskt hemma med barnet så leder min man överlägset. 

Från det att barnet var ett år tills att vi skolade in på förskolan drygt ett år senare jobbade jag 2 dagar per vecka och tog ut fp resterande 3 för att skydda SGI (ha sysselsättning totalt 5 per vecka). Han jobbade som vanligt och hade barnet hemma på sina fridagar som också var mina arbetsdagar.
    Nu när barnet går på förskolan så är hen där 2-3 dagar, resten hemma med sin pappa på hans fridagar. Jag jobbar måndag-fredag. 
    Tusen tack! Då är jag med.
  • Anonym (Ellen)
    hannakw skrev 2023-06-19 08:28:04 följande:
    Tusen tack! Då är jag med.

Vad bra!

*Använd den här föräldraledighetskollen eller vad den heter på FK's webbplats
    *Kolla vilka förmåner ni har via jobbet (föräldralön, föräldrapenningtillägg kan det kallas) och om de är kopplade till uttag av föräldrapenning eller vilka andra villkor som finns
    *Kolla hur det ser ut med tjänstepension
    *Lägg upp en excel mall månad för månad med inkomster och uttag av dagar så att ni vet vilka inkomster ni har vilken månad och hur mycket fp som behöver tas ut

• Magnus91

Sålänge ni känner er nöjda med den tiden ni får vara hemma så borde det ju inte spela någon roll. I slutändan så är det ju svårt att se hur olika upplägg faktiskt har påverkat.

Min sambo tar all föräldraledighet för hon ville ha det så. Jag har inga problem med det då jag gärna jobbar även om jag helst velat vara hemma mer. Hon födde barnet och ska självklart få ha sista ordet i frågan! 

Svar på tråden Spelar dagarna någon roll?