• Anonym (Alkoholist)

När är man en alkoholist?

Min man dricker. Oftast är det sprit som han dricker som han gömmer för det är inte ok för mig att dricka så. Jag skulle tippa det är varenda dag. I mina ögon är han sjuk och en alkoholist som behöver hjälp.
    Han däremot menar att de flesta småbarnsföräldrar dricker så här. Att det är inget ovanligt. 
    Även om han aldrig blir ordentligt full så är han sjuk i mina ögon. 

• Svar på tråden När är man en alkoholist?
  • Anonym (Abc)

Det är nog svårt att definiera men din man är nog alkoholist med tanke på att han dricker varje dag och dessutom gömmer sprit och kommer med bortförklaringar. Det är definitivt ovanligt att dricka varje dag. 

• Anonym (dottern)
    Anonym (Alkoholist) skrev 2023-05-22 17:33:59 följande:
    När är man en alkoholist?

Min man dricker. Oftast är det sprit som han dricker som han gömmer för det är inte ok för mig att dricka så. Jag skulle tippa det är varenda dag. I mina ögon är han sjuk och en alkoholist som behöver hjälp.
    Han däremot menar att de flesta småbarnsföräldrar dricker så här. Att det är inget ovanligt. 
    Även om han aldrig blir ordentligt full så är han sjuk i mina ögon. 

Du har rätt och om han tror att barnen inte märker det, trots att de är små, är han inte bara alkoholist utan korkad alkoholist.

Han gömmer, ljuger och lurar sig själv. Han behöver hjälp och du behöver skydda barnen.
  • Carolatom07

Man är alkoholist när man behöver alkoholen för att kunna koppla av, eller "vara sig själv", även om man "bara" dricker på helger, enligt min syn på det.

Har själv ett 23-årigt alkoholmissbruk i bagaget (började redan som 17-åring) och jag drack pga min taskiga självkänsla och ett behov av att hävda mig och min manlighet. Jag var sedd som en tönt och en grå mus i högstadiet och gymnasiet och försökte, när jag flyttade hemifrån i 20-års-åldern, kompensera genom att börja dricka hejdlöst och bjuda in alla som kom och knackade på min dörr och ville festa, även missbrukare.

Jag kände att alkoholen gjorde mig "stor och stark" och att det fick mig att lättare kunna prata med folk, även om personliga saker.

Sen hamnade jag i skiten, och har nu varit helnykter i snart 4 år och försökt komma igen på alla plan, med varierad framgång.

Många är i riskzonen, men inser det inte själva. De som springer till bolaget varje Fredag för att säkra ransonen till helgen är minst lika mycket alkoholister som de synliga alkoholisterna.

• Anonym (Svamp)

Nej, de flesta småbarnsföräldrar dricker inte varje dag och framför allt inte sprit varje dag. 

• Anonym (Du har rätt)

Jag har själv levt med en man som drack väldigt mycket och ofta. Han erkände aldrig att han hade alkoholproblem, men för mig och många andra anhöriga var det ganska solklart. Även om det tyvärr "smälte in" en del då han umgicks med många som också var i liknande sits.

Att dricka varje dag skulle nog de flesta säga är lite för mycket, även om det bara är ett glas i snitt. Men alkoholism kan inte mätas i volym, utan i vilka konsekvenser drickandet får och vilka attityder som uppvisas.

Att han gömmer sprit är ett tydligt varningstecken. Likaså om han aldrig kan välja bort alkohol eller blir arg om han blir ifrågasatt. Eller alltid tar till alkohol för att slappna av när han är stressad etc.

Det kan se olika ut för olika personer. Men min erfarenhet och många andras är att man sällan har fel i sin oro.

Kom också ihåg att även om ingen annan skulle hålla med dig om att hans drickande är problematiskt, har du rätt att tycka det. Då kanske ni helt enkelt har för olika inställning till detta ämne för att det ska funka.

• Citronella

Solklar alkoholist. Det handlar inte bara om mängden utan att han gömmer spriten, ljuger och bortförklarar. 

• Anonym (Relationer)

Man är en alkoholist när alkoholen får en negativ påverkan på ens nära relationer, tex till ens partner. Din man försvarar sitt beteende och normaliserar det, han menar att hans alkoholvanor inte är avvikande på något sätt. Så gör en alkoholist.

• Anonym (L)

Att gömma sprit och komma med bortförklaringar är säkra tecken på att han har problem och borde få hjälp för dem. Det är inte normalt att dricka sprit varje dag. En öl till mat eller så tycker jag är ok, Sverige har väldigt snäva alkoholramar.

• Anonym (Kgkf)

Ja jag tycker det är arg vara en alkoholist.

Svar på tråden När är man en alkoholist?