• Anonym (J)

Hur tacka nej på ett bra sätt när mitt barn inte vill leka?

Verkligen ett i-landsproblem men vi vill inte såra någon. Min dotter har från sin skola som ringer på dörren varje dag och vill leka. Min dotter vill inte det, för hon tycker han bara förstör saker och leker på ett helt annat vildare sätt. 

Börjar få slut på ursäkter. Finns andra tillfällen när hon inte vill leka med någon men vad säger man? Hon vill såklart ha kompisar så man vill inte heller ?skrämma iväg? de få vänner hon har

• Svar på tråden Hur tacka nej på ett bra sätt när mitt barn inte vill leka?
  • Zouxman

Låt henne sköta sina egna relationer och sluta ställ dig som en vägg emellan. Barn kan säga nej.

Plingar det på dörren här hemma får barnen öppna, det är ingen av mina vänner som kommer oanmälda, det är bara barn som kommer utan att ringa först, så varför ska jag öppna för att sen gå och hämta, jag är ingen betjänt åt mina barn.

Du gör dina barn en sjuhelvetes björntjänst genom att inte låta de hantera så enkla uppgifter själva. Sen att du visar dem att det är ok med vita lögner är väl sådär det också va?

• Anonym (sluta ursäkta)

"Nej, jag vill inte" säger flickan och så är det inte mer med det.

• Anonym (J)

Min dotter har väldigt svårt o säga nej. För mig är det självklart att jag hjälper henne 

Zouxman skrev 2023-06-06 15:59:58 följande:

Låt henne sköta sina egna relationer och sluta ställ dig som en vägg emellan. Barn kan säga nej.

Plingar det på dörren här hemma får barnen öppna, det är ingen av mina vänner som kommer oanmälda, det är bara barn som kommer utan att ringa först, så varför ska jag öppna för att sen gå och hämta, jag är ingen betjänt åt mina barn.

Du gör dina barn en sjuhelvetes björntjänst genom att inte låta de hantera så enkla uppgifter själva. Sen att du visar dem att det är ok med vita lögner är väl sådär det också va?

Tycket vita lögner är bättre än att såra någon 
  • Anonym (Lärförlivet)
    Anonym (J) skrev 2023-06-06 19:29:15 följande:

Min dotter har väldigt svårt o säga nej. För mig är det självklart att jag hjälper henne 

Jag tror att du stjälper mer än vad du hjälper ifall du lär henne att "jag vill inte" inte är ett godtagbart skäl.

Vita lögner funkar bra när det handlar om enstaka tillfällen, men när någon konsekvent är mer påträngande än vad man önskar så behöver man vara tydlig och sätta gränser. Om hon redan nu lär sig hur man gör det så kommer hon att ha nytta av det resten av livet.
  • Anonym (Elsa)

Beror lite på hur gamla barnen är, men tycker det låter som att de är små, och därför tycker jag att föräldrarna sköter kontakten. Jag hade tagit ett samtal med pojkens förälder och sagt att jag vill att vi föräldrar först har kontakt innan det rings på dörren, att man innan har avtalat en lektid. Även om det kan uppfattas som sårande så hade jag sagt till de andra föräldrarna att det kan gå lite vilt till och att min dotter inte vill leka så. Så hur kan vi göra för att de två kan leka så båda tycker om det.

Är barnen däremot 10+ så hade de fått sköta det själva.

• Zouxman

Om din dotter har svårt att säga nej redan i barnålder så är det desto större anledning att låta henne hantera detta och lära sig att säga nej, innan det handlar om allvarliga saker. Skrämmande sätt att uppfostra sitt barn på, hur ska hon klara av att säga nej när du inte finns längre?

• Anonym (J)

Jo det håller jag ju med om. Igår sa hon att hon inte ville, ändå stannade han kvar! Måste nog handla om någon diagnos

Anonym (Lärförlivet) skrev 2023-06-06 19:39:37 följande:
    Jag tror att du stjälper mer än vad du hjälper ifall du lär henne att "jag vill inte" inte är ett godtagbart skäl.

Vita lögner funkar bra när det handlar om enstaka tillfällen, men när någon konsekvent är mer påträngande än vad man önskar så behöver man vara tydlig och sätta gränser. Om hon redan nu lär sig hur man gör det så kommer hon att ha nytta av det resten av livet.
  • Anonym (W)

Nu har ju du redan svarat på din egen fråga när du skriver att du tycker vita lögner är bättre så varför ens fråga då om du inte ens tar till dig av vad andra svarar?

Men varför hitta på vita lögner varje gång istället för att bara säga att din dotter inte vill/kan leka eller låta henne säga det själv? Då får du ju skylla dig själv att barnet kommer tillbaka och ringer på. Dessutom är det väl ännu elakare att inge falska förhoppningar hos barnet som ringer på.

Om det är något du ska lära din dotter så är det att vara uppriktig, och det kan man vara på ett snällt sätt. Hur gammal är din dotter? Har din dotter någon form av autism?
  • nernu

Men snälla. En liten tjej får oanmälda besök som hon inte vill ha och trots att hon säger nej stannar pojken kvar. Och ni tycker inte att hennes föräldrar ska hjälpa henne? Vad är det för fel på er? Tittar ni på när kvinnor blir antastade på krogen också och säger hon måste väl lära sig att säga ifrån själv? Dumheter. 

Ts du ska givetvis höra av dig till föräldrarna och säga att det är ju fint att han vill leka med din dotter men ni vill inte ha oanmält besök och du måste såklart berätta att deras barn inte tar ett nej utan stannar kvar ändå. 

• Anonym (sluta ursäkta)

Barn behöver lära sig att sätt gränser och säga nej, och också få lära sig att ta och respektera ett nej. I förlängningen det du gör för din dotter är att lära henne att hennes röst och vilja inte gills och det kan bli väldigt olyckligt när hon träffar på fel kille om 10 år. 
Svar på tråden Hur tacka nej på ett bra sätt när mitt barn inte vill leka?