• Skicka112

Ex som bor kvar och vägrar lämna

Jag och mitt ex separerade i februari. Sedan dess har det varit väldigt upp och ner med bråk och varit sams.

mitt ex sa upp sig från sitt jobb (huxflux) och jag sa flertalet gånger att det är en dum idé då man behöver en plan elle få möjligheten till a-kassa annars har man ingen ekonomi alls.

mitt ex struntade i det. vi hade det bra ett tag efter detta men sen kom bomben om att mitt ex ville göra slut.

nu ör vi i fasen att jag har bett mitt ex flytta ut. Vi införskaffade en ny hyresrätt ihop och därav regleras vi av sambolagen . Mitt ex vägrar mer eller mindre flytta ut. mitt ex har slutat betalat hyra, städar inte efter sig, tvättar inte sina kläder, ligger på sofforna och kollar porr på dagarna när jag inte är hemma.

jag kan alltså inte kasta ut mitt ex. Som jag ser det har jag två val, söka ny lägenhet och flytta ut ( jag vill helst ibte detta då det är min DRÖM lägenhet och jag har inte råd att flytta och har ingen som kan hjälpa mig), eller ansöka om bodelning och köra allt med en jurist men bli skuldsatt till en jurist pga mitt ex vögrar flytta ut. 

vad kan jag mer göra? V

• Svar på tråden Ex som bor kvar och vägrar lämna
  • Skicka112

Ska tillägga att JAG äger varenda möbel i lägenheten (porslin med). Han flyttade till mig med nada och har verkligen ingenting.

• Daisy28
    Skicka112 skrev 2023-05-31 08:56:33 följande:
    Ex som bor kvar och vägrar lämna

Jag och mitt ex separerade i februari. Sedan dess har det varit väldigt upp och ner med bråk och varit sams.

mitt ex sa upp sig från sitt jobb (huxflux) och jag sa flertalet gånger att det är en dum idé då man behöver en plan elle få möjligheten till a-kassa annars har man ingen ekonomi alls.

mitt ex struntade i det. vi hade det bra ett tag efter detta men sen kom bomben om att mitt ex ville göra slut.

nu ör vi i fasen att jag har bett mitt ex flytta ut. Vi införskaffade en ny hyresrätt ihop och därav regleras vi av sambolagen . Mitt ex vägrar mer eller mindre flytta ut. mitt ex har slutat betalat hyra, städar inte efter sig, tvättar inte sina kläder, ligger på sofforna och kollar porr på dagarna när jag inte är hemma.

jag kan alltså inte kasta ut mitt ex. Som jag ser det har jag två val, söka ny lägenhet och flytta ut ( jag vill helst ibte detta då det är min DRÖM lägenhet och jag har inte råd att flytta och har ingen som kan hjälpa mig), eller ansöka om bodelning och köra allt med en jurist men bli skuldsatt till en jurist pga mitt ex vögrar flytta ut. 

vad kan jag mer göra? V

Ansök om bodening enl sambolagen, anlita en jurist.
  • Yllop

Om du ansöker om bodelning kommer antagligen sambon bli tilldelad lägenheten eftersom h*n saknar möjlighet att skaffa ett nytt boende pga arbetslöshet.
    Leta efter en annan lägenhet och flytta dit istället.

• Magical
    Yllop skrev 2023-05-31 20:32:26 följande:

Om du ansöker om bodelning kommer antagligen sambon bli tilldelad lägenheten eftersom h*n saknar möjlighet att skaffa ett nytt boende pga arbetslöshet.
    Leta efter en annan lägenhet och flytta dit istället.

han ska ha råd att bo där också, samt att hyresvärden ska gå med på det. Inte säkert de vill ha honom ensam på kontraktet om han är arbetslös. 
  • Pilsner
    Magical skrev 2023-05-31 20:53:18 följande:
    han ska ha råd att bo där också, samt att hyresvärden ska gå med på det. Inte säkert de vill ha honom ensam på kontraktet om han är arbetslös. 
    Kan hyresvärden kasta ut en boende pga arbetslöshet?

