• angeliika

Försäljning till fotbollslag- tvingas köpa?

Hej!

Min son (7år) spelar fotboll och lagföräldrarna där har bestämt att varje spelare ska sälja 21st påsar chips För att samla pengar till lagkassa.

Vi har inte lyckats få sålt alla påsar, har även frågat om andra föräldrar kan tänka sig att sälja men inte fått napp. så jag har frågat lagföräldrarna vad jag ska göra och fick i princip bara otrevligt svar tillbaka att jag fick lägga ut en förfrågan igen.. 
    Betalning av chipsen ska vara inne på söndag och jag är inte intresserad av att betala och behålla de påsar som är kvar utan vill returnera. 

Så till min fråga:
    kan de tvinga mig att behålla och betala för de jag inte sålt? 

• Svar på tråden Försäljning till fotbollslag- tvingas köpa?
  • Agnescecila

Nej. Ingen kan tvinga er till det. Men det kan hända att det blir sura miner. Övriga föräldrar kan ju tycka att din son inte ska ta del av de pengar som övriga barn tjänat in. Men tvinga er kan ingen göra. 

• angeliika
    Agnescecila skrev 2023-05-19 01:24:09 följande:

Nej. Ingen kan tvinga er till det. Men det kan hända att det blir sura miner. Övriga föräldrar kan ju tycka att din son inte ska ta del av de pengar som övriga barn tjänat in. Men tvinga er kan ingen göra. 

Ja, såklart. Pratade med några föräldrar på senaste matchen och de flesta för verkade köpa ut chipsen själva. Antagligen för att slippa problem och sura miner vilket i mitt tycke inte känns rätt..
  • blomman 2

Min dotter spelade handboll och när det var försäljning av olika slag valde några föräldrar att betala en viss summa istället för att sälja varorna ,de köpte sig fria så att säga. Annars är det rätt vanligt att man säljer mycket på jobbet eller själva  

• angeliika
    blomman 2 skrev 2023-05-19 21:26:13 följande:

Min dotter spelade handboll och när det var försäljning av olika slag valde några föräldrar att betala en viss summa istället för att sälja varorna ,de köpte sig fria så att säga. Annars är det rätt vanligt att man säljer mycket på jobbet eller själva  

Okej. Var det bestämmelser klubben hade att man skulle sälja eller köpa sig fria?:) 

• Elis73

Finns nog ingen lag som skulle träda in och straffa dig om du inte betalar - utan bara returnerar chipspåsarna. Men barnet kanske inte får vara med i laget längre.

Många föreningar har som villkor att alla bidrar ekonomiskt för att få verksamheten att gå runt. För att hjälpa "fattiga" föräldrar att kunna få ha med sina barn, är försäljning av saker ett sätt att finansierar verksamheten. I vissa föreningar kan man "köpa sig loss" från sådana krav. Det brukar också finnas viss acceptans mot att några inte kan/vill/orkar sälja saker eller betala. Men då ska övriga föräldrar gå med på att betala för dessa barn. (För det är ju det man gör - betalar för barnens verksamhet genom att sälja saker.)

Du borde: 

- Prata med klubben och säga att du tyvärr inte kan sälja chipsen.
    - Lämna tillbaka chipsen.
    - Betala den summa som de ev har som friköp.
    - Om du inte kan betala, så vädja till deras goda vilja att "sponsra dig" genom att låta barnet delta utan att du hjälper klubben ekonomiskt. 
    - Att hjälpa till med något annat kan då vara lämpligt. Städa omklädningsrum, stå i kiosk, hjälpa till på träningar, skjutsa till matcher, eller liknande. 

Många tror att föreningar skär guld genom föreningsbidrag och annat. Men så är det sällan längre. Planhyror, hallhyror, kläder, etc kostar massor, och föreningar går inte runt utan att föräldrar hjälper till. Och nu pratar jag inte rika aktiebolagsföreningar i storstäder, utan mindre föreningar utan stora sponsorer.

• rosesarewhite

Vad dumt att de hade att ni skulle sälja ett visst antal. Det hade ju varit bättre att alla sålde så många de kunde istället. Då jämnar det ju ut sig om någon bara lyckas sälja 10 men en annan 40. Alla har ju olika förutsättningar att sälja beroende på om man har släkt, vänner och kollegor som kan tänka sig köpa.

Föreslå att sälja från tex kakservice istället. Då säljer varje person det den kan för och man får in varorna efter att folk har beställt.

• Tom Araya

Om det är fler som haft svårt att sälja så många så måste ni prata med klubben, för då är kraven för höga för produktens attraktionsvärde, då måste kraven sänkas eller produkten bytas ut.

Svar på tråden Försäljning till fotbollslag- tvingas köpa?