Anonym (Livet) skrev 2023-05-21 06:37:38 följande:
Ta tag i Livet elr Lipa på Familjeliv
Jag har varit den populära killen som fick kompisar å tjejer lätt, men idag sitter jag i en mörk ostädad lägenhet i mjukisbyxor å kolla på hur alla andra lever sina liv!
Saken är att jag vet att jag kan få ett mycket bättre liv om jag anstränger mig!
Sluta med skräpmat å cigg å börja träna, köpa nya kläder, skaffa mig en hobby å bli bra på någonting.
Idag har jag inget å erbjuda någon nått! Jag är en negativ person som ser felen hos mäniskor istället för det positiva. Jag nekade tjejer som tog kontakt med mig för att jag mådde bra av det.
Jag vet att jag kan ändra mitt liv om jag vill, men är en lat negativ jävel idag.
Om jag ska anstränga mig så kommer det ta ett tag att få ordning på kroppen å ändra beteende.
Någon som varit i liknande situation? Skriv gärna hur ni gjorde för att få ordning på livet igen :) Idag är jag 35år så känns som att det är nu elr aldrig...
Jag svarar för att det här sättet att framställa en person är något som jag träffat på fler gånger än jag kan räkna under min korta tid här på Familjeliv.
Jag känner inget särskilt när jag läser texten, utan bara tomhet. Varför känner jag tomhet? På grund av föraktet för situationen i texten.
Personen i exemplet sägs veta att den kan ändra sitt liv och sin kropp, men är ivägen.
Frågan från TS är hur vi själva gjort i en liknande situation. Det kan jag bara delvis svara på.
Jag har aldrig förbjudit mig någonting, utan äter både så kallad skräpmat och röker cigg om jag känner för det. Priset jag betalat för mitt liv är att inte se lika fräsch ut som bekanta vilka ätit en näringsmässigt perfekt avvägd vegansk kost. Å andra sidan ser jag inte heller lika utmärglad ut som de bekanta vilka ätit en näringsfattig vegankost. I min ålder, och jag är äldre än exemplet, så har kosten satt spår, men precis som Lena Andersson beskäftigt påpekade i gårdagens SvD så är ekonomi en faktor i vad man kan äta, och jag har haft en sämre ekonomi än vad dagliga antioxidanter tillåter.
www.svd.se/a/Q7OlRV/hungrar-barnen-ar-det-foraldrarnas-fel-inte-ulf-kristerssons
Personen i exemplet kan dock ändra sig om den vill. Ekonomin finns således där men också en lathet och en negativitet.
Lathet och negativitet kan man se på olika sätt. Är latheten lathet eller är den utmattning, alternativt svårigheter med att organisera sin tillvaro? Är det utmattning måste man ha en låg växel och acceptera att saker inte blir som man planerar. Är det svårigheter med att organisera sin tillvaro kan man göra en analys av sin vardag och vad man får in i den. Det är ett klassiskt råd, men förändringar tar tid och man får börja litet.
Eftersom du liksom jag är på Familjeliv före sju på morgonen en helg och skriver en tråd så gissar jag att du kunde få loss en del energi genom att schemalägga något annat när du vaknar. Det här skulle jag själv också kunna göra, schemalägga något annat, så att jag inte plockar upp telefonen för tidigt på dagen.
I exemplet talas mycket om träning. Det är inte något jag har intresse av eller kunskaper i, men då lägenheten i exemplet är ostädad på grund av bristande organisation så kan personen i exemplet slå flera flugor i en smäll där, få motion genom att städa.
Vad gäller hobby och bli bra på något så kan det vara svårt om man har problem med att organisera sig. Därför skulle jag inte rekommendera hobby, men intressen kanske finns? Jag har själv ett starkt intresse för andra människor, men skildringarna av mänskligt liv på Familjeliv har en slagsida åt när människor går igenom kriser eller behov av att använda mörka delar av sin personlighet, så jag är lite bekymrad över den mentala solförmörkelse som sänkt sig över min människosyn sedan jag började läsa och skriva dagligen på Familjeliv. Det kanske skulle vara bättre att hålla det till en dag i veckan? Du kunde också hålla det till en dag i veckan? Men då blir det mer av passiv läsning och du får inte tillfredsställelsen av att se svar på dina trådar.
En sommar ligger framför dig. När det är augusti: hur vill du ha tillbringat den sommaren? Mitt eget svar på den frågan är att jag inte vill ha gett min sommar till Familjeliv.