• Yllop
    Magical skrev 2023-05-31 20:53:18 följande:
    Blir h*n tilldelas bostaden via bodelning kan inte hyresvärden neka övertaget. Oavsett om h*n har råd eller inte.
  • mammabitch

Gör det obekvämt. Ta hem en massa människor, gärna också lite nya dejter till lägenheten.kanske släkten också  Flytta soffan och andra bekväma möbler till vänner.  Stäng wifi så att han i a la fall måste ordna eget.

• SupersurasunkSara

Står båda på kontraktet? Skrevs ni i lgh samtidigt? 

Ring värden oavsett och förklara läget. Att du har jobb men inte exet, hur tänker de sig det hela, finns risk att exet får lgh om det blir en tvist? 

Kontakta hyresgästföreningen. Är du inte med, gå med, annars kan de bara hjälpa dig med svar på frågor, ingen juridisk hjälp.  

Kolla hemförsäkringen, kanske täcker det en del av kostnaden för jurist? Kolla också om det finns någon jurist som ger en kortare konsultation gratis. 

Kan du bevisa att du ägde sakerna innan? Allt som ev köpts för gemensamt bruk sedan ni blev tillsammans ska ju delas oavsett vem som har betalt. 

Som någon skrev, gör det obekvämt. Hyr ett förråd om du inte har någon vän/släkt du kan hysa in möbler hos ett tag. En del värdar hyr ut tomma lghförråd billigt.

Låt bara sängen stå kvar, köp mat till dig för dagen, stäng av wifi osv. För ihop hans grejer i ett hörn eller lägg i en säck om du inte står ut. 

Skicka ett rekommenderat brev där du ber honom flytta ut senast ett visst datum. Tre månader har han rätt till, men skriv det datum du bad honom först, kanske går det igenom vid ev tvist. Skriv att eftersom han inte har råd att bo där själv så kan du ta över den. 
    Dock, står ni båda på lgh och båda skrevs där samtidigt så kan det bli knepigt. 

Kräv honom skriftligt på halva summan för de gemensamma kostnaderna varje månad, betalar han inte så har du lite fördel av det vid ev tvist.

• Magical
    Pilsner skrev 2023-05-31 20:57:49 följande:
    Kan hyresvärden kasta ut en boende pga arbetslöshet?
    Nja men han måste kunna betala hyran, de var det jag menade. Om en hyresvärd inte vill skriva om kontraktet på honom så måste de inte. Han kan ah rätt till olika bidrag möjligen. 
  • frokenannorlunda

Nej men ush! Hur bra lägenheten än är, är det inte värt den huvudvärken. Hade skaffat ny lägenhet, flyttat och sagt, hejdå lycka till. 
    Helst utan någon som helst förvarning ;) 
    Du är inte hans mamma, och behöver inte ta hand om en annan vuxen människa. 

Mellanlanda någonstans, och så kan du sen skaffa en ny lya som du trivs lika bra i igen. 
    Livet är för kooort. Gör livet surt för människan, och ta hand om dig själv. 

• Ylva34

Jag förstår det är din drömlägenhet men jag hade nog tyckt om jag var i din sits att han förpestat den och jag hade lämnat abrupt för en annan lägenhet så får han städa upp sin egen skit, då kan ju han oroa sig hur han ska klara av att betala hyran och så vidare. Jag hade såklart tagit rubbet med mig. Antingen dit med släkt och vänner som hjälpt mig tömma allt eller flyttbolag. Jag hade också gjort det om han inte varit hemma en dag men nu verkar han ju alltid vara hemma. Annars hade ju det varit lite roligt. MEN jag hade innan dess kontaktat Polisen och berättat min situation för. Och hyresvärden. Så om han sedan ska gnälla och tro du ska betala hans hyra så har du uppbackning att du rådfrågat innan. 

Svar på tråden Ex som bor kvar och vägrar lämna