• annapanna4

7 veckors bebis bajsar inte

Hejsan! 

Vår lilla tjej på 7 veckor har inte bajsat nu på 16 dagar. Vad skall vi göra? Vi tog kontakt med BV för två dagar sen, fick olja mot förstoppning. Hjälper inte.

Detta är vårt första barn så vi börja får lite panik.

• Svar på tråden 7 veckors bebis bajsar inte
  • Anonym (inte ok)

Jag är ingen läkare men rent spontant låter det inte bra, Om BV inte agerar kanske du skall kontakta barnakuten och fråga dem istället.... 

• Anonym (Loin)

Ammar hon eller får hon ersättning? Kräks hon?

Ring 1177 och rådfråga, men kanske bra att beställa tid hos en barnläkare. 

• annapanna4

Vi helammar så vad jag har förstått borde det inte vara förstoppning. Men det börjar ju vara väldigt lång tid utan bajs nu. 

Vi har tagit kontakt med BV men de verkar inte agera..

• Anonym (Loin)
    annapanna4 skrev 2023-06-08 11:08:32 följande:

Vi helammar så vad jag har förstått borde det inte vara förstoppning. Men det börjar ju vara väldigt lång tid utan bajs nu. 

Vi har tagit kontakt med BV men de verkar inte agera..

Vad är BV?

Ring 1177. Eller er vårdcentral. På BVC jobbar sjuksköterskor och ni behöver träffa en läkare. Det kan ju vara stopp i tarmen och då behövs ju vård snarast. Jag tycker inte ni ska vänta längre. Det är säkert ingen fara men ta det säkra före det osäkra, i värsta fall åk in akut.
  • HejsanJenny

Min dotter blev förstoppad av D vitamin dropparna som BVC pushade stenhårt på att man skulle ge varje dag. Vet att det är deras starka rekommendation att ta dem men så fort vi slutade med dem gick det ganska snabbt över med magproblemen. 

• Anonym (Kolla upp)

Hej! Kolla upp det där på akuten nu om ni inte kan få tid idag hos läkare. Hur mår barnet? Gråter, spyr, hård om magen? Jag hade åkt in bara för att få svar. Allt är säkert bra men som en annan skrev så borde ni kolla upp det asap! Om hon spyr åk in redan nu. Hur ofta bajsade hon innan? Nu är hon så liten så det kanske är svart att svara på, men ah kolla upp det. 

• annapanna4

Eftersom det är vårt första barn har vi inget att jämföra med men hon sover och äter bra. Visst gnäller hon emellan men oftast så går det över när jag ammar. Vi tycker hon är mest nöjd, inte alls mycket skrik. 

Hon spyr en hel del men det har hon gjort redan från födseln. 

De första dagarna bajsade hon normalt. Sen var det 6 dagar, 9 dagar och nu 16 dagar sen sist. De gånger hon he bajsat har det inte varit normal bajsmängd. 

• Anonym (Loin)
    annapanna4 skrev 2023-06-08 11:54:42 följande:

Eftersom det är vårt första barn har vi inget att jämföra med men hon sover och äter bra. Visst gnäller hon emellan men oftast så går det över när jag ammar. Vi tycker hon är mest nöjd, inte alls mycket skrik. 

Hon spyr en hel del men det har hon gjort redan från födseln. 

De första dagarna bajsade hon normalt. Sen var det 6 dagar, 9 dagar och nu 16 dagar sen sist. De gånger hon he bajsat har det inte varit normal bajsmängd. 

Det är säkert ingen fara eftersom hon ammar och hår upp i vikt och är nöjd MEN efter 1 vecka utan bajs från en ammande bebis så bör man söka hjälp.
    I ert fall har det gått 2 veckor.
    Varför vill du inte söka läkarhjälp? Även om det skulle visa sig att allt var bra så är det ju alltid bättre att ta det säkra före det osäkra. Hade det varit mitt barn hade jag inte chansat utan åkt in akut om jag inte fick läkartid idag. Hade inte velat riskera tex permanenta skador på tarmarna.
  • Gusa

Prova pysventil, finns på appoteket. Den hade vi nytta av till en av våra barn, fungerade alltid. Bara man inte använder den för ofta.

• Anonym (Selma)

Wow det är ju jättelänge? Tycker ni ska åka in

Svar på tråden 7 veckors bebis bajsar inte