• Anonym (Snart exfru)

Hur blev det efter skilsmässan?

Vi ska skilja oss men jag oroar mig för hur det ska bli efteråt för barnen. Vi har små barn som snart fyller 5 och 3 år och vi har inte berättat något för dom än. Vi kommer flytta isär längre fram i höst men borde vi berätta för dom redan nu eller vänta tills vi ska flytta? Hur blev det för era små barn efter skilsmässan?

• Svar på tråden Hur blev det efter skilsmässan?
  • Stooler

Det är länge sedan nu, men mina barns mor och jag berättade för barnen att vi skulle separera när de var 5 resp. 6 år. Vi poängterade att beslutet inte hade någonting med dem att göra utan att vi bestämt att inte bo tillsammans längre. Det kom givetvis en del frågor från barnen, om de skulle få en ytterligare mamma och pappa, hur det skulle bli med dagis/förskola osv. Det var faktiskt kidsen som gav oss ide'n att inte köra varannan vecka utan 2 veckors intervall. Det blev så mycket bättre kontinuitet, lättare med semesterplanering och annan planering. Det kräver förstås att föräldrarna kan kommunicera normalt.

• Anonym (---)

Så små barn har inte samma tidsuppfattning som vuxna så jag skulle verkligen inte berätta något förrän det närmar sig på riktigt.
    I värsta fall kommer det äldre barnet oroa sig hela sommaren. Det yngre tror jag kanske skulle glömma och då får ni ändå berätta igen sen (kanske för det äldre barnet också). I värsta fall skulle det kunna bli så att ni säger det nu, det händer inget på flera månader, barnen glömmer, blir osäkra på vad det var ni egentligen menade. Sen kommer smällen i höst i alla fall, när de kanske gått och trott det inte skulle hända något. Så nej, berätta inte nu. 

Om möjligt, låt dem vara med till ny bostad när det närmar sig, och se sina nya rum, prata om vad de ska ha i rummen osv. Då blir de delaktiga. Så gjorde vi och barnen såg det mest som ett spännande äventyr. 

Svar på tråden Hur blev det efter skilsmässan?