• Earlgrey

Konto till sin pappa

Har ni några råd...?

Min bror ordnade ett konto med kort som pappa fick ha, för att han har demens men bor hemma och behöver hjälp med ekonomin. Min bror tog hand om den och jag har hjälpt till lite.

Nu ska jag ta över och fick kontoutdrag för kontot i min brors namn.
    Då är det fullt med swisch betalningar nästan dagligen till min bror vänner. '
    Han har alltså använt kontot själv. Jag tror inte att han stjäl, men däremot har det försvunnit kontanter och jag misstänker att någon stjäl i hemtjänsten.

Jag ska ta över och det blir jättesvårt för mig att få en överblick. Min bror är hånfull och kallar mig idiot, efterbliven etc... och menar att jag kan inte nånting.
    Samtidigt som han efter att jag ställt frågor fått veta att tretusen försvunnit på vi vet inte vad.... och det har han vetat om och det har pågått och jag har undrat för jag har haft tillgång till konton som står i pappas namn.... Jag ville ta ta i det tidigare men min bror har inte varit så samarbetsvillig så man drar sig för det...

Nu tycker han att det är hans konto och han får ju göra vad han vill....Jag tycker personligen att det är självklart att man inte blandar sina egna grejer med sin anhöriges.... även om jag kan acceptera något felsteg..
    Men här är det grejer typ dagligen. Det blir jättetungt för mig och gå igenom 

Kontouttdragen nu....  Han lyssnar inte på mig så jag sa att jag kommer ta in en annan person i detta. Vi blev tyvärr nekade gode man som annars både ja min bror och pappa hade godkänt.

• Svar på tråden Konto till sin pappa
  • Anonym (Trio)

Ni borde alla tre ha god man. 

• Earlgrey

Okej så det är ditt råd....att vi alla tre skulle ha gode man.... tack för hjälpen *ironi* 

Jag har hjälpt min pappa med massa andra saker, tyckte därför att min bror kunde ta största biten av det ekonomiska, och det var han med på, och sen att gode man skulle fixa, men det blev ingen gode man.... 

Det är lätt och vara efterklok att jag skulle tagit den delen också. Det är ganska tungt psykiskt och vara anhörig till en dement.... Det är också sånt som läkarbesök, tandläkare, klädinköp etc som jag gjort det mesta.... tänker inte nämna allt här.....men min bror har inte så bra och nära kontakt med pappa och vill inte ha kontakt med mig. Det är bara pga pappa som vi har kontakt....
    Och jag vill inte ha kontakt heller efter hur han har betett sig....

Mitt råd till mig själv blir att ta hjälp av någon som jag känner, som kan tänkas vara både villig och kunnig.....

• Anonym (Etsy)

Har din pappas pengar gått in på ett konto i din brors namn?

Hur mycket får din pappa varje månad och vad har han för omkostnader?
    Hade han sparade pengar som försvunnit?

• Earlgrey

Vi blev nekade god man. Kommer inte ihåg vad myndigheten heter som jag hade ansökt hos. Men jag vet att jag blev uppringd av den ansvarige gällande pappas ärende. Hon berättade att det skulle kosta  säkert ca 15000 kr om året att ha god man. Och ja det är lätt och vara efterklok. Men jag tyckte det lät som mycket pengar och tyvärr jag kände inte att jag hade någon att rådgöra om gällande detta.... tyvärr jag borde tagit hjälp. 
    Istället så sa jag att det lät ju som mycket pengar, vilket som jag misstänker va tanken att jag skulle tycka. Då min pappa har en väldig låg pension. Och hon fråga mig om min bror inte gjorde ett bra jobb och då råkade jag säga ja... för just då tyckte jag att det funka ganska bra....
    Min tanke var att kontakta min bror och säga till honom att om du vill att pappa ska ha en god man måste du säga att du absolut inte vill fortsätta ta ansvaret för ekonomin längre...men med tanke på hur otrevlig han brukar vara så strunta jag i det..
    Jag räknade ändå med att handlläggaren skulle kontakta honom. Hon sa att hon skulle göra det.Till saken hör att jag vet att min bror är lätt och få tag på. Det har aldrig varit ett problem, han har ett sånt jobb att han kan svara på sms och se om folk ringer honom.
    Min bror blev ganska arg sen och förvånad när vi blev nekade och handläggaren sa att hon inte fått tag på min bror. Och jag får inte info från min bror men om någon hade ringt fler än en gång då hade han ju ringt upp tänker jag. 
    Så dom nekar helst antagligen för och spara pengar... fast den som har gode man får betala så kostar det väl att bedriva kontroller etc inte vet jag. Men lagen säger väl säkert att  man bara blir beviljad om det inte går att fixa på annat sätt.
    Läs in att anhöriga gör det gratis istället med risk att dom tar pengar eller försummar ekonomin.....
    Så så gick det till....
    Lätt och vara efterklok...

• Earlgrey

Ska tillägga att min bror pratade alltså aldrig med handläggaaren... och det var väl handläggaren glad över , då hon fick skäl till att neka...

• Earlgrey

Hej Etsy.

Det sparpengar som fanns gick till min mammas begravning... min bror har inte tagit pengar, han gav bort en fin dator till pappa och säger att han satt in pengar på sistone när det varit knapert innan pension nu på sistone. Jag tror honom när han sa det...

