Om Kina
En tråd om Kina och vad man ska tänka på som konsument, investerare, företagare, politiker mm.
En tråd om Kina och vad man ska tänka på som konsument, investerare, företagare, politiker mm.
Varför döljer det kinesiska storföretaget Putailai, som ska investera i en batterifabrik Torsboda utanför Timrå, att de har ett dotterbolag i regionen Xinjiang i västra Kina?
Som alla vet pågår ett folkmord i Xinjiang, eller Östturkestan, som regionen också heter.
Förutom de gigantiska indoktrineringslägren, de systematiska massteriliseringarna av uiguriska kvinnor, och tvångsomhändertagandet av hundratusentals uiguriska barn som nu uppfostras till partiets mönstermedborgare, pågår även ett utbrett utnyttjande av tvångsarbete av etniska minoriteter som är i skick att arbeta. (Vilket påminner om nazisterna, som under sitt folkmord också var mycket angelägna om tvångsarbete från arbetsföra judar.)
Det som förr var det svenska och trygga ägs numera av kineser...
Den som har väldigt känsliga hemligheter bör inte prata om dem i en Volvo. Den oväntade uppmaningen ger cybersäkerhetsforskaren Pontus Johnson i en intervju med SVT.
? Om man planerar väldigt hemliga samtal under sina transporter, då kanske man inte ska köra en omodifierad kinesisk bil, säger professorn till SVT.
Svensk professor: ?Prata inte hemligheter när du åker Volvo? | Carup.se
Kina kommer ta över mer å mer de har kontroll på världen å de kommer ha oss som arbets kraft snart,
Inom 5-10 år e halva kina typ pensionärer
De har haft så liten tillväxt å på tjejer framförallt,
Så de e tvungna att fixa arbetskraft snabbt.
Å de kan ju de om de äger allt å styr världens tillverkningsindustrin, de blir en ny värld.
Kanske lite OT, men har ni tänkt på hur beroende vi är av prylar tillverkade i Kina? Nästan allt "tekniskt" som vi köper är tillverkat i Kina. Jag har under de senaste två åren köpt en ny MacMini och en MacBook Air. Båda är "developed by Apple in Cupertino, California. Made in China".
Jag behövde naturligtvis lite nya kablar och adaptrar. Alla tillverkade i Kina.
(Trodde att) jag behövde en ny DVD-läsare till datorn. Hitachi - LG, "made in China".
Likaså teve, LG.
Har inte kollat mina digitalkameror, men är tämligen säker på att de är tillverkade Kina. (Nehej, faktiskt är både Fuji och Leica/Panasonic tillverkade i Japan!)
Mobiltelefoner - ska vi bara inte tala om. iPhone: Made in China.
Vi sitter alltså väldigt mycket i knät på Kina. Tänk om de skulle sluta sälja sina produkter till Europa?
Och textil/kläder: Tillverkas i Indien och Thailand. Här är väl självförsörjningsgraden nästan noll?
Jag skiter fullständigt i om Kina spionerar på svenska företag. Vilket psykfall som helst hemma i Stockholm vet var du bor, ditt nummer, hur mycket du tjänar och vad din katt heter, med hjälp av en enkel googling - DET är ett problem.