• Ollebollen

Avvikelse TUL

Är i vecka 33+6 och har varit på tillväxtultraljud idag. Gått regelbundet varannan Vecka sen typ rul Pga svår preeklampsi/IUFD i förra grav. Bebis har alltid följt sin kurva, hon är lite större och har legat på allt från +26% till +21% typ. Så kurvan har sett jättefin ut. Idag mätte hon till +10+. Hon har alltså gått ner 100g på två veckor (om man nu ska lita på mätningen). Jag har diagnosen lätt-måttlig preeklampsi hittills. Jag älskar inte denna läkaren sen innan så kanske därför jag blir mer upprörd än jag borde; men hon sa att hon skulle gå o räkna ihop o göra viktskattning. Jag gör ctg o så sålänge och innan jag ska gå får jag fråga BM vad läkaren sa hon vägde. Läkaren kommer in o säger att allt är normalt och jag är inte orolig. Då frågar jag okej vad vägde hon då? För jag är nyfiken då hon är lite större hehe.  Då fick jag hänga med o fick se siffrorna, som hon då inte ens tänkt berätta. Hon sa att jag vill bara berätta om det är normalt eller ej för jag vill inte oroa. Ja fast jg blir orolig nu, och min sambo kommer bli jätteorolig om
    hon gått ner i vikt. Men hon sa att jag är inte orolig och det ska ni inte vara, man kan mäta olika o så vidare, jaha så om det nästa gång också avviker då ska man bli orolig? Ja precis. Så jag går därifrån med ändå en okej känsla. Men nu känns det ju skit. Är det normalt med sån här differens i kurvan utan att man behöver vara det minsta orolig? Vad är era erfarenheter? Alltså om man får en indikation på att en bebis gått ner i vikt mäter man väl om??? Och nästa tid fick vi som vanligt om 2 veckor. Övertänker jag nu???
  • Svar på tråden Avvikelse TUL
  • Ollebollen

Tillägg!! Flöden kollas ju också och ser bra ut, det kanske tar bort all oro? vi har ju haft olika läkare vid TUL men kurvan har ändå följts med viss felmarginal på typ +-5 procent eller så. Tänker på att hon sa att det är olika vem det är som mäter också som kan spela roll. 

• Primulina

Vår första hade en missbildning som mättes varannan vecka. Sista tiden gjordes det av en annan läkare och måtten sköt i höjden. Så vi blev oroliga men skulle till den första läkaren 1 vecka senare. Då gick måtten till sig. 

Det kan helt enkelt vara ett mät fel. Så jagvuade inte oroat mig fören efter ytterligare en mätning. 

Svar på tråden Avvikelse TUL