• Mielle

Ljudkänslighet och lägenheter

Hej! Solig

Hoppas att nån av er har input när det gäller ljudkänslighet.

De senaste åren har jag och min fästman bott i en lägenhet från 20-talet och ljudisoleringen är obefintlig kort sagt.

Visst finns det vissa ljud man måste leva med när man bor i lägenhet förstås men det har påverkat mig både mentalt och fysiskt. Det hörs grannens tv jättehögt ovan, under och åt sidan, samt när de pratar, nyser och gaspar. Nu tar jag sömntabletter eftersom vissa ljud hela tiden väckte mig och det går inte att slappna av. Känner mig som jag är på edge hela tiden... och om vi kan höra dem så kan de höra oss lika mycket obviously.

Nu är det dags att flytta och det självklara svaret är att försöka köpa ett hus men grejen är att vi jobbar mitt i stan. Dessutom gillar jag faktiskt lägenheter! Mindre underhåll än ett hus och oftast bättre kollektivtrafik osv.

Så min fråga är, innan vi tittar på hus, är det någon här som lyckas hitta lägenheter som har bra ljudisolering?

• Svar på tråden Ljudkänslighet och lägenheter
  • Fröken Allvar

Hej! Tjock betong, säkerhetsdörr, lågt hus med få grannar är tyst, men har då istället ofta mycket insyn. Byggdes sådana lägenheter på 2010-talet. I mindre städer ligger de stadsnära. 

• Mystomten79

Jag har bott i miljonprogram i förort. Stora familjer, men tystaste område jag bott i. Stora, ljusa, välplanerade lägenheter och hörde inte ett skvatt från grannarna eller utifrån. 

gissar att det inte är den sortens boende du letar efter dock. 😄

• myskmalva

Generellt är det nog mindre lyhört ju nyare huset är. Jag bor i ett miljonprogramshus och hör en del från grannarna, men betydligt mindre än det du beskriver. 

Vore jag du, och hade nog med pengar/kötid, så hade jag letat efter lägenhet i ett hus byggt denna sidan av millennieskiftet. 

• Mielle
    Tusen tack för hjälpsamma svar! {#emotions_dlg.flower}

Har hört blandade åsikter om de nyare lägenheterna men undrar om det beror på vem som byggt det. Kanske finns vissa som bygger med ljudisolering i åtänke?

När det kommer till området bryr jag mig inte så länge det är trygg och har bra kollektivtrafik Glad
  • Mielle
    erikaABC skrev 2023-06-11 19:38:16 följande:

Är det inte bättre med öronproppar än sömnmedicin?

Nej tyvärr, de får mig att klia i öronen och har provat många olika typer.
Svar på tråden Ljudkänslighet och lägenheter