• Miriamo

Kontantinsats vs handpenning

Jag pratade med en bank idag gällande lånelöfte. Hon som hjälpte mig sa att man kan ta ett privatlån till handpenning men inte till kontantinsats (eller att man kan ta privatlån till kontantinsats och inte till handpenning). Jag glömde självklart skriva ner detta så jag kommer inte ihåg om det var till kontantinsatsen eller till handpenningen som man kunde ta ett privatlån till. Är det någon som är kunnig och har klargöra detta för mig?

Tack!

• Svar på tråden Kontantinsats vs handpenning
  • Medborgare

Hon menar nog handpenningen, dvs de 10% man betalar vid kontraktsskrivning. Banken lånar i regel inte ut mer än 85%, så man måste ha 15% kontant att lägga in själv när lånen tas ut. 

• Daisy28

Privatlån, dvs låna av en privatperson kan du alltid göra.

Överlag kan man alltid låna pengar av banken om man är tillräckligt kredivärdig och enklare om man har säkerhet

Handpeningen, ofta 10%, vid kontraktskrivning. Det går inte att använda det nya huset som säkerhet då ni inte ägar det

Vid tillträde kan ni ta ett lån med huset som säkerhet på upp till 85% av köpeskillingen. Dvs om ni lånar 85% behöver ni få fram 5% till. De sista 10% har ni betlat redan via handpeningen.

Så - att fundera på
    hur ska ni betala 10% vid handpening?
    hur ska ni betala resterande 5% vid kontraktskrivning?

Har ni tex en lågt belånd bostad nu är det sällan några problem att belåna den för att finansiera handpeningen.

• Sisisisi

Du brukar ju betala handpenningen med kontantinsatsen så det blir ju same same. Om du blir beviljad privatlån/blancolån till kontantinsatsen så får du självfallet låna till det. Men om du tar ett privatlån På säg 300 000 kr är det ju inte säkert att du beviljas bolånet, om det inte är räknat på i lånelöftet. 

• Mandelskorpan

Privatlån, eller blancolån eller konsumtionslån som de också kallas ibland, är banklån utan säkerhet. Banken struntar alltså helt i vad du använder pengarna till. Lånen har hög ränta då de saknar säkerhet. Dyra lån alltså.

sv.m.wikipedia.org/wiki/Privatlån 

Svar på tråden Kontantinsats vs handpenning