• Anonym (Anonym ts)

Ingen mens nästan 8 månader efter förlossning

Hej!

det hade snart gått 8 månader sedan förlossningen och jag har ännu inte fått tillbaka min mens. Först tyckte jag det var skönt men eftersom vi vill ha fler barn har jag börjat bli orolig. Jag ammar fortfarande men det känns ändå som mensen borde komma tillbaka snart. Någon annan vars mens har dröjt? när kom den tillbaka för er? 

• Svar på tråden Ingen mens nästan 8 månader efter förlossning
  • Anonym (10 månader)

Hej! Förstår dig precis! Fick tillbaka min mens 10 månader efter förlossningen! Innan den kom så började jag bli orolig också, rätt så nojig faktiskt hehe. Läste många trådar och googlade och intalade mig att den kommer nog innan 12 månader annars söker jag hjälp. När den kom blev jag så himla glad att det kom en glädjetår haha. Det som gjorde att mensen kom igång för min del tror jag beror på att jag drog ner på amningen. Min bebis har ammat intensivt hela perioden och ammar än idag (försöker sluta men de är ett annat ämne). Prova att dra ner på amningen om det känns okej för dig och bebis kanske? Den kommer nog så småningom:) Jag hade mensvärk av och till i ca 1,5 månad innan den faktiskt kom. Har haft mens 2 ggr totalt sedan förlossningen och fortsätter vara glad över den. Samtidigt är jag så tacksam att jag har sluppit den för det är lite annorlunda nu att ha hand om en 1 åring plus mens 😅

• Anonym (Tess)

Jag fick tillbaka min mens 8 mån efter förlossning och det var när jag hade dragit ner ganska mycket på amningen. Det är så för vissa, att mensen inte kommer tillbaka medan man ammar med jämna mellanrum. 

• Anonym (Mia)

Jag fick inte tillbaka min mens förrän efter 14 månader. Jag ammade fortfarande en hel del. Mensen var ganska oregelbunden under de följande månaderna med längre mellanrum mellan gångerna. Inga problem att bli gravida dock när vi bestämde oss för att försöka igen när sonen var nästan 2 år. Eftersom mensen var oregelbunden så fick barnmorskorna inte rätt på beräknad födelsedag med hjälp av det där lilla hjulet, men det löste sig efter första ultraljudet.

• Anonym (Anonym ts)
    Anonym (10 månader) skrev 2023-06-18 01:21:10 följande:

Hej! Förstår dig precis! Fick tillbaka min mens 10 månader efter förlossningen! Innan den kom så började jag bli orolig också, rätt så nojig faktiskt hehe. Läste många trådar och googlade och intalade mig att den kommer nog innan 12 månader annars söker jag hjälp. När den kom blev jag så himla glad att det kom en glädjetår haha. Det som gjorde att mensen kom igång för min del tror jag beror på att jag drog ner på amningen. Min bebis har ammat intensivt hela perioden och ammar än idag (försöker sluta men de är ett annat ämne). Prova att dra ner på amningen om det känns okej för dig och bebis kanske? Den kommer nog så småningom:) Jag hade mensvärk av och till i ca 1,5 månad innan den faktiskt kom. Har haft mens 2 ggr totalt sedan förlossningen och fortsätter vara glad över den. Samtidigt är jag så tacksam att jag har sluppit den för det är lite annorlunda nu att ha hand om en 1 åring plus mens 😅

Tack för ditt svar! 

då kommer kanske mensen när jag dragit ner på amningen 😅
    jag ammar fortfarande typ alla måltider utom en men jag ska börja jobba om mindre än två månader så jag kommer ju dra ner på det ganska mycket under sommaren. 
    ja det är verkligen blandade känslor om mensen. om det inte vore för att vi vill ha ett barn till skulle jag nog inte vara så orolig.

• Anonym (Anonym ts)
    Anonym (Tess) skrev 2023-06-18 02:07:09 följande:

Jag fick tillbaka min mens 8 mån efter förlossning och det var när jag hade dragit ner ganska mycket på amningen. Det är så för vissa, att mensen inte kommer tillbaka medan man ammar med jämna mellanrum. 

Tack för ditt svar! 

jag ska dra ner på amningen mer nu så jag hoppas att mensen kommer tillbaka snart då. Ska sluta helt om två Månader så förhoppningsvis dyker den upp snart 

• Anonym (Minna)

Jag fick inte tillbaka den alls utan lyckades bli gravid igen på första äl ca 14 mån efter förlossningen.

• Anonym (Anonym ts)
    Anonym (Mia) skrev 2023-06-18 03:21:33 följande:

Jag fick inte tillbaka min mens förrän efter 14 månader. Jag ammade fortfarande en hel del. Mensen var ganska oregelbunden under de följande månaderna med längre mellanrum mellan gångerna. Inga problem att bli gravida dock när vi bestämde oss för att försöka igen när sonen var nästan 2 år. Eftersom mensen var oregelbunden så fick barnmorskorna inte rätt på beräknad födelsedag med hjälp av det där lilla hjulet, men det löste sig efter första ultraljudet.

Tack för ditt svar!
    jag har insett nu att det verkligen verkar vara amningen som är boven i dramat. När jag googlade fick jag dock fram att mensen borde komma efter 6 månader när man ammar. Men nu när jag läst alla svar här inser jag att det kan dröja betydligt längre. 

vad skönt att det finns att det gick bra att bli gravid igen! 

När jag blev gravid nu första gången var det knappt två månader efter jag tagit ut min spiral och min mens var extremt oregelbunden då. Jag försökte räkna ut när jag hade ägglossning men datumet ändrades med vid första ultraljudet. dock bara någon dag 😅

• DVQ

Min mens kom tillbaka exakt åtta månader efter förlossningen. Det var då jag började dra ner på amningen. Om du fortfarande ammar är det inte ett dugg konstigt att mensen inte kommit.

• Anonym (Amning)

För mig bromsade amningen, det tog ca 3 mån efter avslutad amning innan cykeln var igång igen.

• Anonym (Här med)

Sonen är 7.5 månad och ingen mens i sikte. Gör visserligen inget då vi inte ska ha fler barn men.....

Svar på tråden Ingen mens nästan 8 månader efter förlossning