• ranin

HUR SKA JAG VETA!!!

Hej, detta är min första månad av att aktivt vilja bli gravid, hade ägglossning den 29/5-23 och är nu 5 dpo (days past ovulation) har hört mycket om att ägget oftast fäster mellan 5-12 dpo och att det är vanligt att känna av symtom redan vid 5 dpo. Idag har jag haft ont i nedre delan av magen, vart extremt yr och haft huvudvärk samt mått illa lite till och från. Tog ett graviditetstest och et var negativt så ska nog vänta tills 7-9 dpo för att testa igen. Min mens är beräknad att komma den 7/6. Är så rädd att jag endast inbillar mig symtomen då jag inte känner några starka spänningar i brösten ännu, har spänningar lite då o då.

mina frågor är främst vad var era första tecken på graviditet och när började ni testa och när plussade ni?

snälla hjälp en tjej som verkligen vill bli gravid

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-06-04 14:52
    Uppdatering: Fick fel BIM via mens appar så gjorde egna beräkningar som jag har lärt mig, 14 dagar från senaste mens = stor chans för ägglossning, 14 dagar efter ägglossning = beräknad mens.

Kommer inte testa något mer förens den 10 juni.

• Svar på tråden HUR SKA JAG VETA!!!
  • Anonym (K)

Hej ranin,

några tankar:

1. det är inte särskilt vanligt att få symptom 5 dagar efter ägglossning. Det är alldeles för tidigt (även om det säkert finns en och annan här som kände när ägget fäste eller liknande). I bästa fall fäster embryot som utvecklats till blastocyst då (eller lite senare) och först då börjar kroppen producera hormon som ger dig symptom. Det är för övrigt samma hormon som mäts med gravtest, så är testen negativa är man inte gravid eller så är det för tidigt och hormonmängden knappt mätbar. Dock är det alldeles för tidigt att testa 5 dagar efter ägglossning. Under en normal graviditet dubblas mängden HCG (hormonet) varannan dag, så det tar några dagar att komma upp i en mätbar dos. 

2. jag skulle inte stirra mig blind på symptom. Vi har försökt få barn i tre år, jag kände nog symptom nästan varje gång vi försökte. De gånger jag blev gravid (ett mf i v 11, är gravid just nu i v 36) kände jag i princip ingenting förutom molvärk pga växande livmoder runt beräknad mens, vilket också kunde ha varit vanlig mensvärk för det känns i princip likadant. Illamående etc kom tidigast efter v 5. Hormonet man reagerar på stiger till flera tusen under den tiden, nu är det maximalt runt 0 och kan börja mätas runt 10-25 allra allra tidigast.

3. om du hade ägglossning den 29. och har beräknad mens den 7.6. så är din lutealfas (alltså tiden mellan ägglossning och mens) extremt kort med bara 9 dagar. Är du säker på att din mens är beräknad då? Lutealfasen brukar vara mellan 12-16 dagar ca., man brukar höfta med 14 dagar. Om den verkligen är så kort och den brukar vara så kort kan det vara värt att kolla upp, då en kort lutealfas kan göra det svårare att bli gravid. Jag tror nog att den är normal, men då borde mensen vara beräknad lite senare. 

4. mitt tips: sitt lugnt i båten. Om det finns en sak jag lärt mig är att graviditet betyder att man måste testa sitt tålamod hela tiden, det är biologiska processer som tar den tid de tar och man måste lära sig att vänta även om man blir tokig (gäller även för kontroller etc senare). Ta ett nytt test om några dagar, tidigast den 7.  eller om mensen inte kommit då några dagar senare. 

Lycka till!

• ranin

Hej, BIM är nu beräknat den 12-13 juni istället för 7 juni, appen visade fel så valde och göra egna kalkyler som tyder på att min mens borde komma (förhoppningsvis inte) den mellan 12-13 juni. Tror ärligt nu att mina symptom endast var mina spök tankar, har valt att inte testa förens nästa helg (10-11 juni) för att inte få fler inbillnings symptom. :) 

Anonym (K) skrev 2023-06-04 10:31:52 följande:

Hej ranin,

några tankar:

1. det är inte särskilt vanligt att få symptom 5 dagar efter ägglossning. Det är alldeles för tidigt (även om det säkert finns en och annan här som kände när ägget fäste eller liknande). I bästa fall fäster embryot som utvecklats till blastocyst då (eller lite senare) och först då börjar kroppen producera hormon som ger dig symptom. Det är för övrigt samma hormon som mäts med gravtest, så är testen negativa är man inte gravid eller så är det för tidigt och hormonmängden knappt mätbar. Dock är det alldeles för tidigt att testa 5 dagar efter ägglossning. Under en normal graviditet dubblas mängden HCG (hormonet) varannan dag, så det tar några dagar att komma upp i en mätbar dos. 

