• Anonym (Orolig)

Vanligt att 19-åring hotar med mord, självmord och terror?

Jag har stött på en 19-årig kille jag blivit väldigt orolig för. Han uttrycker tankar på att begå diverse våldsdåd och har gjort under längre tid, han nämner även att han ska begå självmord. Han samlar på diverse stickvapen och berättar själv att han stjäl bl.a yxor och promenerar runt med dem på stan (i väska). Killen håller även på med vapenattrapper och luftpistoler och ?leker? med dem på stan. Han har exempelvis gripits av polisen när han gick runt och sköt med air soft i en galleria och började då bråka, brottas med polisen som ?en kul grej?. 

Pojken hänger på incel-forum och konsumerar även våldsbejakande extremistiskt material. Han refererar ofta till kända brottslingar och säger saker som ?samhället ska få se på fan?, ?jag kommer dömas till livstid?, ?snart häktas jag för mord?, ?jag måste göra något stort?. Han har inga vänner alls, ingen sysselsättning och inget framtidshopp. Han är en fin kille innerst inne, men lider av sin ensamhet. 

Han gör annat bus i form av röka hasch, klottra och snatta. 

När jag pratade om honom med socialtjänsten visade de inget intresse alls, vilket verkligen förvånade mig. Den åtgärd de hade var att han frivilligt skulle kontakta psykiatrin. Jag förstår själv inte hur det här primärt och enbart ses som ett ärende för psykiatrin, han är absolut inte psykotisk och har inte gjort suicidförsök. Socialtjänsten sa att man inte måste ta det han säger så seriöst och att man inte behöver kontakta polisen eftersom han inte är gängkriminell. 

Jag behöver råd. Är inte det här någonting man bör varna polisen om? Även om han bara skulle ?skoja? ska man väl ta sånt här på allvar? Jag trodde det var praxis att man gjorde det. Om det han vill är att bli sedd är det väl farligt att bara blunda när han uttrycker sånt här? 

Ni som har koll på ungdomar i den här åldern; är det normalt/ relativt vanligt att uttrycka sånt här? Är det vanligt i dagens samhälle? 

• Svar på tråden Vanligt att 19-åring hotar med mord, självmord och terror?
  • Anonym

Om han pratar om att begå våldsdåd är det din skyldighet att tipsa polisen

• Anonym (Känd kampanj)

Smutskastar och sprider falsk info om svensk socialtjänst.

Anmält. 

• Anonym (TM)

Du ska absolut tipsa polisen. De kan ev tipsa säpo som får hålla koll. DU kan vara skillnad mellan liv och död. DU kan vara den som stoppar ett dåd. 

• Anonym (Tipsa)

Jag tycker också du borde prata med någon inom polisen. Du kan som sagt rädda liv. Hans agerande kan trappas upp.

• FuckGoggleAskMe

Hur kan du tro att detta är vanligt?
    Nej det är inte vanligt.
    Prata med polisen om detta så får de klura ut vilken insats som behövs. 

• Anonym (Orolig)

Lyckas inte citera men om #2 läser så vad i helvete menar du? Nu är jag anonym i tråden men jag kan lämna en mail eller ett icke-anonymt inlägg om du vill så kan jag skicka uppgifter om allt och bevis på att den kontakten jag nämner är sann. Jag startade tråden just för jag själv blev så chockad över socialtjänstens agerande och inte varit med om liknande tidigare. Om du tror jag trollar vill jag gärna motbevisa dig. Hur får du min tråd till att jag personligen uttrycker missnöje över socialtjänsten som organisation? 

• Anonym (Psykiatri)

Nu förstår jag det som att han inte är hjälpsökande själv, men jag vill bara påpeka att man inom psykiatrin på intet sätt enbart arbetar med suicidala eller psykotiska personer, utan alla typer av psykisk ohälsa såsom även denna. Kanske han kan motiveras till kontakt med psykiatri, psykolog på vårdcentralen, kontakt med ungdomsmottagning, privatpraktiserande psykolog, psykolog på nätet eller så? Så att han kan börja prata med någon professionell åtminstone.

• Tukt

Kan förstå att socialtjänsten inte är intresserad. Killen behöver förvisso rätt. Men socialtjänsten åker ju liksom inte runt och plockar in folk på hörsägen.
    Det är polisen som ska kontaktas. Och de är, numera, rätt på tårna när det gäller sådant här. Sedan betyder det inte att tips kan försvinna i väg. Det finns nog gott om liknande individer.
    Faktum är väl att den här typen av personer även kan ligga i säkerhetspolisens intresse. 
    Så tipsa på. Både för tilltänkta offer, men också för nittonåringen själv. Han kan behöva en del vård

• Hyllemor

Sluta ljug om socialtjänsten! Är det här rysspropaganda? Om inte, så är det Fake news.

