• Trollkarl85

Köpa hus Bällsta Bromma - flygplatsbuller

Hej,

Vi har tittat på några hus i Bällsta (gamla Bromstensvägen) som vi tyckte jättemycket om. Den enda tveksamheten som kvarstår är den map flygplatsen och bullret därifrån. Finns det några som bor i Bällsta och kan berätta om hur de upplever det? Lyfter planen oftare mot Bällsta-hållet, dvs runway 30? Är Bällsta generellt ett bra ställe för barn att växa upp? 

Tackar!
  • Svar på tråden Köpa hus Bällsta Bromma - flygplatsbuller
  • Anonym (J)

Ja det är buller. Uppvuxen i närheten, överlag fint.
    Man kan numera få fönster betalda osv för att minska bullret om det överstiger gränsvärden. Jag vande mig vid ljudet när jag bodde där, men det märks tydligt så fort man är på besök nu. 

• Anonym (Flysta)

Har bekanta som bor i Flysta och jag tycker det är fullkomligt gräsligt ljud när planen lyfter. Men dom trivs jättebra och störs inte alls. Så man är väl olika. Åk dit och promenera runt så får ni kanske en känsla för vad ni själva tycker.

• Trollkarl85

Avloppslukt ifrån vart? 

observera vänligen att jag fråga om specifikt gamla bromstensvägen. Flysta vet ligger rakt nedströms/uppströms gentemot landningsbanan. 

Okej då får jag ta en promenad i området igen. Vi hade inte mycket tid där efter visningen. 

Fortsätt gärna bomba med erfarenheter och upplevelser Ifrån Bällsta. 

• Anonym (Flysta)
    Trollkarl85 skrev 2023-06-09 18:11:39 följande:

Avloppslukt ifrån vart? 

observera vänligen att jag fråga om specifikt gamla bromstensvägen. Flysta vet ligger rakt nedströms/uppströms gentemot landningsbanan. 

Okej då får jag ta en promenad i området igen. Vi hade inte mycket tid där efter visningen. 

Fortsätt gärna bomba med erfarenheter och upplevelser Ifrån Bällsta. 

Bromma reningsverk kanske?

Mina bekanta bor i norra delen av Flysta så dom bor inte i förlängningen av landningsbanan utan mer bredvid. Dom störs som sagt inte utan trivs jättebra, men jag skulle inte kunna bo där. Bällsta ligger närmare men också ?bredvid?. 

Försök gå i närområdet när planen kör så du bildar dig en egen uppfattning? Dom går väl rätt tätt vissa tider på dagen, det borde vara enkelt att kolla tidtabellen.
  • Limajo

Tänk på att gå dit och lyssna när det är som mest trafik. Går du dit på visning söndag eftermiddag kanske du inte hör ett enda flyg. Gå dit en vardag runt 17:30-18:30 när trafiken är som mest intensiv. 

Jag skulle aldrig bosätta mig så nära Bromma.

Svar på tråden Köpa hus Bällsta Bromma - flygplatsbuller