• Selmans

Har jag rätt lön?

Jag jobbar sedan 1 år som kundansvarig för ett stort företag. Jag är ensam säljare/kundansvarig för en av företagets 15 regioner i Sverige. Jobbet innebär tjänsteförsäljning till andra företag där jag träffar företagsledning/chefer och gör allt från bearbetning/behovsanalys/rådgivande försäljning/paketering av tjänster/avtal. Sen naturligtvis det långsiktiga arbetet i att utveckla kunden, följa upp, stötta och agera bollplank inom området där jag verkar. 

Jag har 4-5 års erfarenhet från den har branschen. Därtill 3 år erfarenhet av en likande roll för en annan bransch men samma region och beställare.

Månadslön
    Grundlön: 38500
    Bonus: 4-5000
    Billön: Ca 6000

Jag vet inte riktigt om jag ligger rätt i lön. Jag har ingen möjlighet att öka bonusdelen, så det är grundlönen jag kan förbättra. Jag känner att jag gör ett riktigt bra jobb och får ofta höra det också. Men även om jag är glad över min lön på ett sätt, känns det som att en duktig säljare bör tjäna mer??

• Svar på tråden Har jag rätt lön?
  • Anonym (WTF)

Du tycker att du bör tjäna MER? Är du seriös? Tycker att du ska vara väldigt nöjd med den lönen.

• Anonym (Abc)

Det är omöjligt att svara på. Det beror helt på produkten. Är det tepåsar eller hangarfartyg liksom? Småordrar eller långtidskontrakt?

• Anonym (Abc)
    Anonym skrev 2023-06-06 01:05:25 följande:

För ett säljjobb låter tom 38500 rätt bra, får man ju hålla med ovanstående om.

Det var ett märkligt påstående. Det är inte ovanligt att b2b säljare drar in över 50k.
  • Anonym (Ordval)

Vad är billön? 

• Anonym (Abc)
    Anonym (Ordval) skrev 2023-06-06 01:57:31 följande:

Vad är billön? 

Jag tror ts menar att det är en utökning av lönen för att täcka förmånsvärdet på förmånsbilen.
  • Anonym (Sandarius)

För en säljare finns INGET tak uppåt för hur mycket man kan tjäna. Det är den enda fördelen med jobbet. 

• JoErik

Har du fått lön efter avtal? Inte? Byt jobb!
    Eller förhandla!

Svar på tråden Har jag rätt lön?