2. jag skulle inte stirra mig blind på symptom. Vi har försökt få barn i tre år, jag kände nog symptom nästan varje gång vi försökte. De gånger jag blev gravid (ett mf i v 11, är gravid just nu i v 36) kände jag i princip ingenting förutom molvärk pga växande livmoder runt beräknad mens, vilket också kunde ha varit vanlig mensvärk för det känns i princip likadant. Illamående etc kom tidigast efter v 5. Hormonet man reagerar på stiger till flera tusen under den tiden, nu är det maximalt runt 0 och kan börja mätas runt 10-25 allra allra tidigast.

3. om du hade ägglossning den 29. och har beräknad mens den 7.6. så är din lutealfas (alltså tiden mellan ägglossning och mens) extremt kort med bara 9 dagar. Är du säker på att din mens är beräknad då? Lutealfasen brukar vara mellan 12-16 dagar ca., man brukar höfta med 14 dagar. Om den verkligen är så kort och den brukar vara så kort kan det vara värt att kolla upp, då en kort lutealfas kan göra det svårare att bli gravid. Jag tror nog att den är normal, men då borde mensen vara beräknad lite senare. 

4. mitt tips: sitt lugnt i båten. Om det finns en sak jag lärt mig är att graviditet betyder att man måste testa sitt tålamod hela tiden, det är biologiska processer som tar den tid de tar och man måste lära sig att vänta även om man blir tokig (gäller även för kontroller etc senare). Ta ett nytt test om några dagar, tidigast den 7.  eller om mensen inte kommit då några dagar senare. 

Lycka till!

• cutepenguin

Angående kortare lutealfas (9-11 dagar i stället för ~14 dagar) kan det vara normalt. Jag har 9-11 dagar varje månad mellan ÄL och mens.

Önskar dig all lycka till, och hoppas du får ett positivt svar när du testar dig nästa helg närmare BIM. 

• Anonym (Jollen)

Hej. Hur går de för di?. Vi har bim ungefär samtidigt jag har den 13.

• FrökenFager

Mina första symtom var att det värkte som träningsvärk i bröstmusklerna. Och så kom en massa nya, minismå pigmentprickar på huden.

• ranin
    Anonym (Jollen) skrev 2023-06-08 13:18:27 följande:

Hej. Hur går de för di?. Vi har bim ungefär samtidigt jag har den 13.

Hej, jo men det går bra har lite ömhet i brösten som kommer och går (vilket jag aldrig brukar ha när min mens ska komma) så tog ett test imorse och det var ett väldigt svagt positivt, knappt att det ens syns så håller tummarna för det bästa
  • Anonym (Jollen)
    ranin skrev 2023-06-08 19:13:30 följande:
    Hej, jo men det går bra har lite ömhet i brösten som kommer och går (vilket jag aldrig brukar ha när min mens ska komma) så tog ett test imorse och det var ett väldigt svagt positivt, knappt att det ens syns så håller tummarna för det bästa
    Spännande hoppas de är starkare imorgon då. 
    Jag testade negativt imorse så får se om någon dag. Om jag kan hålla mig till dess.
  • ranin
    Anonym (Jollen) skrev 2023-06-08 19:56:00 följande:
    Spännande hoppas de är starkare imorgon då. 
    Jag testade negativt imorse så får se om någon dag. Om jag kan hålla mig till dess.
    vet hur de känns, är samma gällande testandet. baby dust till båda oss
  • Anonym (Jollen)
    ranin skrev 2023-06-09 00:25:39 följande:
    vet hur de känns, är samma gällande testandet. baby dust till båda oss
    Testade imorse igen känns som de är kört denna månaden. All symptom har lagt sig är på bim -4. Har vita tjocka flytningar men haft sen äl. 
    Testet visade negativt. 

Hade ont i nipplarna äl +6-9 typ men inget nu längre. Börjat få mensvärk smått.
  • Anonym (Jollen)

Ranin håller tummarna att de går bättre för dig än vad de går för mig. 

Svar på tråden HUR SKA JAG VETA!!!