Det är nu på slutet som matpriserna gått upp och jag märker att det har spenderats mer. Jag har ju tillgång till pappas två konton, men inte kontot som står i min brors namn. Men som ska avslutas. Så ekonomin har blivit sämre och sämre. Men nej jag skulle aldrig tro honom om att stjäla absolut inte. 
    Däremot att han försummar ekonomin. 
    Han sa att han orkar inte åka till pappas stad för och leka detektiv och se vad pengarna går till.... så tydligen så bara låter saken gå......
    Förstår inte varför han har sin swisch kopplat till pappas konto och det svarar han såklart inte på.....

• Anonym (Sofia)

Nu kan jag inget om god man eller så alls. Beklagar min okunnighet. 

Däremot - om det stämmer som du säger att din pappa har låg pension (14177 kr per månad dvs prisbasbeloppet 2,65/12 månader) så kan det vara så att komunen betalar arvodet. Dock kan det stjälpa om han har tillgångar på mer än 107000kr , Googla på god man och din komun. 

Se inte årskostnaden kan vara ett tips utan det är ca 1000 kr/månaden. 

Hoppas det löser sig till det bästa oavsett. Det är jobbigt tyvärr. 

• Yllop

Jag förstår inte riktigt. 
    Blev ni nekade god man för att ni inte ville betala eller av någon annan orsak?
    Att ha god man är inte gratis, men det kanske är att föredra om din bror missköter din pappas ekonomi.

• Earlgrey

Jag har inte tagit del av varför vi blev nekade....
    Jag antar bara att motiveringen är att ekonomin ändå sköts bra utav min bror....för att jag indirekt lät som att det nog skulle funka utan. Man kan ju tycka det är rimligt att dom talar med den som hade ansvaret också dvs min bror. Men tydligen så fick dom inte kontakt. Dom kan knappast ha mejlat eller smsat eller talat in på tfn svararen. Dom kan ha ringt högst en eller två gånger.... För hade dom mejlat, smsat eller talat in på tfn svararen då hade min bror hört av sig.... och hade dom ringt flera gånger hade han ringt upp....

Har tänkt på att överklaga, men inte orkat ta tag i det. Sen har det faktiskt funkat bra fram till senaste året ungefär.... Förutom i början då men det kan ju vara lite förståeligt. Ska dock tillägga att jag inte trodde att min bror använde kontot själv....för egna syften också.... 

• Anonym (lll)

Ta reda på fakta istället för att anta något som låter väldigt naivt. Om varför han nekades, kolla historik på kontona. Att swisha upprepade ggr från någon annans konto är inte normalt.

• Anonym (lll)

Skickade lite snabbt. Swish är kopplat till telefonen. Varför skulle din bror swisha från annat konto än sitt?

• Earlgrey

Tack, jag kommer och ta hjälp av någon, och så får den personen hjälpa mig hur man får kontakt med överförmyndarenheten eller vad om nu kallar sig för...
    så att man får motiveringen till varför och att den personen kan hjälpa mig och överklaga....

Ja precis jag behöver kolla historik på kontona, men jag kunde inte se några uttag.... Ärligt talat jag vet inte hur jag ska förstå mig på konto uttdragen... ser inga uttag eller betalningar som gäller pappa, bara massa swisch till min brors vänner. Han hävdar att det är rätt konto dock....

• Anonym (Umu)
    Anonym (lll) skrev 2023-05-28 15:34:31 följande:

Skickade lite snabbt. Swish är kopplat till telefonen. Varför skulle din bror swisha från annat konto än sitt?

Och även kopplat till ett konto  givetvis.
  • Anonym (lll)

Används kontot felaktigt tex för pengatvätt riskerar din pappas konton att stängas så det är viktigt att allt är korrekt.

Kontouttrag föresten? Du ska ha tillgång till kontot så det går att söka fram allt enkelt. Annars har du inte tillgång. Det låter inte som att du ska ha detta ansvaret, att det vore för mycket så viktigt att ta reda på i veckan varför ni blivit nekande och då ansöka igen.

• Anonym (lll)
    Anonym (Umu) skrev 2023-05-28 15:48:27 följande:
    Och även kopplat till ett konto  givetvis.
    Ja? Brodern bör logiskt ha Swish på sin egen telefon kopplat till sitt konto. Har fadern swish ska det vara kopplat till hans telefon vilket gör det hela jävligt skumt. Brodern kan ha fått sitt konto nedstängt.
  • Earlgrey

Hej igen, jag kommer att ansöka på nytt om gode man. Den här gången borde vi inte bli nekade.... Min bror har sagt att jag kan ta över, så jag har fixat konto och kort i pappas namn och ska fixa ica kort i pappa namn så att hemtjänsten kan handla åt honom. För nu har brorsan spärrat korten.
    Jag kommer även att se till att min bror inte har någon fullmakt längre.... Han kan ju ändå hjälpa till om han har råd att lägga ut av sina egna pengar...

Det här med svischandet är jätteskumt. Jag pratade med en vän som är jurist o ekonom som säger att det verkar som att han låter vännerna betala och sen swischar dom pengar. Då döljer man vad som har köpts in....

Jag hoppas att pappa snart kan få en gode man, det blir för mycket för mig och fixa med..... 
    Lättare och ge någon som inte är anhörig fickpengar o se till att det räcker när det inte är sin egen pappa.... vill slippa att han tjatar om pengar....han vill som sagt gärna ha en 500 kr i plånboken jämt......=(

Svar på tråden Konto till sin pappa