• Anonymamänniskan

Läkemedelsberäkning

Gjorde tenta idag och är så nojig över mina svar. finns det någon vänlig själ som skulle kunna tänka sig svara på dessa frågor g kan kontrollera mina svar? Vore enormt tacksam.

1. Ordination: T.Furix 40 mg, 1 och en halv tablett kl: 8:00 förpackningsinnehåll: T.Furix 40 mg, 100 tabletter (er) burk uppgift: hur många dagar räcker förpackningen utifrån 

2. tillgängligt prepara: adrenalin 1mg/ml
    uppgift: innan du ger adrenalin ska läkemedlet spädas. du ska späda 1 ml adrenalin 1mg/ml med 9 ml naCl. vilken styrka i mg/ml får läkemedlet efter spädningen?

3. Ordination: T.Furix 40mg, 1 och en halv tablett kl:8.00
    förpackningsinnehåll: T.furix 40mg, 100 tablett (er) burk.
    uppgift: hur många dagar räcker förpackningen utifrån ordinationen?

4. Ordinatio: Cetafotaxim 2g 
    Enligt FASS ska 2 g lösas i 50ml kompaktibel vätska. Vad blir styrkan i mg/ml efter spädninge?

• Svar på tråden Läkemedelsberäkning
  • Jemp

Inte läst läkemedelsberäkning men utifrån mattekunskaper:

66 dagar (drygt)
    0.1 mg/ml
    Samma som fråga 1
    30 mg/ml

• Anonym (Japp)

Tidigare svar stämmer bra. 

• Anonym (Plugg)
    Anonymamänniskan skrev 2023-06-01 15:37:35 följande:
    Läkemedelsberäkning

Gjorde tenta idag och är så nojig över mina svar. finns det någon vänlig själ som skulle kunna tänka sig svara på dessa frågor g kan kontrollera mina svar? Vore enormt tacksam.

1. Ordination: T.Furix 40 mg, 1 och en halv tablett kl: 8:00 förpackningsinnehåll: T.Furix 40 mg, 100 tabletter (er) burk uppgift: hur många dagar räcker förpackningen utifrån 

2. tillgängligt prepara: adrenalin 1mg/ml
    uppgift: innan du ger adrenalin ska läkemedlet spädas. du ska späda 1 ml adrenalin 1mg/ml med 9 ml naCl. vilken styrka i mg/ml får läkemedlet efter spädningen?

3. Ordination: T.Furix 40mg, 1 och en halv tablett kl:8.00
    förpackningsinnehåll: T.furix 40mg, 100 tablett (er) burk.
    uppgift: hur många dagar räcker förpackningen utifrån ordinationen?

4. Ordinatio: Cetafotaxim 2g 
    Enligt FASS ska 2 g lösas i 50ml kompaktibel vätska. Vad blir styrkan i mg/ml efter spädninge?

Har du gjort tentan eller vill du ha hjälp med en pågående hemtenta?
  • Anonym (Anonym)

Har gjort tentan, men är rädd att jag svarat fel då man måste ha 100 procent rätt, jag vill veta om jag klarat de eller inte, dessa är de frågorna jag minns från tentan.

Svar på tråden Läkemedelsberäkning