• Anonym (Mamma)

Så besviken på kommunen. Drar in tillståndet för en privat förskola medans en kommunal förskola inte verkar ha så höga krav på att följa skollagen.

Jag har i flera år haft mitt stora barn på en kommunal förskola. Till en början hade den förskolan bra rykte och vi var ganska så nöjda också. Fram tills för 1 år sedan. Jag har alltid saknat det här att vi föräldrar inte har någon som helst delaktighet när det gäller barnets tid på förskolan. Det enda vi i stort sett fått veta är om hon ätit bra och om dom vart ute. Jag har accepterat att det är så att vi inte får utvecklingssamtal varje år, att vi inte får vara med på några luciafiranden, inte se några bilder, inte få månadsbrev/veckobrev med information om vad barnen arbetar med.

Men sista året har det vart kaos tycker jag. Mitt barn går 15/h varannan vecka då hon är hos mig pga. lilla barnet fortfarande är hemma. Under detta år har omsättning på personal vart hög, inte länge sedan dom bytte förskolechef, avdelningen ser ut som kaos, ett barn med funktionsnedsättningar har jag sett att dom stänger ut i hallen ibland när dom ansra barnen r inne på avdelningen. Enligt skollagen ska alla barn behandlas lika. Vilket jag inte anser att det barnet gör om inte en extra resurs tas in så hen är lika delaktig som dom andra. 

Jag har också reagerat på att min dotter inte får göra samma pyssel som fom andra barnen gör. För hänger barnen alster i hallen frågar jag min dotter vilken hon gjort och oftast så har hon inte fått göra något. Ganska nyligen fick hon ta med sig ett annat barns alster hem för att min dottee inte gjort eget. Såklart har jag ifrågasatt detta. Det verkar som mitt barn inte är så intresseras av att pyssla. Men jag tycker ändå att hon ska få samma chans som dom andra, åtminstonde att dom ger henne det stöd hon behöver för att göra det som dom planerat att barnen ska göra. Jag har fått som svar att miljön på avdelningen är otrygg och att dom fokuserar på att det ska kännas tryggt. Så dom fokuserar inte så mycket kring läroplanen och projekten nu. 

Mitt barn har också sagt till mig att hon är nervös för att gå på toaletten på förskolan för att andra barn kommer in på toaletten medans hon gör sina behov vilket hon inte vill. 

Allt detta har fått mig att tänka i andra banor när det gäller förskola till minsta barnet. Vi besökte föräldrarkooperativ. Vi hittade ett som kändes väldigt bra, fick positiv känsla kring den, vi tyckte det kändes tryggt att kunna vara delaktig, lära känna andra barn och föräldrar. Förskolan är liten och mysig. Såg verkligen framemot detta. Men nu har kommunen beslutat att dra in tillståndet för denna förskola pga att dom inte har rätt kunskap kring skollagen. Vist jag förstår att skollagen ska följas. Men kan man inte se till att fom får rätt kunskap kring detta, kan man inte se till att deras egna förskolor följer lagarna och skapar en trygg plats? 

Jag är faktiskt arg när beslutet kommer just nu när sommaren är här och barn ska skolas in där om 2 månader för att sedan slå igen 2 månader efter inskolningen. Varför komma med ett besked och stänga igen så kort inpå? Vart ska barnen kunna känna trygghet? Vi valde bort kommunal förskola pga att det kändes otryggt och nu ställer kommunen till det för oss. Vi hamnar i en jävligt jobbig sits. De andra kooperativen har vi ju tackat nej till, vilken förskola kommer ta emot oss nu för att besöka mitt i sommaren och semestern? Ska mitt lilla barn först börja på den förskola som skall läggas ner, sen bli placerad någon annan stans för att sedan få en placering på en tredje förskola där vi sökt? Känns väldigt otryggt! Tänker såklart också på dom barn som redan går där. Som måste byta förskola några månader för att sedan nästa höst börja skolan. 

Jag ville bara gnälla av mig lite. 

Svar på tråden Så besviken på kommunen. Drar in tillståndet för en privat förskola medans en kommunal förskola inte verkar ha så höga krav på att följa skollagen.