• Ebo88

Delad ekonomi

Om man ska ha delad ekonomi genom att dela procentuellt, hur tänker man då?

utgår man från före skatt eller efter?

etc med trakt så tjänar min sambo 55.000kr FÖRE skatt.

jag har 29.000kr FÖRE skatt.

utgifter varje månad 25.000kr.

hjälp Oskyldig

• Svar på tråden Delad ekonomi
  • Anonym (H)

Du ska räkna på nettolönerna. T ex:
    Sambo: 40.000
    Du: 24.000
    Tillsammans blir det 64.000.
    Din del av 64.000: 24/64=0,375 (37,5%)

Din del av utgifterna: 25.000x0,375=9.375kr. Sambo 15.625kr.

Om du med trakt menar traktamenten så är ju det ersättning för extra kostnader man har för att man bor borta. Om dessa extra kostnader inte ingår i de 25.000kr kan man räkna bort traktamentena från nettoinkomsten.

• Anonym (...)

Menar du gemensam ekonomi? Att tex lägga in varsin summa procentuellt utifrån vad man tjänar på ett gemensamt konto?

För delad betyder för mig inte gemensam, separat ekonomi. . 

• Ebo88
    Anonym (H) skrev 2023-05-18 05:53:06 följande:

Du ska räkna på nettolönerna. T ex:
    Sambo: 40.000
    Du: 24.000
    Tillsammans blir det 64.000.
    Din del av 64.000: 24/64=0,375 (37,5%)

Din del av utgifterna: 25.000x0,375=9.375kr. Sambo 15.625kr.

Om du med trakt menar traktamenten så är ju det ersättning för extra kostnader man har för att man bor borta. Om dessa extra kostnader inte ingår i de 25.000kr kan man räkna bort traktamentena från nettoinkomsten.

Tack!

han får trakt för han ligger borta men han har husvagn och sen så har dom kök, så när vi handlar här hemma så gör han matlådor och köper mjölk/bröd/smör etc så själva traktet gör han inte av med på ex hotellnätter eller resturang, så det räkna vi med på hans inkomst, så han brukar få ut ca 43.000kr. Men då vet jag hur vi ska tänka när vi räknar iaf, att man går på nettolön. tack!
  • Anonym (Netto)

Vi går i alla fall på ett snitt av vad vi får ut (nettolönen), det känns rimligast. Vi håller med andra ord inte på och räknar varje månad utan justerar årligen. 
    Sambon har i snitt ut ca 24 000, jag ca 30 000. Vi har gemensamma utgifter (inkl.gemensamt sparande) på i snitt 27 500 kr.

Jag bidrar med 55% (15 000 kr), sambon med 45% (12 500 kr) till gemensamma utgifter.

• Anonym (vänster är ett skällsord)

Finns knappt inget vidrigare än detta resonemang som baseras på procentuell fördelning....

Allt eller inget är det som gäller.

Antingen kör man helt gemensam ekonomi, eller så betalar båda hälften av av allt som är gemensamt.

• Anonym (A)
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2023-05-18 09:07:43 följande:

Finns knappt inget vidrigare än detta resonemang som baseras på procentuell fördelning....

Allt eller inget är det som gäller.

Antingen kör man helt gemensam ekonomi, eller så betalar båda hälften av av allt som är gemensamt.

Eller så gör folk som de vill och du bryr dig inte. 

• Mr Obvious

Skriv/säg inte "delad ekonomi", för det är omöjligt att veta vad som menas.
    Använd "gemensam ekonomi" eller "separat ekonomi".

Svar på tråden Delad ekonomi