• Anonym (Livet)

Ta tag i Livet elr Lipa på Familjeliv

Jag har varit den populära killen som fick kompisar å tjejer lätt, men idag sitter jag i en mörk ostädad lägenhet i mjukisbyxor å kolla på hur alla andra lever sina liv!
    Saken är att jag vet att jag kan få ett mycket bättre liv om jag anstränger mig!
    Sluta med skräpmat å cigg å börja träna, köpa nya kläder, skaffa mig en hobby å bli bra på någonting.
    Idag har jag inget å erbjuda någon nått! Jag är en negativ person som ser felen hos mäniskor istället för det positiva. Jag nekade tjejer som tog kontakt med mig för att jag mådde bra av det. 
    Jag vet att jag kan ändra mitt liv om jag vill, men är en lat negativ jävel idag.
    Om jag ska anstränga mig så kommer det ta ett tag att få ordning på kroppen å ändra beteende.
    Någon som varit i liknande situation? Skriv gärna hur ni gjorde för att få ordning på livet igen :) Idag är jag 35år så känns som att det är nu elr aldrig...

• Svar på tråden Ta tag i Livet elr Lipa på Familjeliv
  • Anonym (Apgar)

Låter ju inte annorlunda än de flesta män på FL? så enjoy

• Anonym (tips)

Du verkar ju ändå har bra grundförutsättningar om du talar sanning i ditt inlägg. 

Alla förändringar kräver en ansträngning, så därför brukar man säga att man inte ska förändra allt på en gång utan steg för steg. Sedan sägs det också att för att få till en varaktig förändring måste man ha gjort den i ett antal veckor, och inte fuska utan köra tills det verkligen sitter. Sen kan man ta nästa förändring. 

Gör en lista, och sen prioriterar du alla punkter: vilka saker är viktigast att ta tag i först? 
    Vad krävs för att jag ska kunna lyckas med punkt 1, punkt 2 etc (om det tex handlar om att börja springa, ja då kanske en förutsättning är att man måste köpa ett par gympaskor, innan man ens kan börja)

Dela upp listan i kortsiktiga och långsiktiga mål. Att bli vältränad från att inte ha tränat alls behövs ju lång tid, medan att förändra sin matlagning kan gå på nån vecka, bara du ser till att handa hem rätt ingredienser. 

Någon form av plan B också, om du känner dig frestad att inte följa dina punkter. Om jag tex vill sluta äta godis men blir frestad av att handla hem något när jag är i affären, så måste jag ha en plan: kanske äta frukt, kanske kompromissa och köpa viktväkargodis (bättre än att köpa vanligt godis) osv. 
    Var medveten om vad du gör! 
    Utvärdera ofta, vara vecka till att börja med. Har jag följt min plan -  varför/varför inte? Vad behöver jag ändra till nästa vecka. 

Jag är inte superduktig på att följa min egen plan alltid (träning) men jag försöker tänka som ovan. Ibland får man börja om på ruta ett men ger man bara upp så händer inget alls. 

• Fröken Allvar
    Anonym (Livet) skrev 2023-05-21 06:37:38 följande:
    Ta tag i Livet elr Lipa på Familjeliv

Jag har varit den populära killen som fick kompisar å tjejer lätt, men idag sitter jag i en mörk ostädad lägenhet i mjukisbyxor å kolla på hur alla andra lever sina liv!
    Saken är att jag vet att jag kan få ett mycket bättre liv om jag anstränger mig!
    Sluta med skräpmat å cigg å börja träna, köpa nya kläder, skaffa mig en hobby å bli bra på någonting.
    Idag har jag inget å erbjuda någon nått! Jag är en negativ person som ser felen hos mäniskor istället för det positiva. Jag nekade tjejer som tog kontakt med mig för att jag mådde bra av det. 
    Jag vet att jag kan ändra mitt liv om jag vill, men är en lat negativ jävel idag.
    Om jag ska anstränga mig så kommer det ta ett tag att få ordning på kroppen å ändra beteende.
    Någon som varit i liknande situation? Skriv gärna hur ni gjorde för att få ordning på livet igen :) Idag är jag 35år så känns som att det är nu elr aldrig...

Jag svarar för att det här sättet att framställa en person är något som jag träffat på fler gånger än jag kan räkna under min korta tid här på Familjeliv. 

