• Anonym (Ts)

Barn 19 mån, förstår massor av ord, pratar inte?!

Har någon annan haft barn som språkutvecklats så?

Har ett barn på 19 mån som förstår massor av ord. Ber jag barnet peka på något hemma pekar barnet rätt, det skakar på huvudet för nej och interagerar utan ord. Kroppsdelar, inredning, att äta, att borsta tänderna, byta blöja. Allt förstår barnet. Men inga ord kommer själv från barnet.

Vi pratar väldigt mkt med barnet, sjunger, lyssnar på rörelselåtar och gör rörelser till rätt ord. Barnet går på förskola. 

Men inga ord än, säger vi det till folk blir de typ förvånade.

Nån annan med barn som fattat massa ord men inte pratat vid samma ålder? När släppte det?

• Svar på tråden Barn 19 mån, förstår massor av ord, pratar inte?!
  • Anonym (Sen)

Säger barnet ingenting, eller bara inte ord som går att förstå?

En släktings barn sa inte ett begripligt ord förän vid 2,5 år, men då släppte det och gick väldigt fort. Däremot verkade det barnet ha sitt eget språk för det "pratade" massor och föräldrarna kunde känna igen att det sa samma sak till först den ena och sen den andra. Barnet lärde sig sedan läsa i 5-årsåldern så den sena starten hade ingen påverkan på resten av språkutvecklingen.

• Aliona

Det var liknande för min son, han förstod väldigt bra men kunde inte komma upp i tio ord på 18-månaderskontrollen. Han kommunicerade också mycket men inga begripliga ord. Mamma, mormor och sånt sade han inte förrän efter två år. Vid 4 år fick vi remiss till logoped för då klarade han inte mer än ca hälften av de svenska språk-ljuden. Vi jobbade jättemycket med honom, men det gick trögt. Han är två-språkig och på det andra hemspråket låg han ännu mer efter, båda i ordförråd och i uttal. Nu är han 6,5 år och går ut förskoleklass, klarar mer eller mindre alla fonem, uttrycker sig fint och kan läsa och skriva på två olika alfabet. 

Barn lär sig olika saker olika snabbt, och de flesta brukar väl komma ifatt? Är ert barn tidig på andra saker, tex motoriskt? 

• Anonym (Ts)
    Anonym (Sen) skrev 2023-06-08 14:42:02 följande:

Säger barnet ingenting, eller bara inte ord som går att förstå?

En släktings barn sa inte ett begripligt ord förän vid 2,5 år, men då släppte det och gick väldigt fort. Däremot verkade det barnet ha sitt eget språk för det "pratade" massor och föräldrarna kunde känna igen att det sa samma sak till först den ena och sen den andra. Barnet lärde sig sedan läsa i 5-årsåldern så den sena starten hade ingen påverkan på resten av språkutvecklingen.

Barnet är ju inte tyst men det är inte direkt ett babbelspråk heller som jag hört vissa andra barn ha.
  • Polyrytm

Det kommer nog, i sinom tid. När barnet är redo.

En vacker dag pladdrar ungen hål i öronen på er.

• Anonym (Ts)
    Aliona skrev 2023-06-08 15:08:16 följande:

Det var liknande för min son, han förstod väldigt bra men kunde inte komma upp i tio ord på 18-månaderskontrollen. Han kommunicerade också mycket men inga begripliga ord. Mamma, mormor och sånt sade han inte förrän efter två år. Vid 4 år fick vi remiss till logoped för då klarade han inte mer än ca hälften av de svenska språk-ljuden. Vi jobbade jättemycket med honom, men det gick trögt. Han är två-språkig och på det andra hemspråket låg han ännu mer efter, båda i ordförråd och i uttal. Nu är han 6,5 år och går ut förskoleklass, klarar mer eller mindre alla fonem, uttrycker sig fint och kan läsa och skriva på två olika alfabet. 

Barn lär sig olika saker olika snabbt, och de flesta brukar väl komma ifatt? Är ert barn tidig på andra saker, tex motoriskt? 

Jo, motoriskt har barnet alltid legat bra till.
  • Aliona
    Anonym (Ts) skrev 2023-06-08 15:13:45 följande:
    Jo, motoriskt har barnet alltid legat bra till.
    Men då är det säkert det barnet koncentrerar sig på. Språket kommer! Jag var mest orolig för att det skulle ge sociala svårigheter, men det var aldrig något problem. Vad är du orolig för? 
  • Anonym (Låter som min son)

Låter som min son när han var i samma ålder. Han har autism. Han är trots autism väldigt verbalt begåvad idag, talar 4 språk nästan flytande och både arbetar som språklärare och är lokalpolitiker (tyvärr för ett parti jag inte gillar alls).

