• tjejanonym

    Tips på resa med sjuåring?

    Jag skulle så gärna vilja resa iväg med min sjuåring nu i sommar. Drömmen vore väl att komma iväg på en charterresa på ett familjevänligt hotell med pool och svensktalande ledare som håller i lite olika aktiviteter för barn. Gärna en strand i närheten också. Jag har tittat på lite resor men OJ så dyrt det är! Känner verkligen inte att jag kan betala 20.000 + tyvärr..
    Kanske att man har tur och hittar en sista minuten resa, men tänkte ändå bara höra om det är någon som har nåt bra tips på resemål som inte är så dyrt? Har funderat lite på Gdansk i Polen men är osäker om det är ett resemål som passar barn. 

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Tips på resa med sjuåring?
  • Anonym (Juli)

    Med ett så litet barn tycker jag bättre om att ha kort ressträcka. Hitta en fin campingplats i grannkommunen, gå på äventyrsbad, paddla och plocka näckrosor mm.

    Eller ta tåget till närmsta storstad. Gå på bio, akvarium, teknikutställning, fjärilshus mm. 


    Barn är sällan förtjusta i att vänta på flygplatser mm. De vill göra roliga saker tillsammans med dig. :) 

  • Anonym (Gamla mamman)

    Mina barn har varit lätta och lättroade.
    Det svåra är ju att även du ska gilla semestern.
    Tips
    Bo på bondgård
    Camping vid sjö/havet, 
    Tågsemester mellan olika länder.
    Sista minuten charter, mina barn har gillat internationell barnklubb.
    Bara packa kylväskan och var ute, låt barnet bestämma.

  • Anonym (Mamma Mu)

    Jag har rest med min dotter sedan hon var 4 år ( är ensamstående) och första gången reste vi till kreta och bodde på ett familjehotell där många skandinaver bodde. Nära till allt och med många barnfamiljer, det var på Theo hotell. Kolla på sista minuten dit😊 Tycker att det är superlätt och roligt att resa med barn, de nöjer sig lätt med att bara vistas på stranden , poolen äta på resturang och åka på utflykter och min dotter älskar att flyga😊 Kolla även om du kan hitta hotell och reda separat , kan bli mycket billigare men det gäller att ha koll. Annars är det väldigt dyrt att resa, speciellt om man vill ha barnklubbar mm då rusar det iväg. Reser man för första gången blir det en härlig upplevelse bara det och barnklubb behövs sällan. Som någon nämnde så finns det ju andra allternativ som att campa, vi har gjort det, öluffade runt Stockholms skärgård och det blev kanonbra!! Så var det fint och varmt väder också de veckor vi var ute😊

  • Blondacissi

    Varför inte hyra hus i yttre skärgården eller västkusten eller Öland/ Gotland? Det behöver inte vara en lång resa. Finns det många stränder/ klippor och badmöjligheter brukar nästan alla barn stortrivas. Och får dem lite roliga strandleksaker brukar det vara en hit.
    Och ett tips är att ta med ett litet spritkök och laga mat där ni är. Då behöver ingen lek avbrytas och allt är roligare när ni är mätta = båda kan njuta av sin semester  sol och bad :) 

  • Anonym (intressen)

    Utgå ifrån barnets intressen helt och hållet så blir det en jättebra resa!

    Åkte med mitt barn när hen var 10 år på en tågresa till flera olika nöjesfält mm (vi var i Köpenhamn och Göteborg). Det blev väldigt lyckat. 

  • Tukt

    Ställen som High Chaparall, Skara Sommarland tycker jag ger rätt mycket upplevelser per krona. Sedan är det såklart svårt om man inte har bil.
    Även Öland är enkelt. Har man bil kan man bo i Kalmar, vilket kan bli lite enklare och billigare. Så ett par nätter här, ett par nätter där.
    Annars har ju skåne fina stränder, om man vil foka på badandet. Och det är inte långt studsa över till danmark.

  • Anonym (..)

    Gustavsvik i Örebro! Ett av landets bästa bad, massor med aktiviteter för barn. om du inte vill bo på campingen finns hotell alldeles nära. 

    gustavsvik.se

  • Anonym (Agnes)

    Om du vill ha bad och sol skulle jag föreslå en sista minuten charter. 
    Är sommaren varm, så är Sverige trevligt men man har ju råkat ut för att sitta två veckor i Stockholms skärgård med regn och det är inte så kul. Och troligtvis ännu tråkigare ifall man har hyrt huset för dyra pengar.

  • Spucks

    Bulgarien brukade vara rätt billig. Finns massor med AI hotell vid svarta havet. Om du tänker boykotta något land pga politiken, då kan du även kolla Turkiet. Arabiska länder rund medelhavet och röda havet brukar också vara billiga.

  • tjejanonym

    Jag har funderat på att hålla mig till Sverige men där hänger det ju mycket på vädret, tyvärr. Förra året var vi på skara sommarland men p.g.a. 20 grader och moln ville sonen inte bada och han är inte mycket för karuseller heller. Öland är vi varje sommar och high chaparall har vi varit flera gånger också.

    Drömmen är som sagt en lite längre resa. Frågan är ju om man som ensam kvinna med ett barn vågar åka dit. Är tveksam faktiskt...

  • Anonym (Turkiet)

    Turkiet är asbra för charter! Billiga resor och all inclusive till sjukt bra priser (och jag är snål av mig). Dessutom är alla engelsktalande på hotell och många kan till och med några ord svenska! vi åker nästan årligen! underbar kultur och fina människor! 


    Skippa Gdansk. Ni kommer få lägga mkt pengar på aktiviteter för att hon ska ha roligt och de pengarna ksn ni lägga på charter istället. Var flexibla och kör sista minuten! :)

  • Anonym (Turkiet)

    går perfekt Att resa själv med barn! Välj alanya, Antalaya eller side. Mer försvenskat finns inte :)

  • LFF
    tjejanonym skrev 2023-05-22 14:58:18 följande:

    Jag har funderat på att hålla mig till Sverige men där hänger det ju mycket på vädret, tyvärr. Förra året var vi på skara sommarland men p.g.a. 20 grader och moln ville sonen inte bada och han är inte mycket för karuseller heller. Öland är vi varje sommar och high chaparall har vi varit flera gånger också.

    Drömmen är som sagt en lite längre resa. Frågan är ju om man som ensam kvinna med ett barn vågar åka dit. Är tveksam faktiskt...


    Men om det är för dyrt just nu så får du lägga upp en sparplan för att komma iväg om något år eller två (eller fler). Det är ju inte bara resan som kostar utan även mat och nöjen där. 
Svar på tråden Tips på resa med sjuåring?