Kan man vara gravid trots negativa tester?
Hej! Jag vänder mig hit efter råd då jag inte riktigt vet vad jag ska göra vidare. Jag har inte haft mens sedan nyår och tagit 4 tester under perioden som alla varit negativa (senaste igår). Jag har upplevt stress under våren och de symptom jag märkt har jag skyllt på stress. Har skippat pga stress innan men andra så här länge, och även om jag varit stressad upplever jag det inte som extremt. Jag förstår att det skulle vara otroligt ovanligt att vara gravid utan att det visas på tester. Jag har läst några trådar här från personer som fått reda på det senare i graviditeten som haft negativa test helt igenom. Så jag blir fundersam på min egen situation.
Jag började fundera på om jag var gravid igen i helgen då jag kände en rörelse i magen som jag inte kunde förklara. Har aldrig varit gravid innan så jag googlade på när man känner rörelser i magen, fick svaret vid 20 veckor. När jag räknade tillbaka så stämmer det väldigt väl överens med sista mensen där efter nyår. Jag skapade ett ärende hos barnmorska men fick till svar att det troligen är stress då jag fått negativa resultat, och att de inte gör något förrän jag inte haft mens på 6 månader så jag får återkomma....
Jag har under våren trott att jag ska få mens flera gånger då jag upplevt mensvärk, men det har aldrig kommit något blod. Jag har varit hungrigare och ätit mer, men även det kan vara ett tecken på stress för mig. Jag har gått upp några kg sen dess, som resultat av mer ätande. När jag ser tillbaka så mådde jag dåligt och var väldigt trött och dålig i magen på morgonen i januari och har stundtals varit mer känslig för doft, men inte tänkt så mycket på det i stunden. Har upplevt perioder då jag gått på toa oftare, för både behov. Jag inser att jag letar efter saker som skulle bekräfta just nu, men har en magkänsla jag inte kan skaka av mig....
Just nu känner jag av magen, som att den är utanför kroppen eller hur jag ska förklara. Den känns hårdare under naveln och mitt på över samt är mer framträdande än vanligt. Men vad ska jag göra nu.. har den där magkänslan som jag visserligen inte litar på fullt ut, men det känns ju dumt att vänta en månad till innan jag hör av mig till barnmorskan igen...
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-06-05 17:35
Med mer framträdande än vanligt så menar jag att jag upplevt att den haft en annan form än vanligt under våren. Jag är lite överviktigt och har lite mage vanligtvis men jag upplever att den ser annorlunda ut.