Jag känner inget särskilt när jag läser texten, utan bara tomhet. Varför känner jag tomhet? På grund av föraktet för situationen i texten.

Personen i exemplet sägs veta att den kan ändra sitt liv och sin kropp, men är ivägen. 

Frågan från TS är hur vi själva gjort i en liknande situation. Det kan jag bara delvis svara på. 

Jag har aldrig förbjudit mig någonting, utan äter både så kallad skräpmat och röker cigg om jag känner för det. Priset jag betalat för mitt liv är att inte se lika fräsch ut som bekanta vilka ätit en näringsmässigt perfekt avvägd vegansk kost. Å andra sidan ser jag inte heller lika utmärglad ut som de bekanta vilka ätit en näringsfattig vegankost. I min ålder, och jag är äldre än  exemplet, så har kosten satt spår, men precis som Lena Andersson beskäftigt påpekade i gårdagens SvD så är ekonomi en faktor i vad man kan äta, och jag har haft en sämre ekonomi än vad dagliga antioxidanter tillåter.

www.svd.se/a/Q7OlRV/hungrar-barnen-ar-det-foraldrarnas-fel-inte-ulf-kristerssons

Personen i exemplet kan dock ändra sig om den vill. Ekonomin finns således där men också en lathet och en negativitet.

Lathet och negativitet kan man se på olika sätt. Är latheten lathet eller är den utmattning, alternativt svårigheter med att organisera sin tillvaro? Är det utmattning måste man ha en låg växel och acceptera att saker inte blir som man planerar. Är det svårigheter med att organisera sin tillvaro kan man göra en analys av sin vardag och vad man får in i den. Det är ett klassiskt råd, men förändringar tar tid och man får börja litet.

Eftersom du liksom jag är på Familjeliv före sju på morgonen en helg och skriver en tråd så gissar jag att du kunde få loss en del energi genom att schemalägga något annat när du vaknar. Det här skulle jag själv också kunna göra, schemalägga något annat, så att jag inte plockar upp telefonen för tidigt på dagen.

I exemplet talas mycket om träning. Det är inte något jag har intresse av eller kunskaper i, men då lägenheten i exemplet är ostädad på grund av bristande organisation så kan personen i exemplet slå flera flugor i en smäll där, få motion genom att städa. 

Vad gäller hobby och bli bra på något så kan det vara svårt om man har problem med att organisera sig. Därför skulle jag inte rekommendera hobby, men intressen kanske finns? Jag har själv ett starkt intresse för andra människor, men skildringarna av mänskligt liv på Familjeliv har en slagsida åt när människor går igenom kriser eller behov av att använda mörka delar av sin personlighet, så jag är lite bekymrad över den mentala solförmörkelse som sänkt sig över min människosyn sedan jag började läsa och skriva dagligen på Familjeliv. Det kanske skulle vara bättre att hålla det till en dag i veckan? Du kunde också hålla det till en dag i veckan? Men då blir det mer av passiv läsning och du får inte tillfredsställelsen av att se svar på dina trådar.

En sommar ligger framför dig. När det är augusti: hur vill du ha tillbringat den sommaren? Mitt eget svar på den frågan är att jag inte vill ha gett min sommar till Familjeliv. 
  • Anonym (Kamrat)
    Anonym (Apgar) skrev 2023-05-21 06:48:43 följande:

Låter ju inte annorlunda än de flesta män på FL? så enjoy

Män har bara två bra saker
    1. Kuken
    2. Muskler, bra när man ska flytta
  • Fröken Allvar
    Anonym (Kamrat) skrev 2023-05-21 07:27:47 följande:
    1. Kuken
    Det här är ett djupt liggande problem med självkänsla. Humor kan vara ett sätt att hantera en bristande självkänsla, men även att använda kropp, inklusive kuk och muskler, till sådant som ger dig glädje istället för att du känner dig utnyttjad. 
  • Anonym (F)
    1. Kuken
    Haha har kvinnor  bara en då ?
  • Anonym (Kamrat)
    Anonym (F) skrev 2023-05-21 07:44:16 följande:
    Haha har kvinnor  bara en då ?
    Kvinnor är en oändlig och fantastisk källa till underbara saker
  • Anonym (Livet)
    Anonym (tips) skrev 2023-05-21 06:56:52 följande:

Du verkar ju ändå har bra grundförutsättningar om du talar sanning i ditt inlägg. 

