• leftovercauliflower

    Nya hamstrar

    Hej! För några dagar sedan köpte jag två nya hamstrar. De är två hanar från samma kull och de är 4 veckor. Uppfödaren är välrenommerad och jag har köpt från honom innan. Saken är den att en av hamstrarna nu uppvisar symtom på stress. Den springer om kring i buren frenetiskt och biter i väggarna. Vad kan jag göra för att underlätta för hamstern? Jag har försökt att låta den vara, buren är godkänd av uppfödaren storleksmässigt. Kommentaren om mig som person eller skötare undanbedes. Tack på förhand.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-12-18 09:51
    Hej!

    Nu har en tid gått. Hamstrarna lugnade ner sig till en början men drygt en månad senare vaknade jag av att de slogs. Fick separera på dem och sedan dess har de hatat varandra. Bor numera i två burar. Är generellt rätt lugna trots allt, så vill ändå påstå att det löste sig.

  • Svar på tråden Nya hamstrar
  • Citronella

    Du kan inte ha dem tillsammans de behöver varsin bur placera dem gärna en bit ifrån varandra i olika rum om det går. 


    Hur stor är burarna? En hamster behöver mycket yta att röra sig på och de flesta man köper i affären är för små. Det ska finnas flera olika gömställen i buren, möjlighet för dem att bygga bo och ett motionshjul i bra storlek (så de inte behöver böja på ryggen) tänk på att de kan fastna med fötterna om du köper ett gallerhjul det behöver kläs med wellpapp eller liknande. Byt gärna inredning i buren ibland så de får nya saker att upptäcka. YouTube har mycket bra videor med tips. 


    Sen behöver de komma ut och leka ibland. Mina hamstrar uppskattade att gå ut i koppel när det var fint väder. 

  • RaYzLeR

    När jag bodde på ett behandlingshem så fångade jag tre möss som jag hade i ett litet akvarium.

    Jag fick dom tama och kunde hålla dom i händerna.

  • leftovercauliflower
    Citronella skrev 2023-06-11 22:53:14 följande:

    Du kan inte ha dem tillsammans de behöver varsin bur placera dem gärna en bit ifrån varandra i olika rum om det går. 


    Hur stor är burarna? En hamster behöver mycket yta att röra sig på och de flesta man köper i affären är för små. Det ska finnas flera olika gömställen i buren, möjlighet för dem att bygga bo och ett motionshjul i bra storlek (så de inte behöver böja på ryggen) tänk på att de kan fastna med fötterna om du köper ett gallerhjul det behöver kläs med wellpapp eller liknande. Byt gärna inredning i buren ibland så de får nya saker att upptäcka. YouTube har mycket bra videor med tips. 


    Sen behöver de komma ut och leka ibland. Mina hamstrar uppskattade att gå ut i koppel när det var fint väder. 


    Tack för svaren! Uppfödaren så dock att det gick bra för dem att vara två, eftersom de är syskon. De har inga problem med att vara med varandra, de sover ofta ihop. Kan passa på att säga att de är dvärghamstrar. Har låtit dem springa runt nu på mitt golv ett litet tag, förhoppningsvis bidrar det till stimulans. Dock är jag osäker på om stressen beror på ny bur (varför man ska låta dem vara) eller på understimulans (varför man ska släppa ut dem). Svår avvägning.
  • Anonym (F)

    Räcker det inte med stressen av ett nytt hem som förklaring?

  • leftovercauliflower
    Anonym (F) skrev 2023-06-11 23:40:19 följande:

    Räcker det inte med stressen av ett nytt hem som förklaring?


    Möjligen, dock har de blivit värre. I början verkade de trivas, nu är de stressade. 
  • BaraLillaJag84

    Två könsmogna hanar, syskon eller ej, är väl väldigt Big no no?? Om man vill att det ska sluta väl. Har jag lärt mig i alla fall. 

  • Anonym (L)

    Hamstrar vill inte bo med andra hamstrar, de är solitära. Åtminstone hanar. De behöver varsin bur.

  • Jemp

    Mycket okunskap i tråden. Dvärghamstrar är flockdjur och ska enligt lag vara minst 2 (till skillnad från guldhamstrar).  Däremot händer det att de ändå börjar slåss och i så fall måste man förstås säga på dem.

    Har du inte sett/hört tecken på slagsmål beror det troligen inte på det dock. 

    Har de ordentligt med material för att bädda och gräva gångar i? Hus? Hjul och sand? Berikning som leksaker och gömd mat? Dubbel uppsättning av allt eftersom de är 2?

  • Anonym (Livia)

    Hur stor är buren? Hur djupt med strö har du - kan de gräva gångar? Finns det gott om rör, kojor/grottor mm? För hamstrar är öppna ytor skrämmande. 


    Har de matskål eller gömmer du maten i ströet? Det gäller att hålla dem sysselsatta! :) 


    Vår guldhamster var såååå spattig när hon var ung. Det kändes som att vad vi än gjorde var hon understimulerad. Vi hade henne springande på golvet minst någon timme varje kväll. 

    Det finns en tjej på youtube som heter Victoria Raechel. Hon har många bra hamsterråd. 

Svar på tråden Nya hamstrar