• Anonym (Gravid)

Tips på lättäten mat, gravid 3 trimester?

Jag är gravid i v 32 och har extrema problem just nu att få i mig mat. Inget lockar, jag är inte hungrig alls, och mår illa av det mesta. Blir mätt på några få tuggor nästan varje måltid. 

Tips på lättäten mat som också är lättlagad. Blir ju väldigt orkeslös. Idag har jag bara fått i mig te och mackor, lite ostbågar och lite fil. Det håller ju inte. 

• Svar på tråden Tips på lättäten mat, gravid 3 trimester?
  • Anonym (S)

Samma här. Jag är gravid i vecka 35. Jag har svårt att äta, pga det så har jag heller ingen energi. Mycket äcklar mig också. saker som går bra är vattenmelon, oboy, potatismjöl och vatten vilket är väldigt svårt att leva på. Har knappt ätit på flera dagar. När jag försökte äta mat sist så fick jag i mig 5 tuggor typ. Äter jag så känner jag mig extremt mätt och får en djävulsk halsbränna. 

Potatismjöl har jag tyvärr fått craving på, dock botar det halsbrännan så det är ju bra då. Men äter nog 1 kg potatismjöl/veckan. 

• Rewner

Något som funkat bra för mig att äta nu i tredje trimestern är ananas, mango och banan med keso toppat med nötter och pumpafrön. Köper fryst ananas och mango så väldigt lättlagat (snarare lättfixat) dessutom.

Generellt har kall mat funkat bättre än varm. Exempelvis kalla makaroner eller pannkakor. 

• Anonym (Ofta men lite)

Ät av allt ofta men i mindre mängd. Knapra halsbrännings tabletter.
    Tips på lätt mat:
    Frukt, yoghurt med müsli plus nötter, mackor, juice, smoothie, salad, potatissallad med grillad kyckling, cocktail tomater, pastasallad, googla 
    Ät bara..de behöver inte va något som lockar hel tiden så länge du får i dig mat! I all välmening. Födde barn för snart ett år sen och känner igen de du beskriver och behövde äta oftare men mindre portioner. Drick mjölk, ta en sked jordnötssmör, vad som! Ta vitamintabaletter som är lämpliga när man är gravid om du har svårt med näringen. 

• Anonym (Gravid)
    Anonym (S) skrev 2023-06-12 15:43:27 följande:

Samma här. Jag är gravid i vecka 35. Jag har svårt att äta, pga det så har jag heller ingen energi. Mycket äcklar mig också. saker som går bra är vattenmelon, oboy, potatismjöl och vatten vilket är väldigt svårt att leva på. Har knappt ätit på flera dagar. När jag försökte äta mat sist så fick jag i mig 5 tuggor typ. Äter jag så känner jag mig extremt mätt och får en djävulsk halsbränna. 

Potatismjöl har jag tyvärr fått craving på, dock botar det halsbrännan så det är ju bra då. Men äter nog 1 kg potatismjöl/veckan. 

Ja, det är typ samma lika. Melon, oboy, nektariner och saft funkar men det är ju inte direkt något jag kan leva på hela sommaren. Gjorde pannkakor i helgen men fick med nöd och näppe ned två stycken och då stod det mig upp i halsen länge. Jättejobbigt. Fil får jag tvinga mig att äta, det går ofta bra men då ska det vara utan flingor och sylt, så det är ju inte heller jättenäringsrikt kanske.
  • Anonym (Gravid)
    Rewner skrev 2023-06-12 16:04:33 följande:

Något som funkat bra för mig att äta nu i tredje trimestern är ananas, mango och banan med keso toppat med nötter och pumpafrön. Köper fryst ananas och mango så väldigt lättlagat (snarare lättfixat) dessutom.

Generellt har kall mat funkat bättre än varm. Exempelvis kalla makaroner eller pannkakor. 

Kanske kan iaf äta den frusna frukten o h lite keso. Kalla makaroner är kört, kväljer direkt av det - jag som normalt ÄLSKAR pastasallad.
  • Anonym (Gravid)
    Anonym (Ofta men lite) skrev 2023-06-12 16:10:27 följande:

Ät av allt ofta men i mindre mängd. Knapra halsbrännings tabletter.
    Tips på lätt mat:
    Frukt, yoghurt med müsli plus nötter, mackor, juice, smoothie, salad, potatissallad med grillad kyckling, cocktail tomater, pastasallad, googla 
    Ät bara..de behöver inte va något som lockar hel tiden så länge du får i dig mat! I all välmening. Födde barn för snart ett år sen och känner igen de du beskriver och behövde äta oftare men mindre portioner. Drick mjölk, ta en sked jordnötssmör, vad som! Ta vitamintabaletter som är lämpliga när man är gravid om du har svårt med näringen. 

Ska nog göra en mathandling och köpa hem precis allt jag kan tänka mig så jag kan ta lite här och där som du säger. Musli går inte, det bara växer i munnen tyvärr.

Men jordnötssmör kanske jag kan få ned lite av, det är isf lite energi i ju.

Börjar bli väldigt kämpigt, mådde illa länge i graviditeten och nu när den tiden är förbi kommer nästa grej. Har gått upp typ hälften vad jag gjorde senaste graviditeten, men bebis växer som den ska så jag antar att det mest är jag som lider.
Svar på tråden Tips på lättäten mat, gravid 3 trimester?