• Anonym (Undrar)

Ena föräldern kan inte natta barnet?

Har googlat men utan större respons.

Barnet fyller strax 5 år. Är väldigt pappig och vill vara honom nära, men trotsar och testar pappan till 1000 ungefär all barnets vakna tid.
    När kvällen väl kommer så kör vi samma rutiner som alltid (detta pga andra barn med npf i hushållet, och nämnt barn misstänkt också ha det), men redan efter 10 min är det i full gång, ibland snabbare än så.
    Mer låtsasgråt /tröttgnäll/skrik/trots isch. Konstant. Pappan försöker klia, läsa saga, prata osv men inget "duger". Tillslut hamnar barnet i ren affekt och är jättearg/ledsen men vill inte prata och kan inte förmedla vad barnet själv vill. 
    Vid läggning börjar alltid pappan med saga, sen därefter är det gonatt. Yngre syskonet på 3 år som delar rum somnar oftast på en gång.
    Jag kan ju inte ge några tips eftersom jag som mamma, bara sätter mig i fåtöljen bredvid säger gonatt, sen somnar barnet.
    Jag får avbryta nästan alla kvällar, och när jag väl gör det blir barnet ledsen för att pappan lämnar. Han orkar såklart inte och står ännu mer handfallen än en annan.
    Vad missar vi? Har ju några tips? Vi har ju andra lösningar som att pappan nattar yngsta, men problemet kommer ju att kvarstå då. Någon gång i framtiden kommer pappan behöva natta utan att jag finns tillgänglig och då vill vi att det ska fungera.  
  • Svar på tråden Ena föräldern kan inte natta barnet?
  • Anonym (D)

Eftersom de hamnat i en ond spiral gör ni bäst i att avbryta. Du nattar istället och sen börjar ni om från början. Ta det i små steg, pappan kan gå in och läsa saga och sen kan du ta över. Sen utökar ni det.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (D) skrev 2023-06-02 20:47:53 följande:

Eftersom de hamnat i en ond spiral gör ni bäst i att avbryta. Du nattar istället och sen börjar ni om från början. Ta det i små steg, pappan kan gå in och läsa saga och sen kan du ta över. Sen utökar ni det.

Det var en bra idé. Men hur bemöter vi barnet som blir ledsen när pappan då går? Jag vill ju såklart inte göra det till en stor grej, men om barnet frågar så behöver jag ha ett säkert och tryggt svar. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Undrar) skrev 2023-06-02 21:23:48 följande:
    Det var en bra idé. Men hur bemöter vi barnet som blir ledsen när pappan då går? Jag vill ju såklart inte göra det till en stor grej, men om barnet frågar så behöver jag ha ett säkert och tryggt svar. 
    "Pappa måste jobba lite ikväll".
  • Anonym (Undrar)
    EpicF skrev 2023-06-02 22:19:40 följande:

Om båda nattar då? 

Han föreslog det ikväll faktiskt. Och det är en plan, men behöver natta den minsta först i annat sovrum. Men absolut värt att testa!
Svar på tråden Ena föräldern kan inte natta barnet?