• Anonym (Ts)

SGI sjukskriven

Hej, jag frågar här då jag inte kan finna information på fk som matchar mitt fall.

Jag gick på föräldraledighet pga barnfödsel under perioden april 2021- augusti 2022. Från min arbetsplats där jag haft fast anställning i 11 år och arbetat heltid. Min föräldrapenning är sgi baserad. 

I april 2022 blir jag sjukskriven pga utmattningssyndrom så min man tar över föräldraledigheten. Båda mina föräldrar avlider med 3 v mellanrum och jag är mitt i sorg och bouppteckning.

I juni 2022 får jag höra att min arbetsgivare hastig avlider. Och facket kontaktar mig om  att min uppsägningstid på 3 månader inte går igenom då arbetsgivaren avlidit och samtlig personal är uppsagd. Bolaget ska avvecklas.

Jag får under period april-augusti SGI baserad sjukpenning. Då jag är sjukskriven från föräldraledighet.  Men efter augusti så har jag lägsta ersättning för arbetslösa. Då enligt min handläggare pga att jag är arbetslös nu. Men eftersom jag sjuk medans jag fortfarande hade anställning borde jag väl få sgi baserad? 

Jag vet inte vem jag ska fråga.

• Svar på tråden SGI sjukskriven
  • Anonym (....)

Din handläggare har rätt. 

• Jemp

Ja det låter inte rätt. Inga glapp nånstans? 

Sgi kan man ju skydda även som arbetslös. 

• Jemp
    Anonym (....) skrev 2023-05-26 10:42:04 följande:

Din handläggare har rätt. 

För att?
  • Anonym (Ts)
    Jemp skrev 2023-05-26 10:42:44 följande:

Ja det låter inte rätt. Inga glapp nånstans? 

Sgi kan man ju skydda även som arbetslös. 

Jag har min SGI skyddad, eftersom jag var tvungen att skriva in mig på arbetsförmedlingen första arbetslösa dagen. Jag har rätt till Akassa med inkomstförsäkring. Och SGI baserad föräldrapenning. Men inte sgi baserad sjukersättning då jag är arbetslös nunera. Men jag jag blev sjuk när jag hade anställning. 
  • Anonym (Korrekt)

Det är helt korrekt. Blir man arbetslös under pågående sjukskrivning så sänks ersättningen till att motsvara a-kassa typ. 

28 kap. 11 £ socialflrsäkringsbalken 

• Jemp
    Anonym (Ts) skrev 2023-05-26 10:55:12 följande:
    Jag har min SGI skyddad, eftersom jag var tvungen att skriva in mig på arbetsförmedlingen första arbetslösa dagen. Jag har rätt till Akassa med inkomstförsäkring. Och SGI baserad föräldrapenning. Men inte sgi baserad sjukersättning då jag är arbetslös nunera. Men jag jag blev sjuk när jag hade anställning. 
    Jaha, det är alltså ett annat maxtak och inte SGIn i sig som strular.
Svar på tråden SGI sjukskriven