Alla förändringar kräver en ansträngning, så därför brukar man säga att man inte ska förändra allt på en gång utan steg för steg. Sedan sägs det också att för att få till en varaktig förändring måste man ha gjort den i ett antal veckor, och inte fuska utan köra tills det verkligen sitter. Sen kan man ta nästa förändring. 

Gör en lista, och sen prioriterar du alla punkter: vilka saker är viktigast att ta tag i först? 
    Vad krävs för att jag ska kunna lyckas med punkt 1, punkt 2 etc (om det tex handlar om att börja springa, ja då kanske en förutsättning är att man måste köpa ett par gympaskor, innan man ens kan börja)

Dela upp listan i kortsiktiga och långsiktiga mål. Att bli vältränad från att inte ha tränat alls behövs ju lång tid, medan att förändra sin matlagning kan gå på nån vecka, bara du ser till att handa hem rätt ingredienser. 

Någon form av plan B också, om du känner dig frestad att inte följa dina punkter. Om jag tex vill sluta äta godis men blir frestad av att handla hem något när jag är i affären, så måste jag ha en plan: kanske äta frukt, kanske kompromissa och köpa viktväkargodis (bättre än att köpa vanligt godis) osv. 
    Var medveten om vad du gör! 
    Utvärdera ofta, vara vecka till att börja med. Har jag följt min plan -  varför/varför inte? Vad behöver jag ändra till nästa vecka. 

Jag är inte superduktig på att följa min egen plan alltid (träning) men jag försöker tänka som ovan. Ibland får man börja om på ruta ett men ger man bara upp så händer inget alls. 

Ja jag har bra grunder å har förutsättningar till ett betydligt bättre liv, problemet är att jag är lat.
    Men jag saknar att somna med en tjej elr göra roliga saker! 
    Men då behöver jag anstränga mig för att komma in i det livet igen.
  • Anonym (F)
    Anonym (Kamrat) skrev 2023-05-21 07:46:08 följande:
    Kvinnor är en oändlig och fantastisk källa till underbara saker
    Oj ok , men utan muskler å kuk då ?
  • Anonym (Livet)
    1. Kuken
    Mjo kuk älskar ni kvinnor, ni är ju kåtare en vi killar!!! Vi är dock mer desperata :P
  • Anonym (Kamrat)
    Anonym (F) skrev 2023-05-21 07:48:34 följande:
    Oj ok , men utan muskler å kuk då ?
    Muskler, men lite mindre massa
    Kuk saknar de flesta kvinnor, ja
  • Fröken Allvar

Dina intressen verkar vara relationer mellan kvinnor i plural och män i plural, samt utseende och träning, och att jämföra dig med andra. Finns det någonting som är lite mer jordnära du skulle kunna intressera dig för? Jag förstår ändå varför Familjeliv passar dig och dina intressen. 

• Anonym (F)
    Anonym (Kamrat) skrev 2023-05-21 07:52:44 följande:
    Muskler, men lite mindre massa
    Kuk saknar de flesta kvinnor, ja
    Haha ja då e kvinna mindre än män ?
    Å de har e fi**a då en bra sak !
  • Anonym (tips)
    Anonym (Livet) skrev 2023-05-21 07:47:13 följande:
    Ja jag har bra grunder å har förutsättningar till ett betydligt bättre liv, problemet är att jag är lat.
    Men jag saknar att somna med en tjej elr göra roliga saker! 
    Men då behöver jag anstränga mig för att komma in i det livet igen.
    Då har du ju ett långsiktigt mål - att träffa någon. 
    Bra början - då behöver du skriva ner småmålen du behöver ta tag i i på vägen - lycka till! 
  • Anonym (Livet)
    Anonym (tips) skrev 2023-05-21 08:13:38 följande:
    Då har du ju ett långsiktigt mål - att träffa någon. 
    Bra början - då behöver du skriva ner småmålen du behöver ta tag i i på vägen - lycka till! 
    Tusen tack :)
  • Anonym (titanic)

Välkommen till fl 

• Fröken Allvar
    Anonym (titanic) skrev 2023-05-21 08:44:00 följande:

Välkommen till fl 

This is what u get here bro 
Svar på tråden Ta tag i Livet elr Lipa på Familjeliv