• Anonym (föräldern)

Hur kan man se vilka föräldradagar den andra föräldern lagt?

Separerad sedan flera år med en förälder som har fruktansvärt svårt att kommunicera. Hon vägrar berätta vilka dagar hon lagt föräldradagar vilket resulterat i problem när jag vabbat och lagt föräldradagar på vissa helger. Egentligen skulle man ju anmält henne för fusk men orkar inte dra i det nu.

Går det att se när hon har lagt sina dagar? Hon vägrar som sagt att berätta. Kan man be försäkringskassan om de uppgifterna? Verkar inte gå att se inne på mina sidor tyvärr vad jag kan se.

• Svar på tråden Hur kan man se vilka föräldradagar den andra föräldern lagt?
  • Anonym (H)

Säg till henne att antingen berättar hon själv, eller så ringer du FK och efterfrågar uppgifterna (och kommer då svara ärligt på frågan om du haft barnen hos dig just den dagen du efterfrågar). 
    Du behöver med andra ord inte alls anmäla henne, men samarbetar hon inte kommer FK behöva utreda vem som haft barnen på en helg där ni bägge påstår att ni haft det. 

• Anonym (föräldern)
    Anonym (H) skrev 2023-05-29 11:44:59 följande:

Säg till henne att antingen berättar hon själv, eller så ringer du FK och efterfrågar uppgifterna (och kommer då svara ärligt på frågan om du haft barnen hos dig just den dagen du efterfrågar). 
    Du behöver med andra ord inte alls anmäla henne, men samarbetar hon inte kommer FK behöva utreda vem som haft barnen på en helg där ni bägge påstår att ni haft det. 

Det första har jag redan försökt, så då får det bli ringa FK.

Jag vabbade en helg när jag skulle ha jobbat, och hon hade lagt in föräldradagar den helgen pga att hon tagit föräldraledigt samma vecka. Minns inte vems ansökan som kom in först men fick ett brev från FK att min VAB avslogs, så jag blev väl inte så glad som förlorade pengar på det.

Så egentligen borde jag tagit upp detta med FK egentligen då hon inte ens var i närheten av barnen den helgen...
  • Anonvm
    Anonym (föräldern) skrev 2023-05-29 12:29:39 följande:
     fick ett brev från FK att min VAB avslogs, så jag blev väl inte så glad som förlorade pengar på det.

Så egentligen borde jag tagit upp detta med FK egentligen då hon inte ens var i närheten av barnen den helgen...
    Du ska givetvis står på dig ang detta, har du haft barnen hos dig och stannat hemma från jobbet för att ta hand om sjukt barn så ska du givetvis ha ersättning för VAB och exet ska anmälas för bidragsfusk.
  • Anonym (....)

Du kan vabba om hon ska ha barnet och i tillägg vara föräldraledig. Då är det hon som har ansvar över omsorgen för barnet, inte du. 

Inte speciellt konstigt att fk avskog din vabbansökan. Men lite märkligt att du tänkt vabba för ett barn du inte har omsorgen för den aktuella helgen. 

• Anonvm
    Anonym (....) skrev 2023-05-29 14:25:19 följande:

Du kan vabba om hon ska ha barnet och i tillägg vara föräldraledig. Då är det hon som har ansvar över omsorgen för barnet, inte du. 

Inte speciellt konstigt att fk avskog din vabbansökan. Men lite märkligt att du tänkt vabba för ett barn du inte har omsorgen för den aktuella helgen. 

Läs det TS skrev en gång till....

Barnen var hos TS helgen i fråga, ändå har exet anmält föräldraledigt.

Inget som är mer självklart i världen än att TS ska ha VAB om han avstår arbete och istället är hemma med sjuka barn
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (föräldern) skrev 2023-05-29 12:29:39 följande:
    Det första har jag redan försökt, så då får det bli ringa FK.

Jag vabbade en helg när jag skulle ha jobbat, och hon hade lagt in föräldradagar den helgen pga att hon tagit föräldraledigt samma vecka. Minns inte vems ansökan som kom in först men fick ett brev från FK att min VAB avslogs, så jag blev väl inte så glad som förlorade pengar på det.

du måste stå på dig och sätta ner foten. varför låter du henne komma undan med detta? Hon kör ju över dig. Vill inte berätta för dig osv. Det lättaste är ju då att vara ärlig med försäkringskassan och ringa och säga att du hade barnen då. 
    så här kan du ju inte ha det. och varför skulle hon sluta om hon kommer undan med det? 

• Anonym (föräldern)
    Anonym (....) skrev 2023-05-29 14:25:19 följande:

Hon kunde inte ta dem, minns inte exakt anledning men tycker det är irrelevant, det var jag som fick lov att ta dem. Varken jag eller hon har ju tidigare sökt föräldrapenning på helgerna, så jag tyckte det var lite konstigt att få brevet från FK när det står att det krockar med hennes FP.
  • Anonym (föräldern)
    Anonym (Hanna) skrev 2023-05-29 14:59:35 följande:

du måste stå på dig och sätta ner foten. varför låter du henne komma undan med detta? Hon kör ju över dig. Vill inte berätta för dig osv. Det lättaste är ju då att vara ärlig med försäkringskassan och ringa och säga att du hade barnen då. 
    så här kan du ju inte ha det. och varför skulle hon sluta om hon kommer undan med det? 

Nej det är fan sant. Nu är det här första gången det händer. Men det är ju klart, det kan ju hända fler gånger.

Var ska man börja? Jag räknar inte med att hon kommer ge med sig eller bry sig. Hon har blivit ett riktigt praktego de senaste åren...

Ringa FK? Är mest rädd för konsekvenserna från henne om jag ska va ärlig.
  • Anonym (...)
    Anonym (föräldern) skrev 2023-05-29 20:10:34 följande:
    Nej det är fan sant. Nu är det här första gången det händer. Men det är ju klart, det kan ju hända fler gånger.

Var ska man börja? Jag räknar inte med att hon kommer ge med sig eller bry sig. Hon har blivit ett riktigt praktego de senaste åren...

Ringa FK? Är mest rädd för konsekvenserna från henne om jag ska va ärlig.
    Ring bara. Förklara för dem att du tycker det är rörigt och att du vill ha hjälp med detta. 
    Var inte rädd för ditt ex! Är det hon som gör fel så är det. 
Svar på tråden Hur kan man se vilka föräldradagar den andra föräldern lagt?