• Anonym (Ts)
    Aliona skrev 2023-06-08 15:16:51 följande:
    Men då är det säkert det barnet koncentrerar sig på. Språket kommer! Jag var mest orolig för att det skulle ge sociala svårigheter, men det var aldrig något problem. Vad är du orolig för? 
    Mest att barnet inte ska kunna göra sig förstådd, särskilt nu på förskolan och så.
    Anonym (Låter som min son) skrev 2023-06-08 15:18:15 följande:

Låter som min son när han var i samma ålder. Han har autism. Han är trots autism väldigt verbalt begåvad idag, talar 4 språk nästan flytande och både arbetar som språklärare och är lokalpolitiker (tyvärr för ett parti jag inte gillar alls).

Med tanke på hur gärna barnet tar ögonkontakt och leker med andra barn har jag svårt att se just den diagnosen.
  • Anonym (Lätt orolig)

Mitt barn är 22 månader och pratar knappt heller, men skulle säga att många säger att det inte är någon fara så länge barnet kan peka/visa eller på något sätt göra sig förstådd. Mitt barn säger ja, nej, tack, mamma, pappa, där, titta samt pratar som låtsasord, flera meningar (inte direkt babbel utan låter som ett låtsasspråk). Har egna ord för saker som chips "öss" (helt galen i det så det lärde han sig snabbt haha) och napp "abba".

Han förstår dock mycket, så kanske sitter de och väntar på att börja babbla sen och då kommer man nog önska att de var tillbaka när de inte pratade Drömmer

• Anonym (Ts)
    Anonym (Lätt orolig) skrev 2023-06-08 15:45:28 följande:

Mitt barn är 22 månader och pratar knappt heller, men skulle säga att många säger att det inte är någon fara så länge barnet kan peka/visa eller på något sätt göra sig förstådd. Mitt barn säger ja, nej, tack, mamma, pappa, där, titta samt pratar som låtsasord, flera meningar (inte direkt babbel utan låter som ett låtsasspråk). Har egna ord för saker som chips "öss" (helt galen i det så det lärde han sig snabbt haha) och napp "abba".

Han förstår dock mycket, så kanske sitter de och väntar på att börja babbla sen och då kommer man nog önska att de var tillbaka när de inte pratade  // Drömmer

Ja mitt barn pekar ju, skakar på huvudet, hänger med rent allmänt, har egna ord för typ pappa och om något är borta eller barnet inte hittar något. Och är väldigt intresserad av pekböcker och pektavlor, att vi ska upprepa vad saker heter gång på gång. Det är lite som att barnet inte bara känner för att prata.
  • Anonym (Sen)
    Anonym (Ts) skrev 2023-06-08 15:08:31 följande:
    Barnet är ju inte tyst men det är inte direkt ett babbelspråk heller som jag hört vissa andra barn ha.
    Har ni provat med babytecken/TAKK? Lär er ett par tecken som är praktiska i vardagen, tex äta, dricka, sova, och så några som barnet tycker är roligt tex hund, grävmaskin.... Det finns massor med exempel om man googlar, eller böcker på biblioteket. 
  • Jemp

Oja. Fick remiss till logoped när hon var 3 och fortfarande inte hade mer än en handfull ord.

Nu är hon 5 och pratar massor med korrekta meningar, om än lite halvdant uttal. Har funkat bra på förskolan hela tiden. Lite blyg i nya sammanhang. Inga svårigheter i övrigt eller misstankar om att det skulle ligga mer bakom. 
    Hon har hela tiden förstått och kommunicerat på andra sätt, vilket var vad de la störst vikt vid. 

• EpicF

Mon syrra var likadan. Pratade inget före hon var fem och sedan dess har inte slutat att prata 😅

• Anonym (Ts)
    Anonym (Sen) skrev 2023-06-08 16:08:25 följande:
    Har ni provat med babytecken/TAKK? Lär er ett par tecken som är praktiska i vardagen, tex äta, dricka, sova, och så några som barnet tycker är roligt tex hund, grävmaskin.... Det finns massor med exempel om man googlar, eller böcker på biblioteket. 
    Lite, men varit dåliga på att sätta det. Det kunde ju vara något.
  • Anonym (Så olika)

Det är så olika det där. Vissa  arm följer utvecklingen så att säga och vissa barn är periodare. Min ena unge gick från att inte göra ett ljud ifrån sig till att hoppa direkt på fyraordsmeningar vid 3. 

• Anonym (Ts)
    Anonym (Så olika) skrev 2023-06-08 19:48:45 följande:

Det är så olika det där. Vissa  arm följer utvecklingen så att säga och vissa barn är periodare. Min ena unge gick från att inte göra ett ljud ifrån sig till att hoppa direkt på fyraordsmeningar vid 3. 

Oj vilken chock det måste ha varit!
Svar på tråden Barn 19 mån, förstår massor av ord, pratar inte?!