• TWInn

Fråga; Bälteskudde / Bältesstol

Hur länge används bältesstol???
    Hur många av er använder bälteskudde till barn 5 år med vikt 16kg???

För några år sedan vet jag att flertalet föräldrar övergick till bälteskudde 
    i 5-årsåldern, då var bälteskuddarna lösa. 
    Nu finns ju bälteskuddar med Isofix-fästen, jag anser att det är ett bra alternativ vad säger ni andra??
    Det borde väl vara tillräckligt säkert??
    Vill ha information, höra åsikter 
    och veta hur ?andra gör och tänker????
  • Svar på tråden Fråga; Bälteskudde / Bältesstol
  • Anonym (Em)

Till ett barn på 16 kg skulle jag absolut inte använda bältesstol eller kudde, det barnet kan ju med lätthet sitta bakåtvänt och eftersom det är extremt mycket säkrare så skulle mitt barn åka bakåt så länge som möjligt. Sen bältesstol så länge som möjligt. För mina barn funkade det tills de var 148 cm, sen fick de sitta på kudde så länge de fick plats, tills de var ca 152 cm.

Kudde är ju ett bra alternativ till stora barn, över 130 cm, som inte sover i bilen. Inte bra till en liten 5-åring. 

• Anonym (Bilmorsa)

Titta inte på ålder, vikt eller längd. Det viktiga är hur bältet sitter. Det ska ligga över höften (INTE magen) och ligga emot kroppen ända upp till axeln, nära halsen. Bälten sitter olika i olika bilar och sitter barnet i framsätet kan man också laborera med stolens position. Fördelen med bältesstol är att den lägger bältet på rätt plats oavsett vilken bil man sitter i. Men bälteskudde kan man hamna i en bil där bältet hamnar helt fel vid axeln. 

Och vinterjacka öppnas alltid så att bältet ligger mot kroppen. Gäller även vuxna. :)

Och så länge det bara går ska man klämma in dem i den bakåtvända bilstolen. 

• Aliona

Vi började använda bälteskudde i precis den vikten/längden. Han var då fem år. Nu har vi inte bil så det handlar inte om så mycket användning, och det blev så mycket lättare med kudde de tillfällena vi får skjuts eller lånar någons bil. Sonen blev också hemskt åksjuk av att åka baklänges och kräktes alltid, så vi kunde nästan inte åka bil med honom alls. Framåtvänt går det bra. 

Svar på tråden Fråga; Bälteskudde / Bältesstol