• Frida123123

    9 månaders som hetsäter

    Hej, 

    Jag har en son på drygt över 9 månader som alltid hetsäter. På en dag får han bröstmjölksersättning, välling, vanlig mat, mellanmål? välling, gröt. Han går inte för lite, han har alltid varit stor i maten och har sedan han var nyfödd aldrig varit nöjd efter måltid. Ex kan han äta en stor burk barnmat, smoothie och frukt i bitar efteråt och är fortfarande inte nöjd. Han kräks aldrig. Han ligger fint på sin viktkurva. Vad gör man? Fortsätter att ge honom mat till han säger stopp eller ? begränsar?. Ibland eller ofta gallskriker han när maten är slut. Lägger man fram bitar med frukt så stoppar han i allt så fort som möjligt utan stopp. Är detta vanligt? Han är frisk i övrigt och bajsar som han ska etc. 

  • Svar på tråden 9 månaders som hetsäter
  • Anonym (Em)

    Ge honom mer riktig mat och mindre välling och gröt kanske? Jag skulle inte begränsa utan låta barnet äta tills den är nöjd. Kanske fylla på med lite mer ersättning? Eller lägg in ett extra
    mål. 

  • Jemp

    Man ger mer mat. Och ökar antalet mål med riktig mat varje dag.

  • Semlan3

    Så himla svårt. Vi har åt andra hållet. Snart 9 månaders som inte äter så bra. Om hon får äta själ och inte blir matad så kan hon få i sig lite. Men annars är hon inte så intresserad. Ammar fortfarande flera gånger per dag. Men jag jobbar ett par dagar i veckan och för bara lite utpumpad mjölk. Men hon ser ändå välgödd ut. Tänker att det tar ett tag för hjärnan att förstå att man är mätt. Så om han äter fort kanske han inte känner att han är mätt. Tror inte heller att en bebis kan överäta direkt... Ah svårt som sagt. Förlåt för inget tips alls.

  • Frida123123
    Semlan3 skrev 2023-05-16 21:06:43 följande:

    Så himla svårt. Vi har åt andra hållet. Snart 9 månaders som inte äter så bra. Om hon får äta själ och inte blir matad så kan hon få i sig lite. Men annars är hon inte så intresserad. Ammar fortfarande flera gånger per dag. Men jag jobbar ett par dagar i veckan och för bara lite utpumpad mjölk. Men hon ser ändå välgödd ut. Tänker att det tar ett tag för hjärnan att förstå att man är mätt. Så om han äter fort kanske han inte känner att han är mätt. Tror inte heller att en bebis kan överäta direkt... Ah svårt som sagt. Förlåt för inget tips alls.


     Haha! Nä men tack för att du svarade såklart. inte alltid endast tipsen man vill åt. Hoppas det ordnar sig för din tjej!
  • Anonym (Menea)

    Ge honom annat än barnmat typ vanlig mat det du äter lunch och middag. Det funkar ju bra vid 9 månader. Försök få maten mer fet. Det går ju att försöka ge mer mättande mat tex baljväxter brukar vara det. Om du ger pannkakor kan du blanda i mixade linser osv. 

  • MallaL

    Jag hade vänner med två barn, lika hungriga som din, de blev rådda att ge vanlig mat med mycket fett, extra grädde eller olja.
    Dessa barn är idag unga vuxna som är smala och atletiska, tränar mycket och äter ganska mycket fortfarande Skäms

  • Anonym (hets)
    Frida123123 skrev 2023-05-16 19:53:11 följande:
    9 månaders som hetsäter

    Hej, 

    Jag har en son på drygt över 9 månader som alltid hetsäter. På en dag får han bröstmjölksersättning, välling, vanlig mat, mellanmål? välling, gröt. Han går inte för lite, han har alltid varit stor i maten och har sedan han var nyfödd aldrig varit nöjd efter måltid. Ex kan han äta en stor burk barnmat, smoothie och frukt i bitar efteråt och är fortfarande inte nöjd. Han kräks aldrig. Han ligger fint på sin viktkurva. Vad gör man? Fortsätter att ge honom mat till han säger stopp eller ? begränsar?. Ibland eller ofta gallskriker han när maten är slut. Lägger man fram bitar med frukt så stoppar han i allt så fort som möjligt utan stopp. Är detta vanligt? Han är frisk i övrigt och bajsar som han ska etc. 


    han hetsäter inte, han bara äter mer än vad du tror och tycker att han behöver. Om han växer som han ska och inte kräks upp maten så äter han inte för mycket. Och det är ingen hetsätning.

    Det du kan göra är att försöka erbjuda mer mättande mat. Burkmaten är ofta ganska blaskig, utspädd med vatten och stärkelse. Han behöver kanske tätare och mer matig mat. Prova att ge mer hemlagat. Frukt är inte heller så mättande, kanske han ska få smörgås istället eller mer av kött, fisk, kyckling istället för bara mer kolhydrater. 
Svar på tråden 9 månaders som hetsäter