• Anonym (Frida)

Skilsmässa - gjorde jag rätt?

Varje gång vi bråkar säger min man att han vill skilja sig. Jag har, nästan sen start, fått höra att han egentligen inte alls ville gifta sig och att jag tvingade honom, vilket inte alls är sant. Han säger ofta att han blir tvingad till diverse saker när han är arg, som ett sätt att skylla ifrån sig på andra.

För en vecka sen säger han det igen. Han vill skiljas. Jag får nog och skickar in papprena. Vi har två små barn men jag kan inte höra det här för resten av mitt liv.  När han fått höra att jag gjort det blir han förbannad, skriker att han inte alls ville skiljas och ALDRIG sagt att han vill det. 

Nu beter han sig ganska elakt och illa mot mig, som om han inte fick det han faktiskt bad om. Jag själv känner mig lugn, om än ledsen. Jag vill ju inte skiljas men vill inte höra hur jag skulle ha tvingat honom och att han vill inget hellre än att skilja sig hela tiden. Det gör ju skitont. 

Men?

Gjorde jag fel? Borde jag bara ignorerat det en 1115 gång? Känner mig vilsen och ledsen. 

• Svar på tråden Skilsmässa - gjorde jag rätt?
  • Anonym (P)

Du gjorde helt rätt, om du nu fullföljer det. Fullföljer du inte så gör du samma sak som honom. 

• Anonym (u65)
    Anonym (P) skrev 2023-06-16 11:30:40 följande:

Du gjorde helt rätt, om du nu fullföljer det. Fullföljer du inte så gör du samma sak som honom. 

Inte ett dugg samma sak. 
  • Dexter dot com

Du gjorde helt rätt !! Han verkar ha stora problem om han inte kommer ihåg vad han säger alt skyller ifrån sig och skulle må bra av att gå i terapi, både själv och ihop med dig i familjeterapi.

• Anonym (Frida)

Känner nog inte heller att det är samma sak riktigt. någonstans ville jag väl lära honom En riktig läxa med att inte be om det man inte vill ha, äsch, jag vet inte

• Anonym (Frida)
    Dexter dot com skrev 2023-06-16 11:53:05 följande:

Du gjorde helt rätt !! Han verkar ha stora problem om han inte kommer ihåg vad han säger alt skyller ifrån sig och skulle må bra av att gå i terapi, både själv och ihop med dig i familjeterapi.

Vi har gjort det flera gånger pga våra olikheter. Så fort det börjar gå bra vägrar han fortsätta gå, och vi är tillbaka på ruta ett. 
  • Anonym (,,)

Jag kan tänka att det är bra att dela på sig när man fastnat på det där viset och ni har ju redan testat terapi. 
    Låter som att han inte vill ta ansvar för sitt eget liv riktigt, det behöver han lära sig. 

• Anonym (bra att du sade ifrån)

Jag tycker det är bra att du sade ifrån.

Om man skiljer sig och har barn har man 6 månaders betänketid. Det kan ju vara intressant att se vad han gör med den betänketiden. Om han öppnar upp sig då.

Men inte kul att han skyller allt missnöje på dig och säger att du tvingade in honom i giftemål. Då känner man sig ju inte uppskattad.

Jag tycker du gjorde rätt.

• Anonym (Frida)
    Anonym (bra att du sade ifrån) skrev 2023-06-16 12:11:46 följande:

Jag tycker det är bra att du sade ifrån.

Om man skiljer sig och har barn har man 6 månaders betänketid. Det kan ju vara intressant att se vad han gör med den betänketiden. Om han öppnar upp sig då.

Men inte kul att han skyller allt missnöje på dig och säger att du tvingade in honom i giftemål. Då känner man sig ju inte uppskattad.

Jag tycker du gjorde rätt.

Tack för ditt svar. 

någonstans hoppas jag ju att han ska vakna till. men om det blir så vet jag inte..jag får väl helt enkelt chansa och se vad som händer. Det känns skönt att få prata av sig lite här på forumet. Har ingen omkring mig som jag kan vända mig till.. det är just betänketiden som ändå får mig att hålla mig lite sansad just nu. Men rädd är jag. Och jag är nog inte okej innerst inne men barnen är hemma och sommarlovet ska ju vara glädjefyllt så mycket som möjligt. 

• Anonym (Susannah)

Om ni redan har testat terapi flera gånger och det ändå inte har blivit bättre så är min fråga om du VILL vara gift med honom? 

Eller vill du bara vara gift med honom om han ändrar sig? För han kommer inte att ändra sig. Vill du vara gift med honom som han är just idag? 

Jag tror att du har gjort rätt val och skulle börja leta boende åt mig och barnen. 

• Anonym (bra att du sade ifrån)

Kanske inte ha för höga förhoppningar om ett glädjefyllt sommarlov. Sikta på ett bra sommarlov.

Din man behandlar inte dig väl.

Svar på tråden Skilsmässa - gjorde jag rätt?