• Anonym (TS)

Spontant gravid

Jag tog ett gravtest som visade positivt. Det kom helt som en chock, vi har sagt att det händer om det händer, men eftersom vårt första barn tog 5 år och blev till med IVF trodde vi inte att jag skulle bli gravid i första taget.

Innan vårt barn var jag gravid, men det slutade tyvärr på ett väldigt tråkigt sätt. Då sa den läkaren att vi var välkomna till för tidigt ultraljud om vi blev gravida igen, vilket vi gjorde senaste graviditeten och det lugnade mig väldigt mycket.

Det är väldigt tidigt, jag är bara i 4+0 idag och jag vet att allt kan hända. Men jag är så orolig och vill göra allt för att se att det står rätt till. Är det fel att höra av sig och be om ultraljud/undersökning och hänvisa till den graviditeten som slutade väldigt tråkigt? Hjärtat börjar ju inte slå förrän om flera veckor, men kan man be om att dom kollar om graviditeten sitter på rätt plats till att börja med?

• Svar på tråden Spontant gravid
  • Anonym (Joho)

Haha, som en chock kan det ju inte ha varit? Oskyddat sex kan leda till graviditet. Men jag förstår! 
    Absolut, hör av dig dit ni var tidigare? I värsta fall betala för ett privat ultraljud?

Beklagar första graviditeten, grattis till barnet och grattis till graviditeten! :)

• Anonym (TS)
    Anonym (Joho) skrev 2023-05-22 18:19:15 följande:

Haha, som en chock kan det ju inte ha varit? Oskyddat sex kan leda till graviditet. Men jag förstår! 
    Absolut, hör av dig dit ni var tidigare? I värsta fall betala för ett privat ultraljud?

Beklagar första graviditeten, grattis till barnet och grattis till graviditeten! :)

När jag gav förslaget till sambon sa han att han trodde att ?erbjudandet? enbart gällde en graviditet i närtid till den första, därför undrar jag om det är fel att höra av sig dit. Men det får bli så.

Jo, det kom som en chock, att jag ens ska behöva förklara det för en främling? Varför skulle jag ljuga om en sån sak. Som jag skrev innan tog det 5 år med vårt barn, och det var IVF. Att bli gravid spontant har aldrig hänt. Så jo det var verkligen en chock.
  • Anonym (Joho)
    Anonym (TS) skrev 2023-05-22 18:28:40 följande:
    När jag gav förslaget till sambon sa han att han trodde att ?erbjudandet? enbart gällde en graviditet i närtid till den första, därför undrar jag om det är fel att höra av sig dit. Men det får bli så.

Jo, det kom som en chock, att jag ens ska behöva förklara det för en främling? Varför skulle jag ljuga om en sån sak. Som jag skrev innan tog det 5 år med vårt barn, och det var IVF. Att bli gravid spontant har aldrig hänt. Så jo det var verkligen en chock.

Jag menade inget illa, ledsen att det uppfattades så. Jag menade helt ärligt också att ni kan alltid höra av er dit, det värsta ni kan få är ett nej? Det är ju inte mindre läskigt efter att ni har fått ett barn? 

• Anonym (Chans)

Grattis! Glad Om man "bara" är infertil finns alltid en teoretisk chans att man kan bli spontant gravid. Jag har vänner som fick sitt första barn via IVF och det andra kom spontant mindre än 2 år senare.

Hjärtat börjar slå efter 21 dagar så det är 5+0. Däremot syns det ytterst sällan att det slår v.6, kan synas v.7 och ska synas v.8. Det är därför IVF-kliniker tycker man ska vänta med VUL just till v.8 för då kan det inte råda nån tvekan. V.5 syns i regel inget annat än en förtjockad slemhinna och en fostersäck i slutet av veckan. V.6 syns fostersäcken och kanske fostret. V.7 syns fostret. Via regionen får du med all säkerhet inte göra VUL "bara för att". Tyvärr. Du får boka privat och då är det lite upp till dig hur tidigt du bokar. 

Försök att inte oroa dig! {#emotions_dlg.flower} Ta en dag i taget och återigen grattis! Solig

• Anonym (L)
    Anonym (TS) skrev 2023-05-22 18:28:40 följande:

Varför så otrevlig? Naturligtvis vet man att man kan bli gravid vid oskyddat sex och det var ju också något ni hoppades på, även om förväntningarna var låga. Överraskning är kanske ett mer korrekt ord, chock låter ju som något ovälkommet och allvarligt.
  • Anonym (Camilla)

Grattis! Hör av dig till vården och förklara. Sen gör ni en plan tillsammans. Bara det kan göra att det känns bättre och tryggare. 

• Anonym (Minerva)

Det är klart du kan höra av dig! Du kan inte få mer än ett nej. 
    Grattis!

Svar på tråden Spontant gravid