• brutentumme

råkade boka resa via tui

Hej! jag skulle bara testa att boka en resa och antog att jag först skulle behöva betala för den! men fick direkt ett boknings mail, har inte betalat någon bokningsavgift eller för något annat än, har inte heller avbokningsskydd. Kommer jag behöva betala allt eller går det på något sätt ta bort bokningen?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-06-06 20:18
    Min fråga är följande om jag inte har betalat bokningsavgiften/anmälningsavgiften är resan fortfarande bindande? resa till italien

• Svar på tråden råkade boka resa via tui
  • Anonym (Tanja)

Du behöver genast kolla "det finstilta" på bokningen som du gjort. Beroende på hur lång tid det är kvar till avresa så kan den vara bindande. Eller så finns det olika tidsfrister att hålla reda på. XX ska anmälningsavgift vara inbetald, YY ska slutbetalning ske osv. Och då om man inte betalar så riskerar man att resan avbokas.
    Kika på bekräftelsen du fått eller ring.

• brutentumme

Det står att om delbetalningen inte är gjord inom 5 dagar på en charter resa avbokas resan, men innebär det också att jag måste betala för hela resan? Vill helst inte åka med den resan.

• brutentumme
    Anonym (Tanja) skrev 2023-06-06 20:20:54 följande:

Du behöver genast kolla "det finstilta" på bokningen som du gjort. Beroende på hur lång tid det är kvar till avresa så kan den vara bindande. Eller så finns det olika tidsfrister att hålla reda på. XX ska anmälningsavgift vara inbetald, YY ska slutbetalning ske osv. Och då om man inte betalar så riskerar man att resan avbokas.
    Kika på bekräftelsen du fått eller ring.

Det står att om delbetalningen inte är gjord inom 5 dagar på en charter resa avbokas resan, men innebär det också att jag måste betala för hela resan? Vill helst inte åka med den resan.
  • Anonym (fd resebyråanställd)

Jag har jobbat på resebyrå i många år, så länge du inte har betalat något har du inget avtal och kan boka av utan kostnad, boka av omedelbart när du kan, t ex ringa i morgon. 

• Anonym (Pauline)

Enligt det du skrivit så tolkar jag det som att allt avbokas och du inte är skyldig pengar. Men läs villkoren.

• Anonym (D)
    brutentumme skrev 2023-06-06 20:25:17 följande:

Jag tolkar det som att den första betalningen ses som en bokningsbekräftelse och att du i nuläget bara gjort en reservation men inte köpt något.

Jag ska inte svära på att jag har rätt dock.
  • brutentumme
    Anonym (fd resebyråanställd) skrev 2023-06-06 20:32:14 följande:

Jag har jobbat på resebyrå i många år, så länge du inte har betalat något har du inget avtal och kan boka av utan kostnad, boka av omedelbart när du kan, t ex ringa i morgon. 

Tack så hemskt mycket! jag hoppas det stämmer Skrattande ska avboka direkt imorgon och aldrig göra om det misstaget
  • Anonym (fd resebyråanställd)
    brutentumme skrev 2023-06-06 20:35:09 följande:
    Tack så hemskt mycket! jag hoppas det stämmer Skrattande ska avboka direkt imorgon och aldrig göra om det misstaget
    Så fort man betalat det minsta har man ett avtal inte innan, det är därför man vill ha in anmälningsavgift snabbt, hade det varit väldigt nära till avresa hade det stått att du skulle betala allt inom ett par dagar eller tom direkt.
    Du kan absolut boka av i morgon.
  • Anonym (Man51)

Om du inte har betalat något 
    låt det bara vara så blir du avbokad automatiskt 
    eller så går du in på dina sidor och bokar av själv 
    inga avgifter , det är bara bullshit 

• FuckGoggleAskMe

Nu bor jag inte i Sverige så det kan vara andra regler där, men jag bokade nyligen en resa via Tui för augusti och den kunde man boka av avgiftsfritt inom 14(?) dagar. Man kan skaffa ett Tui-konto och gå in där och avboka. 

Svar på tråden råkade boka resa via tui