• Tully86

Gravid, tidig blödning, andras erfarenheter?

Hej, 

Igår hade jag tid för tidigt Ultraljud, gick in i v. 9 idag. Bara en timme innan ultraljudet fick jag en mindre blödning. Men hos barnmorskan fick jag se hjärtat slå och allt såg bra ut. Dock har jag fortsatt blöda och idag vid lunch kom en kraftig blödning. Jag har inte ont alls och det är väl det enda som ger hopp om att den lilla lever. 

Jag vet att man får ha is i magen och inte kan göra så mycket, men skulle gärna få era erfarenheter av blödningar i tidig graviditet. Har det slutat väl? Hur länge/ mycket blödde ni? Mycket tacksam om ni vill dela med er. 

• Svar på tråden Gravid, tidig blödning, andras erfarenheter?
  • Skogslyckan86

Hej, har läst att det kan sluta väl för många. Hoppas det är så för dig! Men jag har ingen bra erfarenhet av blödningar i graviditet. Säger inte det för att skrämma upp dig, utan svarar bara efter min erfarenhet. Jag skulle nog boka ett nytt ultraljud privat. Lycka till! 

• strelitzia

Hej,

Min erfarenhet, såg hjärta i v8, fick ljusrosa flytningar i v10, som fortsatte och blev skarpare till färgen men inte särskilt mycket, var inne på ultraljud pga oro i v11 allt såg bra ut och fostret sprattla på för fullt, flytningarna övergick till lättare blödning, och 3 dagar senare låg jag på akuten med konstaterat missfall. 

Nu för snart två veckor sedan i v13 kände jag hur det började forsa, det känds för blött för att bara vara blod så min spontana tanke var att det även var fostervatten. Hade ingen smärta alls, men fyllde en binda på knappt en timme. Hade jag fyllt en till hade jag åkt in men de avtog och jag skulle göra kub dagen efter så avvaktade, och allt såg bra ut väl där. Sitter fortfarande här med bruna flytningar, försöker tänka att brun är den näst "bästa" färgen haha... Och precis som du säger man får ha is i magen och hoppas på det bästa!

• Tully86

Tack för era svar. Jag levde på hoppet ett tag idag, men såg vid ett tillfälle en klump i toaletten och det har fortsatt blöda mycket, så jag är rätt övertygad om missfall nu. Har en tid för ultraljud igen på torsdag den 15e, som jag nog ändå behåller. Men mest för att få det helt bekräftat och se så allt kommit ut. Vi får göra ett nytt försök. 🙏

• yny

Jag har inte haft någon större blödning som du beskriver, men flera omgångar mindre blödningar, rosa och bruna flytningar, allt från v5 till v10 Var helt 100 på att det skulle gå åt skogen till slut. Gjorde ett tidigt ul i v8 (där allt var normalt) och gjorde KUB-ul i måndags (v13) och allt var normalt. Har inte haft någon blödning sen v10 nu dock. 

• Tully86
    yny skrev 2023-06-09 15:18:06 följande:

Jag har inte haft någon större blödning som du beskriver, men flera omgångar mindre blödningar, rosa och bruna flytningar, allt från v5 till v10 Var helt 100 på att det skulle gå åt skogen till slut. Gjorde ett tidigt ul i v8 (där allt var normalt) och gjorde KUB-ul i måndags (v13) och allt var normalt. Har inte haft någon blödning sen v10 nu dock. 

Åh vad skönt att det gått bra för dig. Det är ju bra att få höra såna erfarenheter med om jag lyckas bli gravid igen. Att små blödningar inte behöver vara farligt. Jag har en son på 2 år och med honom blödde jag ingenting, så i mitt fall har jag dåliga erfarenheter av att blöda. :(
  • Tully86

Tänkte uppdatera lite. Jag sjukskrev mig imorse pga magsmärtor. På morgonen ringde barnmorskan som gjorde ultraljudet och ordnade en tid hos henne redan idag. Det värmde verkligen, hon verkade så engagerad i mig.

Väl på plats bekräftades missfallet. Trots de kraftiga blödningarna låg fostret kvar och hjärtslagen var borta. Jag fick hjälp att få ut det sista och mitt i all sorg kände jag ändå ett lugn. Mycket tack vare det otroligt fina bemötande jag fick och att jag kände mig så omhändertagen. Kändes viktigt att lyfta i allt det tunga. 🙏

• strelitzia
    Tully86 skrev 2023-06-09 19:04:54 följande:

Tänkte uppdatera lite. Jag sjukskrev mig imorse pga magsmärtor. På morgonen ringde barnmorskan som gjorde ultraljudet och ordnade en tid hos henne redan idag. Det värmde verkligen, hon verkade så engagerad i mig.

Väl på plats bekräftades missfallet. Trots de kraftiga blödningarna låg fostret kvar och hjärtslagen var borta. Jag fick hjälp att få ut det sista och mitt i all sorg kände jag ändå ett lugn. Mycket tack vare det otroligt fina bemötande jag fick och att jag kände mig så omhändertagen. Kändes viktigt att lyfta i allt det tunga. 🙏

Är så ledsen för din skull Hjärta Det är verkligen fruktansvärt att behöva gå igenom, speciellt efter att man alldeles nyligen har fått se hjärtslag. Vad fint att du fick så bra bemötande, det gör så himla mycket i en sån situation!
    Jag försökte tänka på att det troligtvis var fostret det var fel på, och att de hade upptäckt de på kub 2 veckor senare, och att det var bättre att det hände när de hände än senare. Men det är en klen tröst. 

• stor grön drake

Med barn 2 hade jag flera rejäla blödningar, i v.20 var vi in för både vi, akuten och gynakuten trodde det var mf, men hjärtat dlog och de kunde inte hitta orsaken till blödningen. Så när jag fick blödningar med barn 3 var jag inte lika orolig. Med båda de barnen har jag haft flera mensliknande blödningar, och eftersom min mens alltid varit oregelbunden blev det plötsligt lätt att förstå hur vissa kan gå en halv graviditet utan att veta att de väntar barn.

• Torna

Jag har fått mindre blödning vid 2 graviditeter. En lite större i v 6, dom mens fast bara 1,5 dag och ljust blod. Andra två dagar efter KUB.. Då blev jag riktigt orolig. Det var en svag blödning som höll i ca 3 dagar men bebis mådde bra och fick förklaring att slemhinnorna blir skörare och lättare blöder (precis som tandköttet).

Svar på tråden Gravid, tidig blödning, andras erfarenheter?