• Anonym (Airlie)

Hur länge får utlandssvenskar vara hemma?

Undrar hur länge en svensk medborgare som är utskriven ur Sverige får vara hemma?

Hur länge per år och hur länge sammanhängande?

• Svar på tråden Hur länge får utlandssvenskar vara hemma?
  • Anonym (Förvirrad)

Om man är svensk medborgare får man väl stanna hur länge man vill?

• Anonym (Förvirrad)

Men om man ska bosätta sig i landet igen ska man så klart också vara skriven här.

• Anonym (Airlie)

Om man är hemma på besök, på semester.

• Anonym (Hmm)

Precis så länge personen själv önskar förstås. Problemet är däremot hur länge du har rätt att vistas borta från landet där du är skriven, men de reglerna får du ju kolla upp beroende på vilket land det lägger.

• Aliona

Man får så klart stanna så länge man vill om man är medborgare. Men du menar kanske hur länge man kan stanna innan man anses bosatt? Det är ett år, sen ska man registrera sig som inflyttad genom att folkbokföra sig. 

• Anonym (Airlie)
    Aliona skrev 2023-05-16 22:56:33 följande:

Man får så klart stanna så länge man vill om man är medborgare. Men du menar kanske hur länge man kan stanna innan man anses bosatt? Det är ett år, sen ska man registrera sig som inflyttad genom att folkbokföra sig. 

Tänkte på innan man anses bo i Sverige. Hade för mig att jag läst att det bara är runt 60-70 dagar per år men det kanske inte stämmer.
    Anonym (Hmm) skrev 2023-05-16 22:54:10 följande:

Precis så länge personen själv önskar förstås. Problemet är däremot hur länge du har rätt att vistas borta från landet där du är skriven, men de reglerna får du ju kolla upp beroende på vilket land det lägger.

Fast det gäller ju beskattning och annat byråkratiskt krångel också i Sverige och alltså inte bara i landet man faktiskt bor i.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Airlie) skrev 2023-05-16 23:31:51 följande:
     Tänkte på innan man anses bo i Sverige. Hade för mig att jag läst att det bara är runt 60-70 dagar per år men det kanske inte stämmer.
    Anonym (Hmm) skrev 2023-05-16 22:54:10 följande:

Fast det gäller ju beskattning och annat byråkratiskt krångel också i Sverige och alltså inte bara i landet man faktiskt bor i.

Nej, det stämmer inte, Sverige har ingen sådan gräns. Däremot är det som ovan skriver att du måste skriva dig i Sverige om du stannar längre än ett år. När det gäller beskattning så ska du skattas där du anses vistas stadigvarande. En längre semester räknas inte som det.
Svar på tråden Hur länge får utlandssvenskar vara hemma?