• Anonym (Ts)

Värre pollenallergi som gravid?

Nån annan som känt av pollen mer som gravida? Upplever att jag reagerar mer än vanligt nu när det är höga halter och inte regnar.

• Svar på tråden Värre pollenallergi som gravid?
  • Anonym (Ksss)

Oja! Brukar inte bli allergisk men i år har det varit helt galet. Är gravid  tredje trimestern 

• Anonym (Ts)
    Anonym (Ksss) skrev 2023-06-12 19:06:35 följande:

Oja! Brukar inte bli allergisk men i år har det varit helt galet. Är gravid  tredje trimestern 

Samma här. Gravid tredje trimestern och vill knappt gå ut just nu.
  • Anonym (Svullen)

Skulle gissa att det beror på att slemhinnorna i näsan är större som gravid så det är trängre än vanligt. 
    Tror inte det beror på graviditeten men i förlängningen blir det ju det. 

• Anonym (Ts)
    Anonym (Svullen) skrev 2023-06-12 20:45:39 följande:

Skulle gissa att det beror på att slemhinnorna i näsan är större som gravid så det är trängre än vanligt. 
    Tror inte det beror på graviditeten men i förlängningen blir det ju det. 

Fast jag får problem med hosta, väsande luftvägar och trötthet deluxe på en nivå som är mer än graviditeten. 
  • HejsanJenny

Här är en till som lider! Vecka 29 och det är helt hemskt vad jag snorar och nyser. Har inte haft någon pollenallergi sedan tonåren. 

• Anonym (Ts)

Ver någon vad man kan ta som receptfri pollenmedicin när man är gravid? (Ska såklart dubbelkolla med mvc men alla telefontider var slut för dagen). Det håller inte nu med pollennivåerna ute; så fort jag går ut blir jag nysig och hostig och känner det som jag andas in ökendamm ungefär.

• HejsanJenny
    Anonym (Ts) skrev 2023-06-13 16:08:22 följande:

Ver någon vad man kan ta som receptfri pollenmedicin när man är gravid? (Ska såklart dubbelkolla med mvc men alla telefontider var slut för dagen). Det håller inte nu med pollennivåerna ute; så fort jag går ut blir jag nysig och hostig och känner det som jag andas in ökendamm ungefär.

Loratadin har min barnmorska sagt är okej. ☺️ Detta trots att det står på paketet att gravida och ammande kvinnor ej rekommenderas ta det. 
  • Anonym (Ts)
    HejsanJenny skrev 2023-06-13 16:21:16 följande:
    Loratadin har min barnmorska sagt är okej. ☺️ Detta trots att det står på paketet att gravida och ammande kvinnor ej rekommenderas ta det. 
    Jaså! Får höra om det då. Har normalt bara lätta problem med pollen om det är höga halter men i år känner jag att det verkligen är SJUKT påfrestande att vara utomhus. Allt som kan hjälpa lite vore så himla bra, det räcker ju med värmen i sig.
  • Anonym (Ksss)

Desloratadin kan gravida ta enligt min BM. Jag blev rekommenderad av läkare att ta den. Den hjälper men man blir ännu ännu tröttare dessvärre. Jag går omkring som en zombie, antingen trött av allergin eller trött av allergimedicin. Ljuva tider haha 

• Anonym (Ksss)

Desloratadin kan gravida ta enligt min BM. Jag blev rekommenderad av läkare att ta den. Den hjälper men man blir ännu ännu tröttare dessvärre. Jag går omkring som en zombie, antingen trött av allergin eller trött av allergimedicin. Ljuva tider haha 

• Anonym (Ts)
    Anonym (Ksss) skrev 2023-06-14 07:56:10 följande:

Ljuva tider verkligen. Däckad av värme, pollenproblem som givit hosta och snor i galna mängder och graviditeten förstärker allt.

Sommarbarn må få trevliga födelsedagar men deras stackars  mammor får kämpiga graviditeter.
  • TinyL

Vi försöker här hemma att bilda familj och hade positivt ÄL test i lördags.
    Just nu har jag super problem med snuva och nysningar som avlöser varandra.

Har nyst konstant sen 01.30 i natt ungefär och näsan bara rinner.
    Vet inte om de e super sjukt mycket pollen ute nu eller om man reagerar mer runt ÄL eller befruktning? Om man nu lyckats med de.
    Jag har iallafall super ont av pollen just nu 😮
    Rädd att de kan påverka försök till befruktning och att ägget fäster isåfall osv.

• Anonym (Ts)
    TinyL skrev 2023-06-14 09:21:49 följande:

Vi försöker här hemma att bilda familj och hade positivt ÄL test i lördags.
    Just nu har jag super problem med snuva och nysningar som avlöser varandra.

Har nyst konstant sen 01.30 i natt ungefär och näsan bara rinner.
    Vet inte om de e super sjukt mycket pollen ute nu eller om man reagerar mer runt ÄL eller befruktning? Om man nu lyckats med de.
    Jag har iallafall super ont av pollen just nu 😮
    Rädd att de kan påverka försök till befruktning och att ägget fäster isåfall osv.

Gräspollennivåerna ska väl vara skyhöga nu om man är i södra halvan av landet. Tror inte det är något som påverkar graviditetschanser, men jobbigt är det ju ändå.
  • TinyL

Tack för svar 🙂🙂🤗
    Hur har de gått för dig?

Svar på tråden Värre pollenallergi som gravid?