• Anonym (33)

Varför vill jag ha fler barn om jag knappt vill umgås med det jag har?

Ungefär så formulerade sig en vän till mig när jag berättade att jag funderar på ett barn till.

Jag fick en dotter när jag var 21. Har varit 100% ensamstående med henne sedan hon var 2. Vi har ett otroligt nära band och jag älskar henne jättemycket, hon är en helt fantastisk liten människa. Hon är 12 nu och jag är 33.

Sedan hon har blivit så stor att hon har kunnat klara sig själv lite (gå hem själv från skolan, sova över hos en kompis, osv) har jag verkligen njutit av att få egentid, gå ut, festa, dejta, osv. Det händer att jag lääängtar tills dagen jag har barnvakt, eller till veckan i sommar hon ska på kollo, osv. Det händer att hon får fixa middag själv för att jag träffar en kompis efter jobbet. 

Jag har träffat min pojkvän i typ tre år. Han är stabil, snäll, smart, har en fin relation till min dotter, har inga egna barn. Vi ska bli sambos snart (dottern är taggad!) och vi har pratat lite om barn. Och jag kommer på mig själv med att bli alldeles till mej av bebisar på stan, hör jag barnskratt gör livmodern en volt liksom i mej. 

MEN samtidigt tycker jag ju att det är såå skönt att äntligen kunna vara barnfri ibland! Ska jag låsa upp mig igen?? Inte kunna dricka på två år? Ständigt pussla med hämta lämna? Är det här bara nån biologisk klocka i mig som tickar, går barnlängtan över om jag bara ignorerar den?

Någon som haft samma funderingar? Vad har varit era faktorer eller vad har fått bägaren att rinna över åt det ena eller andra hållet? Håller den biologiska driften tyst efter ett tag eller? :D

Skönt att skriva ner sina funderingar men vore kul om någon har nån input!

• Svar på tråden Varför vill jag ha fler barn om jag knappt vill umgås med det jag har?
  • TvillingmammaVästgöte

Det är något biologiskt att man blir intresserad av barnalstrande när man blir väldigt förälskad, det tror jag, Det går troligen över och om det inte gör det så är det ju något du vill. Du är ju fortfarande ung och har redan ett barn. Jag tycker ni skall bestämma att bo ihop i ett helt år och se om ni efter det fortfarande vill ha barn. 

• Anonym (fundera)

Om du funderar på att inte vilja ha barn med din kommande sambo bör du ju säga det tänker jag så får han säga vad han funderar på, kanske är han inte så sugen heller eller så är det en deal breaker för honom att han vill absolut ha barn och då väljer att inte fortsätta relationen med dig om du beslutar dig för att du inte vill. 

Har han inga barn sen innan och ser dig ha sån fin och nära kontakt med din dotter och han absolut vill ha eget barn och få uppleva det och bli nekad det och ändå stannar i relationen kommer han hålla det emot dig. 

Tror att om din flicka är så positivt inställd till sambon och är i den åldern hon är i så kommer hon säkerligen bara tycka det är roligt med en lillebror eller lillasyster och vara mycket stolt. Det kommer inte bli rivalitet på samma nivå alls som när mer nära i åldrarna. Det är min erfarenhet, i alla fall. 

Du måste väga för och emot. Båda livsstilar har sina för och nackdelar. Och komma till ett beslut. Och jag förstår det beslutet är inte alltid lätt.

• Anonym (du är 33)

Det här har noll evidens men är något jag observerat: Du är 33, i 35års åldern verkar många kvinnor krisa (i kontrast med att man "skall" krisa vid 30 och 40, 50 jämna tiotal) och ifrågasätta sig själva detta oavsett livskvalitet, ifrågasätta sina val, bör jag skaffa fler barn? Bör jag skilja mig? Valde jag rätt man? Borde jag valt Pelle istället för Kalle? Är jag gammal? Är jag ung? Jobbar jag med rätt sak? Borde jag gjort det, det och det där  samt detta när jag var ung? har jag missat det i livet?

Massa sådant där. Men det går över, man hittar en mental stabilitet igen och nästa kris är inte förrän i klimakteriet.

• Örnsikt

Du låter knäpp snälla för jorden skull föröka dig inte mer, vi behöver mer vettiga personen på jorden inte idioter 

Svar på tråden Varför vill jag ha fler barn om jag knappt vill umgås med det jag har?