• Anonym (Hjälp!)

Får inte bort avföringsfläcken som är i toan!

Jag har aldrig haft det här besväret. Ni vet där vattnet är i toan? Just där finns det avföringsfläck, en stor avföringsfläck och den vägrar gå bort. Avföringen är inte torr, med tanken på att den är i själva toan där vattnet är. Så den är ju våt. Men den går inte alls bort, helt omöjligt.

Jag har tagit bort en lite del av det, men det går inte. Jag har verkligen skrubbat och tagit i.

Skulle ju bli jättepinsamt om jag skulle ha gäster hemma.

Hur kan jag få bort den?

En tanke slog mig om jag skulle koka vatten och hälla i. Men det känns inte särskilt trevligt att koka vatten med kastrull, gå in med det till toaletten och hälla. Kommer ju alltid bli äcklat när jag använder kastrullen sen vid matlagning.

Även om det inte rent fysiskt skulle komma några partiklar, så skulle jag ändå må illa. Så det alternativet går bort.

Vad kan jag göra?

• Svar på tråden Får inte bort avföringsfläcken som är i toan!
  • Anonym (Louise)
    Seriöst, inlägget ligger under sorg...?  Men ska ändå svara som att det är en allvarlig fråga.

Inget skulle hända med din kastrull så länge du inte doppar den i toaletten, den blir inte kontaminerad av att man bär in den i toaletten och häller. Men rekommenderar ändå inte att hälla kokande vatten i toalettstolen, den kan spricka av det. 

Provar använda rengöringsmedel när du skrubbar fläcken? Häll/spraya på, låt verka, skrubba igen tills fläcken är borta. Är det bajs så släpper det till slut.
  • Anonym (Hjälp!)
    Anonym (Louise) skrev 2023-06-16 11:34:21 följande:
    Provar använda rengöringsmedel när du skrubbar fläcken? Häll/spraya på, låt verka, skrubba igen tills fläcken är borta. Är det bajs så släpper det till slut.
    Jag prova det där, det funka inte. Jag gjorde det där flera gånger igår och imorse.
  • Anonym (Louise)
    Anonym (Hjälp!) skrev 2023-06-16 11:36:14 följande:
    Jag prova det där, det funka inte. Jag gjorde det där flera gånger igår och imorse.
    Klorin biter på typ allt. Testa det om du inte redan gjort det.
  • Anonym (?)

Om det nu är bajs så är det klart det går bort med rengöring.

• Anonym (J)

Jag hade provat att lägga i en tablett maskindiskmedel och låta det verka några timmar. 

Obs att du inte ska kombinera det med klorin som någon tipsade om ovan! Spola ur det ena riktigt ordentligt innan du eventuellt provar med det andra.

• Anonym (päle)

Enklast är att måla resterande i samma färg.

• Snake

Det är definitivt INTE dynga, som fläckhelvetet består av. Förmodligen har porslinytan (elr va fan det nu heter) släppt pga slitage. Så du får inte bort fläcken. 

Byt toastolen om det känns störigt. 

What has four legs and an arm? A happy pitbull...
  • Anonym (Hjälp!)
    Snake skrev 2023-06-16 12:11:22 följande:

Det är definitivt INTE dynga, som fläckhelvetet består av. Förmodligen har porslinytan (elr va fan det nu heter) släppt pga slitage. Så du får inte bort fläcken. 

Byt toastolen om det känns störigt. 

Det är ju inte toaletstolen....
  • Anonym (U)

The pink stuff toarengöring . Låt detta ligga några minuter och skrubba så lär det gå bort

• sextiotalist
    Anonym (Hjälp!) skrev 2023-06-16 14:38:46 följande:
    Det är hela stolen som måste bytas, det går inte att byta endast kröken

Troligen är emaljen skadad. 
  • Anonym (Chips)

Ta en pappershandduk och toarengöring och "fäst" (låt den ligga) på fläcken ett tag.

• Hugge47

Ibland kan smuts kapslas in av kalk så prova att varva med kalklösande (surt) medel och fettlösande (basiskt) medel. Dock inte på samma gång!! 
    Få brukar man kunna få bort det efter några omgångar. 

Det skall vara kul, annars är det så tråkigt!
  • Anonym (?)

Kalk sitter hårdare än bajs
    Bajs hade ju gått bort med vanligt muggrent och en borste.
    Blanda bara inget kem med klor - du lär göra  klorgas - som man dör av!

• Anonym
    Anonym (Hjälp!) skrev 2023-06-16 14:38:46 följande:
    Vad betyder det då? Var menar du att det är?
  • Anonym (Järn?)

Som övriga tror jag att porslinsytan är skadad eller att du har järn och kalk i vattnet och det har bildats avlagringar. Om det är en kalkavlagring löser du upp den med ättika. Skopa ur vatten ur kröken och häll sen i en flaska ättika och låt stå ett tag. Sen skrubbar du igen. Ha skyddsglasögon, för ättika vill du verkligen inte få stänk av i ögonen. 

• Anonym
    Anonym (Hjälp!) skrev 2023-06-16 11:21:24 följande:
    Får inte bort avföringsfläcken som är i toan!

Jag har aldrig haft det här besväret. Ni vet där vattnet är i toan? Just där finns det avföringsfläck, en stor avföringsfläck och den vägrar gå bort. Avföringen är inte torr, med tanken på att den är i själva toan där vattnet är.

Ju mer jag funderar på denna beskrivning så ... Du har väl inte lyckats skita i cisternen? Hur fan har du då burit dig åt? Säg att jag missuppfattar ...?
  • Anonym
    Anonym (?) skrev 2023-06-21 21:57:48 följande:

Kalk sitter hårdare än bajs

Jag bytte just ut mitt personliga motto. Ska ha detta på en snirklig skylt på min ytterdörr, tänkte jag. "Blod är tjockare än vatten" är ju hopplöst ute.
Svar på tråden Får inte bort avföringsfläcken som är i toan!