• Elli2022

Vägrar ersättning

Min son 6 månader har haft sond en längre tid pga reflux grad 5 till båda njurar, mkt sjukhus vistelser och mkt intravenöst antibiotika som har lett till kraftig diaree, kräkning och illamående.
    Han går I dagsläget på Profylax Antibiotika och kommer göra det resten av detta året. (Väntar på större operation)
    Han har problem med dålig viktuppgång och dålig tillväxt..
    Han är nyligen opererad och o samband med det drog han ut sonden själv.
    Nu till problemet.. Vi vill prova utan sonden.. 
    Han vill inte äta ersättning, kanske 100ml max 4-5 ggr/dag. (Har förut sondat upp till ca 900ml/dygn)

Men han älskar MAT.
    Så vi ger han mat, och han äter...
    En dag kan se ut så här
    06.00 100ml ersättning
    09.00 1 portion gröt (1dl), frukt, vatten
    12.00 100ml ersättning (truga)
    15.00 1 portion gröt (1dl), frukt, vatten
    17.00 120gram barnmat ex couscous, kyckling, frukt efter och vatten
    19.00 100 ml
    22.00 100ml

Han äter inte under natten och det går INTE att mata i sömnen..

Han äter även grötsqueezy, gröt&fruktsmoothie, frukt mellan varven, även majskrokar som han älskar..

Problemet är att ökar han inte i vikt så sätts sonden tillbaka..
    Och ersättning går INTE mer än det vi får i honom med trugande..

Hur hade ni gjort I detta läge...?
    Vill inte ha sonden tillbaka, men han måste ju öka i vikt och växa..
    Ersättningen går knappt att få i honom 

• Svar på tråden Vägrar ersättning
  • Fjällsockan

Kul att han är glad i mat! Kanske går det att lägga till ett mål gröt till frukost, alltså vid t.ex. klockan 7. Vet inte hur mycket vatten ni ger men annars kanske det går att byta ut mot ersättning eller spä lite tunnare ersättning istället? Tänker att vatten ju fyller magen men inte innehåller några kalorier? Har ni provat andra märken av ersättning om han gillar de bättre? Jag har själv inte prövat än men vissa ger ju även välling inför tex nattning, kanske kan det vara något? 

• Elli2022

Han får Calogen blandat i maten, det är rätt kaloririkt 
    Ersättning går inte oftare och inte mer..
    Måste få in mer variation på maten, vet att det är tidigt att börja med mat redan men vi har inget val..
    Äter han inte sätts sonden tillbaka tyvärr och vi försöker undvika det..

Har även testat mild havrevälling men det va ingen hit..

• Gusa

Finns ju majsvälling också, den kanske accepteras.

• AnnaZL

Kan du blanda smör i maten? Göra gröt på grädde isf vatten?

• Elli2022

Han gillar smör, så det får han smaka på ibland.
    Kan testa att blanda lite I maten också.. 
    Majsvälling har jag köpt, ska testa det idag 😊

Tycker han äter hela tiden men går ändå dåligt upp i vikt..
    Kroppen har använt all energi han fått i sig sista halvåret för att bekämpa infektion (7st) istället för tillväxt..
    Så han behöver extremt mkt mat för att växa 

• elsi

Har ni inte kontakt med en dietist till ert barn?

• Username100

Det låter som att ni redan har hyfsat bra sjukvårdskontakt. Ni kanske kan be att få tala med en dietist?
    Kanske ska ni öka mängden calogen? Men det skadar ju inte att stämma av med dietist kring det.

Vi var tvungna att börja med mat redan vid 3,5månad för att få en bra viktuppgång. För mitt barn blev både viktuppgången och refluxen bättre med riktig mat. Häll på extra smör/olja till alla mål och satsa på puré av varierade ingredienser. 

• Elli2022
    Username100 skrev 2023-06-05 09:57:08 följande:

Det låter som att ni redan har hyfsat bra sjukvårdskontakt. Ni kanske kan be att få tala med en dietist?
    Kanske ska ni öka mängden calogen? Men det skadar ju inte att stämma av med dietist kring det.

Vi var tvungna att börja med mat redan vid 3,5månad för att få en bra viktuppgång. För mitt barn blev både viktuppgången och refluxen bättre med riktig mat. Häll på extra smör/olja till alla mål och satsa på puré av varierade ingredienser. 

Vi har Dietist till sonen.. 
    Ska fråga ifall man kan öka Calogenmängden..
    Min lille har också reflux men det försvann nästan när fast föda introducerades. För stora mängder vätska (ersättning) ökade reflexen.. 
    Ska testa olja, men kan dom inte få diaree av det?
    Han går på antibiotika dagligen så magen är inte riktigt i form och han har diaree redan dagligen 
  • Username100

Så bra att ni har en dietist! 
    Det låter som att ni har det rätt kämpigt och antibiotikan gör nog, som du säger, inte direkt underverk för den lille magen. Du kanske kan testa att ge lite fil eller ProViva efter att han fått sin medicin? Det tycker jag brukar kunna stabilisera magen något. 
    När det gäller fettet hade jag testat att tillföra kanske en halv tsk och sedan öka upp till en per portion. Blir det kalabalik med magen kan man ju minska igen.

• Agda90

I den åldern vägrade min son både välling och ersättning. Och det är ju inte konstigt. Det smakar ju skit. 
    Så han åt gröt, vanlig lagat mat anpassad till hans ålder och olika frutkpureer. Vi använde aldrig burkmat eller industrigröt utan allt som åts hemma var lagat från grunden på bra råvaror, inget margarin utan riktigt smör, fullfeta produkter. Han växte som ogräs. 

Så var inte rädda att prova mat och berika med bra fett. 

Svar på tråden Vägrar ersättning