• Anonym (Mamman)

15-åring - sova eller väckas?

Vad tycker ni är rätt, låta 15-åringen sova så länge hen vill en helgmorgon eller väckas för familjefrukost? Mobil eller inte på rummet? 
    Min 15-åring får både sova hur länge hem vill och ha mobil. Men efter en diskussion med vänner blev jag förvånad hur de såg på sin 15-åring gällande sovtider/sömn och mobiler. Så vad gäller i era familjer? 

• Svar på tråden 15-åring - sova eller väckas?
  • Dessanheterjag

Snart vuxen så du gör rätt! Blev vält tidigt varje helg som tonåring inte frisk vad fan ska man göra upp vld 07? Ren idioti.

• Anonym (Sara)

Det handlar väl snarare om hur sent på kvällarna/nätterna han får vara uppe. Går man och lägger sig relativt tidigt tycker jag man kan få sova längre på helgerna. Om han blir väckt tidigare innebär det troligtvis att han även kommer somna tidigare på kvällen. Det gäller att se till så inte ungarna vänder på dygnet. 

• Anonym (Jag)

Jag tycker man kan få sova till 9-10 om man är ledig. Då får man sovmorgon men man ska inte sova bort halva dagen för det. Finns ingen anledning att vända på dygnet alltför mycket.

• Anonym (Sara)

Sedan är alla olika och vissa är kvällsmänniskor. ungdomar har större sömnbehov. Så länge det inte handlar om att vända på dygnet allt för mycket är det ok, enligt mig. 2+- timmar är helt ok. 

• Elin P

Jag skulle inte väcka för någon familjefrukost. Vi äter öht inte frukost samtidigt alla i vår familj då vi har olika vanor och tider. Däremot ifall det är skola dagen efter så försöker jag väcka barnet i något sånär tid (tex kl 10) så inte hen vänder på dygnet helt. Är det lov väcker jag inte före lunch om det är så. 

Mobilen får mina barn ha fritt. Det brukar fungera att vi har en dialog om att stänga av på kvällen så man orkar upp till skolan bara. 

Tror på frihet under ansvar i möjligaste mån. Och ej så mycket straff/kontroll. 

• Anonya

Väcka för familjefrukost när någon fyller år, men inte annars. 
    Måste inte sova tills de vaknar, men 10-11 är inget konstigt alls. Men inte så man varje fre-lör lägger sig 1-2 och därför behöver sova till sent.

• Polyrytm

Mina barn är inte så gamla ännu men jag tycker en 15åring ska få sova ut ordentligt när det är möjligt. Man är väldigt trött i den åldern. 

Mobiltelefon på rummet är också okej, om det finns en balans i övrigt och bra mående generellt. 

• Anonym (Jenny)

När jag var tonåring så hade vi ingen tid vi behövde vara hemma på helgerna, men vi skulle alla vara presentabla och närvarande vid frukosten, som serverades vid halvtio-tio tiden. Jag tyckte att det var ett rätt snyggt sätt att ge frihet och ändå behålla lite översikt.

För mina egna tonåringar så är det snarare skärmarna som håller dem uppe än att vara ute och festa. Internet stänger ner mellan midnatt och sex på morgonen. Har de ingen träning eller jobb så får de sova ut. Då och då gör vi lite lyxigare frukost/brunch och då väcker jag dem, men jag kollar av kvällen innan om de vill och kan (för träning och jobb). De är morgontrötta, men inte extremt, och jag tror inte att de skulle kunna sova längre än till elva innan de blir för hungriga för att ligga kvar.

• Anonym (..)
    Anonym (Mamman) skrev 2023-06-08 23:00:50 följande:
    15-åring - sova eller väckas?

Vad tycker ni är rätt, låta 15-åringen sova så länge hen vill en helgmorgon eller väckas för familjefrukost? Mobil eller inte på rummet? 
    Min 15-åring får både sova hur länge hem vill och ha mobil. Men efter en diskussion med vänner blev jag förvånad hur de såg på sin 15-åring gällande sovtider/sömn och mobiler. Så vad gäller i era familjer? 

Jag ser inget anmärkningsvärt i detta. Mina har skött det där själva. 
  • mammabitch

Tonåringen får, precis som vi vuxna, sova tills han vaknar när han är ledig och inte ska göra något särskilt. Och precis som för oss vuxna ges ingen pardon de dagar han inte är det - trött eller inte så är det uppstigning och iväg som gäller.

Så länge han sköter skolan och  annat så styr han själv sina skärmtider, vilket fungerar utmärkt. Oftast lyssnar han på poddar eller annat han följer när han ska sova.

Svar på tråden 15-åring - sova eller väckas?