• Danilla

Knöl på sidan halsen

I fredags satt jag och drog fingret på halsen (inte för att det gjorde ont eller nåt) Då känner jag en liten knöl på vänster sida på halsem. Detta kan jag inte släppa utan känner o trycker ganska mycket på knölen som då blir lite större och öm. Den går att röra på. Vad kan detta vara? Någon som haft liknande. 

• Svar på tråden Knöl på sidan halsen
  • Anonym (man)

SÅ hade jag, och fick tid i princip omedelbart för biopsi av sköldkörteln. Jag hade förändringar, men de var godartade. Det kan vara allvarligt så kontakta sjukvården.

• Fliselisan

Fast små knölar på halsen är oftast bara svullna lymfkörtlar efter en infektion. Klämmer man på dom mycket blir de ömma.

• Danilla

Har pratat med läkare som tycker jag kan avvakta. Man kan se knölen som sitter typ på senan. Den är inte öm längre då jag låtit bli den. Kan nog kanske tycka att jag sett denna komma och gå under flera år. Kanske mest troligt en lymfkörtel. Kan en sån komma och gå? Hur länge kan d ta innan den försvinner?

• Danilla

körteln gick ner och har inte synts på över ett år tills nu ikväll då jag ser att den är svullen igen. Är det vanlig att det kommer o går så?

• Fliselisan

Hej,

Sent svar och nu har den kanske svullnat av igen?

ja man kan ha lymfkörtlar som svullnar upp vid tex en halsinfektion, för att sedan försvinna, och vid ett annat sjukdomstillfälle svullna upp igen.

Farliga svullnader är svullna hela tiden, de kommer inte och går. Men sen kan man ha helt ofarliga svullnader också, även lymfkörtlar  efter tex en kraftig infektion som inte blir riktigt små igen. 

• Danilla

Känner jag så finns den där ochbjag tror som sagt att den egentligen gjort det under flera år. När jag googlat lite så verkar det som en del svullna lymfkörtlar aldrig riktigt försvinner helt.  

Svar på tråden Knöl på sidan halsen