• Silverjenny

Är så dålig på att ta betalt, hur ska jag börja?

Jag har en väldigt konstig fobi eller vad man ska kalla det. Jag har svårt för att ta betalt för arbete jag gör, både när jag frilansar och är anställd. Det händer ofta att jag inte begär betalt för övertid eller bonusar som inte betalats ut. Skickar inte fakturor eller brev som kan få bort en kostnad. Just nu jobbar jag på ett företag som är ökänt för att betala ut fel löner och missa att betala ut bonusar och det händer hela tiden. Jag sitter just nu och tittar på bankkontot och ser att jag har fått minst 200? för lite den här månaden. Har inte fått lönespecen än så jag kan inte se vad de inte betalat ut. Jag tänker att jag ska kontakta teamleadern men jag kan inte förmå mig. Jag vet att jag kommer att tänka jag gör det sen, och sedan prokrastinerar jag ihjäl mig för att slippa. Jag har gjort detta så många gånger och jag har förlorat enormt mycket pengar på grund av det här beteendet. I grunden beror det nog på att jag inte gillar pengar. Jag tycker inte om hur världen har blivit i den här kapitalistiska mentaliteten. Men jag lever här och måste se till att jag får in dessa pengar som jag verkligen behöver. Men hur ska jag börja?
  • Svar på tråden Är så dålig på att ta betalt, hur ska jag börja?
  • Polyrytm

Tänk att du gör det för någon annan. Ditt barn, ett annat barn, en vän, bekant. 

Se det helt objektivt. 

Pengarna ska hämtas hem, helt enkelt.

• Anonym (Hej)

Tänk att du är ner värd de pengarna än jobbet. Du behöver dem mer än de och du har jobbat för dem. Nu vet jag inte hur mycket det handlar om i längden men klarar du dig utan dem så spara dem eller unna dig *din familj) något gott el roligt. Överraska dem med något kul att göra tillsammans. 

Är själv dålig på att lämna in tider för jag tänker det är ju bara några timmar hit el dit men många bäckar små.....

• Anonym (O)

Om du ogillar den kapitalistiska värden är det väl bättre att du tar kontroll över de medel du kan och fördelar dem på det sätt du vill? Än att pengarna stannar hos arbetsgivaren eller en uppdragsgivare?
    Kräv in den pengar som du har rätt till och skänk dem till sämre bemedlade/välgörenhet om det får dig att må bättre.

• Anonym (Gör)

Du ska inte "tänka" så mycket, ytan helt enkelt skaffa dig en princip att arbete som utförs ska betalas av någon.

Känner du att arbetsgivaren, som satt detta i system "förtjänar" att du inte är ordentlig gällande deras utbetalningar? Se även denna typ av syssla som en del av jobbet. Det är detta du får betalt för OCKSÅ!

Svar på tråden Är så dålig på att ta betalt, hur ska jag börja?