• Anonym (Störd fascination)

Vänstra med gemensamma bekanta, varför?

Det här är ingenting jag själv sysslar med men beteendet fascinerar mig. En hel del vänstrande verkar inte vara utlandsresa, krogen eller jobbet utan istället inom bekantskapskretsen eller partnerns bekantskapskrets. Sådana här grejer händer väldigt ofta bland min släkt och vänner (går ihop) och blir väldigt dramatiskt när det kommer fram. 

Otrohetskonstellationer som "Min frus kusin" "Min svåger" "Min mans bästa kompis" "Min flickväns storasyster" sådana grejer.

Jag har en drös egna teorier varför man gör sådär istället för att "vänstra normalt" men jag är istället intresserad av era och vill inte påverka era teorier med mina. Så spekulera och diskutera fritt, vad tror du om varför?

• Svar på tråden Vänstra med gemensamma bekanta, varför?
  • Anonym (Enkelt)

Enkelt. Tillgången. Det är personer man träffar ofta och det går lätt att skylla ifrån sig om varför man träffas ensamma också i många fall.

• Anonym (Abc)

Jag tror att det är samma personer som åt marshmallowen på en gång. 

• Fjäril kär

Helt enkelt för att det är en klar fördel. Det väcker ingen uppmärksamhet om man träffas utan sina respektive. Det är inga konstigheter att ställa upp på skjutsar, prata i mobilen, skicka mess, diverse tjänster, bjuda in till fest/middag etc etc etc...Ingen bryr sig heller om man råkar somna en kväll efter krogen och sover kvar... And so on.. Vissa saker kan ske "öppet" och betydligt mindre lögner. 

Mycket mera pusslande och ljugande med en bekantskap utanför ens vänskapskrets. Mycket mer iskyla och skådespel krävs. 

Så var det för mig 

• Tecum

Det är lättare att bli attraherad med någon man umgås med och lär känna. Det börjar med en oskyldig flirt och sen eskalerar det. Samma fenomen som när otrohet sker på arbetsplatser.

Men att det är ett mönster i din familj beror på personligheten. Dålig impulskontroll och dåligt konsekvenstänk.

• Anonym (Gaffel)

Att inleda en längre affär med någon krävs ju att man umgås och blir attraherad i vardagen. Just tex med en kollega eller nån i umgängeskretsen. 
    Man lär känna varandra under tid, utvecklar en jargong, småflörtar, skojar, blir förtroliga... Sen kommer känslorna...

Tecum skrev 2023-06-08 17:52:07 följande:

Det är lättare att bli attraherad med någon man umgås med och lär känna. Det börjar med en oskyldig flirt och sen eskalerar det. Samma fenomen som när otrohet sker på arbetsplatser.

Men att det är ett mönster i din familj beror på personligheten. Dålig impulskontroll och dåligt konsekvenstänk.

Där vad gäller min familj, släkt och bekantskapskrets är det huvudet på spiken. Det är som dåliga avsnitt av Jerry Springer. Men de är så trasiga och trashiga att det nog skulle behövas en separat diskussion så vi lämnar dem därhän och håller oss till det generella.
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Störd fascination) skrev 2023-06-08 18:07:18 följande:
    Där vad gäller min familj, släkt och bekantskapskrets är det huvudet på spiken. Det är som dåliga avsnitt av Jerry Springer. Men de är så trasiga och trashiga att det nog skulle behövas en separat diskussion så vi lämnar dem därhän och håller oss till det generella.
    Du funderar inte på att byta umgängeskrets? Eller i värsta fall flytta från stan?
  • Anonym (bärtilsdotter)
    Fjäril kär skrev 2023-06-08 17:45:26 följande:

Helt enkelt för att det är en klar fördel. Det väcker ingen uppmärksamhet om man träffas utan sina respektive. Det är inga konstigheter att ställa upp på skjutsar, prata i mobilen, skicka mess, diverse tjänster, bjuda in till fest/middag etc etc etc...Ingen bryr sig heller om man råkar somna en kväll efter krogen och sover kvar... And so on.. Vissa saker kan ske "öppet" och betydligt mindre lögner. 

Mycket mera pusslande och ljugande med en bekantskap utanför ens vänskapskrets. Mycket mer iskyla och skådespel krävs. 

Så var det för mig 

Håller med !  

Så var det för mig/oss också, en outhållig stark attraktion som utvecklades sig över tid.

Han var son till (fd)makens kusin

Min egen teori är som ni tror, tillgängligheten och att något byggs upp. Men att det också kan handla om att det är väldigt fel att göra sådär och därför blir det mer lockande. Det här är något jag hört i en gammal tråd här att det blir så spännande att umgås parvis när det är två bedragna som inte anar något om affären vilket låter som ren elakhet och att vissa helt enkelt gillar att vara så dekadenta som möjligt och försöka komma undan med det.  

• Anonym (E)

Jag är en av dom som är otrogen med "gemensam bekant". Dels så är vi i samma sits. Min fru har tappat lusten samma som hennes man. Båda är kåta och vill ha sex. Vi använder varandra bara för skönt sex och ingen misstänker något om vi ses själva då det är min svärmor.

Svar på tråden Vänstra med gemensamma bekanta, varför?