• Anonym (SJ)

Körkortsförbud vid epileptiskt anfall. Hur kontrolleras det?

Hej
    Min svåger (makens systers man) fick ett anfall för några veckor sedan som bedömdes vara ett epileptiskt anfall.
    Läkaren sa till honom att han inte fick köra bil på 6 månader pga anfallet.

När vi träffades på en middag under Kristi himmelsfärd berättade svågern att han kör ändå och menade att han inte kan ta sig till jobbet annars, vilket han faktiskt kan. Han kör även deras barn till träningar och dylikt.
    Jag blev upprörd och menade att det lät väldigt olämpligt och att det kan få tuffa konsekvenser för honom om det uppdagas. Svågerns skrattade bort det och menade att läkaren bara skickar in till transportstyrelsen om hen misstänker att patienten inte kommer följa rådet...och att han lurat doktorn till att tro att han skulle låta bli att köra.
    Är det någon som vet hur allt sånt här fungerar. 

• Svar på tråden Körkortsförbud vid epileptiskt anfall. Hur kontrolleras det?
  • Anonym (....)

Om en läkaren fråntas en person körkortet och rätten till att köra bil så skickar läkaren alltid in papper till transportstyrelsen. Oavsett om patienten följder det självmant eller inte. 

Blir svågern stoppad i kontroll så blir det böter, kanske även fängelse. 

Det du kan göra är att kontakta polisen och anmäla att ham kör utan körkort. 

• Anonym (jag)

Så här tår det vid snabb googling. Det där med 6 månader stämmer dock inte. Jag fick 12 vid epileptiskt anfall.

"Gäller ett muntlig körförbud?

En läkare är emellertid inte alltid tvungen att göra en anmälan, om läkaren anser att du kommer att följa en tillsägelse om att avstå från att köra ett körkortspliktigt fordon. Detta kallas i folkmun för muntligt körförbud och ett sådant kan man inte överklaga. Detta körförbud är inte juridiskt bindande och det finns, med det sagt, ingenting som i realiteten stoppar dig från att fortsatt framföra fordon. Däremot så ska läkare anteckna detta i din journal. Vid händelse av exempelvis trafikolycka, så kan du komma att bli straffrättsligt ansvarig och riskera reducerad försäkring om du inte följt läkarens tillsägelse.

Muntligt körförbud är lämpligt i situationer när ett medicinskt hinder för körkort är tidsbegränsat och bedömningen är att den medicinska situationen kommer förbättras. Detta förbud bör inte, enligt Transportstyrelsen, vara längre än sex månader."

• Anonym (....)
    Anonym (jag) skrev 2023-05-20 16:41:50 följande:

Så här tår det vid snabb googling. Det där med 6 månader stämmer dock inte. Jag fick 12 vid epileptiskt anfall.

En läkare är emellertid inte alltid tvungen att göra en anmälan, om läkaren anser att du kommer att följa en tillsägelse om att avstå från att köra ett körkortspliktigt fordon. Detta kallas i folkmun för muntligt körförbud och ett sådant kan man inte överklaga. Detta körförbud är inte juridiskt bindande och det finns, med det sagt, ingenting som i realiteten stoppar dig från att fortsatt framföra fordon. Däremot så ska läkare anteckna detta i din journal. Vid händelse av exempelvis trafikolycka, så kan du komma att bli straffrättsligt ansvarig och riskera reducerad försäkring om du inte följt läkarens tillsägelse.

Muntligt körförbud är lämpligt i situationer när ett medicinskt hinder för körkort är tidsbegränsat och bedömningen är att den medicinska situationen kommer förbättras. Detta förbud bör inte, enligt Transportstyrelsen, vara längre än sex månader."

Alla läkare gör en enskild bedömning om hur länge man ska ha körförbud. Din läkare bedömde att det behövdes ett år för dig. Och ts svårgers läkare bedömde ett halvår. 
  • Anonym (SJ)
    Anonym (jag) skrev 2023-05-20 16:41:50 följande:

Tack för svar
    Det är nog ett muntligt han har fått...för det var specifikt 6 månader och läkaren sa att han inte behövde skicka in..
    Märkligt att det inte är juridiskt bindande...luddigt...
Svar på tråden Körkortsförbud vid epileptiskt anfall. Hur kontrolleras det?