• Anonym (Orolig)
    Hyllemor skrev 2023-06-02 00:45:41 följande:

Sluta ljug om socialtjänsten! Är det här rysspropaganda? Om inte, så är det Fake news.

Förklara dig nu hur du menar
    På vilket sätt ljuger jag? Vill du se dokument?
  • RenLuft
    Anonym (Orolig) skrev 2023-06-01 21:06:46 följande:
    Vanligt att 19-åring hotar med mord, självmord och terror?

Jag har stött på en 19-årig kille jag blivit väldigt orolig för. Han uttrycker tankar på att begå diverse våldsdåd och har gjort under längre tid, han nämner även att han ska begå självmord. Han samlar på diverse stickvapen och berättar själv att han stjäl bl.a yxor och promenerar runt med dem på stan (i väska). Killen håller även på med vapenattrapper och luftpistoler och ?leker? med dem på stan. Han har exempelvis gripits av polisen när han gick runt och sköt med air soft i en galleria och började då bråka, brottas med polisen som ?en kul grej?. 

Pojken hänger på incel-forum och konsumerar även våldsbejakande extremistiskt material. Han refererar ofta till kända brottslingar och säger saker som ?samhället ska få se på fan?, ?jag kommer dömas till livstid?, ?snart häktas jag för mord?, ?jag måste göra något stort?. Han har inga vänner alls, ingen sysselsättning och inget framtidshopp. Han är en fin kille innerst inne, men lider av sin ensamhet. 

Han gör annat bus i form av röka hasch, klottra och snatta. 

När jag pratade om honom med socialtjänsten visade de inget intresse alls, vilket verkligen förvånade mig. Den åtgärd de hade var att han frivilligt skulle kontakta psykiatrin. Jag förstår själv inte hur det här primärt och enbart ses som ett ärende för psykiatrin, han är absolut inte psykotisk och har inte gjort suicidförsök. Socialtjänsten sa att man inte måste ta det han säger så seriöst och att man inte behöver kontakta polisen eftersom han inte är gängkriminell. 

Jag behöver råd. Är inte det här någonting man bör varna polisen om? Även om han bara skulle ?skoja? ska man väl ta sånt här på allvar? Jag trodde det var praxis att man gjorde det. Om det han vill är att bli sedd är det väl farligt att bara blunda när han uttrycker sånt här? 

Ni som har koll på ungdomar i den här åldern; är det normalt/ relativt vanligt att uttrycka sånt här? Är det vanligt i dagens samhälle? 

Det kan vara vanligt, eftersom det är en mycket ung kille och har massa hormoner i kroppen. Känslorna blir också väldigt starka, extra starka om han har olycklig kär. Men också om han känner press och stress p.g.a samhället eller för att han känner sig utanför. Det kan avra vad som helst, p.g.a hans inre sorg.

Att man hotar med våldsdåd är stora varningstecken. Det är många som ingorerar detta, men kolla bara hur det gick med övriga massaker i U.S.A.

Det är många som hade kunnat förhindra, om man lyssnade på varningssignalerna. Det kan vara tomma hot och ''bara'' rop-på-hjälp. Men det kan gå från tomma hot, till en mer seriösare motivation, för att man kanske i början bara ville ropa på hjälp, men när man märker att ingen bryr sig, så vill man ta steget till att istället ha inställningen på att vara mer seriösare och utöver det på riktigt.

Om vi verkligen skall lära oss ifrån historien, så skall vi titta på vad som hänt, främst i U.S.A. Vi som vuxna, skall ta ansvar.

Inte skälla och trycka ner. Utan stötta och försöka hitta hans inre sorg. Polisen kan vara alternativ nr 1. Därefter kan ni vuxna visa sympati. Förhoppningsvis skall han inte ta för hårt för en eventuell straff. Men var där, ge stöd och sympati.

Hade man gjort det för Elliot Rodger, så hade han kanske aldrig utövat massakern. Det gäller även för andra människor som utövat massaker. Så som Eric Harris och Dylan Klebold.

Må samtliga vila i frid. Både unga massmördarna, men också för offren.

Hoppas du förstår och kan hjälpa honom! Det är mycket viktigt!!!
Svar på tråden Vanligt att 19-åring hotar med mord, självmord och terror?