• xnfsm

När kan man som tidigast få igångsättning?

från vilken vecka brukar sjukvården bevilja igångsättning som tidigast? Jag är gravid för tredje gången och har pga försvagad cervix förlorat två bebisar. Har inga barn sen tidigare och är nu gravid igen, tredje trimestern. Har mycket foglossning kan knappt gå samt hyfsat mentalt slut. Vill därav få föda så snart som möjligt utan större risk för bebis så klart. Från vilken vecka brukar det beviljas? Dropp, hinnsvepning, cytotec etc. 

• Svar på tråden När kan man som tidigast få igångsättning?
  • Jenam248

Hos oss, i Östergötland, sa min BM att hon kunde göra hinnsvepning tidigast dagen efter BF. Igångsättning senast 41+5 typ... Det var när jag var gravid och hade BF i januari i år.

Men finns det medicinska anledningar till igångsättning tidigare bör de ju tänkte annorlunda...

• Malu84

Jag hade hemsk foglossning med mitt andra barn , kunde inte gå knappt med kryckor och bälte och tens glidlakan i säng osv , men skickade dom in på dedömning 1 vecka innan beräknad . Men då fanns det inte plats på förlossningen men det drog igång dagen efter ändå 

• xnfsm

Ok! Jag tänkte mer om någon vet hur pass tidigt man kan få dvs innan 40 veckor. har hört om personer som fått i vecka 37-38 så det kanske är tidigast om det inte handlar om att barnet mår dåligt i magen förstås

• ellibell

Jag fick hinnsvepningar från v. 37+, som tyvärr inte gjorde någon skillnad. Sedan fick jag igångsättning i 39+0. Det var pga svår foglossning samt psykisk ohälsa samt att jag fött "snabbt och lätt" tidigare" så de trodde att det skulle gå enkelt att sätta igång mig, vilket det också gjorde. Risken med att sätta igång kroppen när man inte är mogen är ju att det blir en utdragen process.

• LaFontaine

Jag sattes igång i 37+6 i båda graviditeterna. Det var det tidigaste man kunde tänka sig.

• hejhejfrej

Hej! Beklagar verkligen dina förluster. Jag har också förlorat ett barn pga cervixinsufficiens. Precis som du är jag gravid igen och önskar sätta igång förlossningen pga oro. Jag har fått beviljat från 38+0 - håller tummarna för att du också kan få det! Stort lycka till. 

• SunnyP

Kring 38+0 brukar bara det tidigaste om det inte finns starka medicinska skäl. Mika barn är visserligen födda med kejsarsnitt och när jag väntade enäggstvillingar och ena tvillingar  började ta näring från den andra och minsta var beräknad att vara väldigt liten så blev det ul varannan dag fram till 38+0. Dom sade då att bebisen först räknas vara fullgången i 37+0 och sedan vet dom att uträkningarna aldrig är exakta och att dom helst väntar till så nära 38+0 som det går för att minska risken för eventuella problem för bebisen.

• xnfsm

Ok! Tack för era svar <3 Jag ska få göra ett tillväxtultraljud för att kolla storleken på bebis. Jag tror att hon kan vara lite längre bakad än dom trodde på RUL nämligen. Hoppas jag kan få igångsättning 37-38 eller att bebis får för sig att komma ut då av sig själv. 

Svar på tråden När kan man som tidigast få igångsättning?