• Anonym (Y)

Ni som blev igångsatta med första barnet, hur gick andra?

Nyfiken. Ni som gick över tiden så mkt att de satte igång er med första barnet, fick ni igångsättning även med andra? Eller startade det spontant och när?

Jag gick över med första och fick en helt misslyckad igångsättning och en usel förlossningsupplevelse, så jag hoppas ju att barn 2 får starta av sig själv.

• Svar på tråden Ni som blev igångsatta med första barnet, hur gick andra?
  • Kvinna1989

Vet inte än. Är gravid i vecka 37+2 nu med andra.
    Men första blev jag igångsatt i vecka 40+0 , 0 cm öppen och hård tapp på 4 cm, dvs helt omogen.

Nu denna gången har slemproppen gått 4 dagar sedan och är öppen 1 cm tappen är 1,5-2cm och har haft en del värkar. Hoppas så att de kommer igång av sig själv denna gången, men börjar snart tappa hoppet!
    Har igångsättning om ca 1 vecka om de inte kommer igång..

Men följer gärna för andras svar!

• Anonym (Y)
    Kvinna1989 skrev 2023-05-19 09:26:27 följande:

Vet inte än. Är gravid i vecka 37+2 nu med andra.
    Men första blev jag igångsatt i vecka 40+0 , 0 cm öppen och hård tapp på 4 cm, dvs helt omogen.

Nu denna gången har slemproppen gått 4 dagar sedan och är öppen 1 cm tappen är 1,5-2cm och har haft en del värkar. Hoppas så att de kommer igång av sig själv denna gången, men börjar snart tappa hoppet!
    Har igångsättning om ca 1 vecka om de inte kommer igång..

Men följer gärna för andras svar!

Spännande. Blev senast igångsatt någon extra dag efter ?maxtiden? på en veckas överburenhet de har här. Trots maxdos cytotec var jag bara öppen 1 cm då och det blev akut kejsarsnitt efter ett dygn av värkar på halvintensiv nivå och ingen vettig sömn (pga ont och pga att man ju blir väckt varannan timme för mer cytotec). Så jag var trött, hade haft ont länge och så blev det inget för det liksom. 

Så jag hoppas ju på ett annat scenario denna gång minst sagt.
  • Anonym (Två gånger)

Jag har satts igång båda gångerna, dock inte på grund av överburenhet utan graviditetsproblem. Men - min andra igångsättning var så mycket smidigare än den första. Klockan 12 satte man ballong. Den ramlade ut en och en halv timme senare. Först vid 20 fick jag ont och strax innan 22 var sonen ute.

Första igångsättningen gjordes med prostaglandin. Det blev långdraget, eftersom absolut ingenting hände på över ett dygn. När det väl drog igång gick det hyfsat snabbt (12 timmar), men andra gången var en västanvind i jämförelse.

• Anonym (Em)

Jag gick över med båda barnen. Första föddes på BF+18 och tvåan BF+16 efter igångsättning. 

• Kvinna1989
    Anonym (Y) skrev 2023-05-19 09:31:13 följande:
    Spännande. Blev senast igångsatt någon extra dag efter ?maxtiden? på en veckas överburenhet de har här. Trots maxdos cytotec var jag bara öppen 1 cm då och det blev akut kejsarsnitt efter ett dygn av värkar på halvintensiv nivå och ingen vettig sömn (pga ont och pga att man ju blir väckt varannan timme för mer cytotec). Så jag var trött, hade haft ont länge och så blev det inget för det liksom. 

Så jag hoppas ju på ett annat scenario denna gång minst sagt.
    Jag blev igångsatt med cytotec i vecka 40+0 men kom i vecka 40+3 .. Första två dagarna tabletter genom munnen, hände inget. Sen la dom tabletterna i underlivet då öppnade jag mig och när jag var öppen 3 cm gick vattnet.
    Hade dock inte särkilt ont dom dagarna, men sakta gick de...
  • Anonym (Y)
    Kvinna1989 skrev 2023-05-19 10:14:26 följande:
    Jag blev igångsatt med cytotec i vecka 40+0 men kom i vecka 40+3 .. Första två dagarna tabletter genom munnen, hände inget. Sen la dom tabletterna i underlivet då öppnade jag mig och när jag var öppen 3 cm gick vattnet.
    Hade dock inte särkilt ont dom dagarna, men sakta gick de...
    Aha, jag fick det i nån lösning i munnen. Gjorde att jag fick värkar som kom var 5 minut konstant men mycket lite hände annars. Sjukt drygt, värkarna var liksom inte intensiva nog att göra något tydligen men absolut intensiva nog att göra att jag inte fick någon vila. Sämsta mellanläget liksom.
  • Kvinna1989
    Anonym (Y) skrev 2023-05-19 10:33:56 följande:
    Aha, jag fick det i nån lösning i munnen. Gjorde att jag fick värkar som kom var 5 minut konstant men mycket lite hände annars. Sjukt drygt, värkarna var liksom inte intensiva nog att göra något tydligen men absolut intensiva nog att göra att jag inte fick någon vila. Sämsta mellanläget liksom.
    Låter hemskt :O inget man vill uppleva direkt...
  • Anonym (Y)
    Kvinna1989 skrev 2023-05-19 10:49:50 följande:
    Låter hemskt :O inget man vill uppleva direkt...
    Nä, det blev liksom en lång väntan inne på sjukhuset på ingenting alls, utan direkt sömn, med något som gjorde ont och irriterade. Och så blev det liksom kejsarsnitt på det - inte drömmigt när man redan var sjukt trött och hungrig (hade knappt ätit på ett dygn).
Svar på tråden Ni som blev igångsatta med första barnet, hur gick andra?